The Pelican Brief

Kent iemand dit boek of film?
Want dit boek moeten we lezen in 't engels. Voor (je raad het al) engels. En ik snap het boek totaal niet. Weet iemand waar dit boek over gaat?
Kleine samenvatting misschien? :blush:
Want op internet staan allemaal moeilijke samenvattingen waar ik dus weinig aan heb…

Dit lijkt me op zich niet een heel moeilijke samenvatting hoor:

Nu een korte samenvatting:

Het Hogegerechtshof is de hoogste rechtszaal in de VS, rechters worden aangewezen door de overheid, dus wil een Republikeinse overheid proberen Republikeinse rechters aan te stellen. Hier gaat het hele boek over.
Rechter Rosenberg was een liberaal, hij verdedigde Indianen, homoseksuelen, armen, zwarten enzovoort. Omdat rechters van Het Hooggerechtshof altijd worden bedreigd, hebben ze lijfwachten, maar de lijfwacht van Rosenberg mocht niet in het appartement van de rechter komen. Dit bleek niet zo slim te zijn, want op een nacht wist een seriemoordenaar in de kamer van Rosenberg te komen. Drie schoten in Rosenbergs hoofd. Niemand hoorde de schoten omdat de moordenaar, genaamd Khamel, een geluiddemper op zijn pistool had gedraaid.
Diezelfde avond nog werd er nog een liberaal neergeschoten, in een homoseksueel theater, toen niemand er was, behalve rechter Jensen. Rechter Jensen had ook lijfwachten maar hij plakte dan een nepsnor op en deed een bril op zijn neus. Hij deed dit omdat hij niet wilde dat mensen wisten dat hij homoseksueel was.
Toen de president over de moorden te horen kreeg, had hij veel plezier, want twee Republikeinse rechter waren vermoord en de president was Democraat. Dus kon hij nu twee Democratische rechters ervoor in de plaats doen

Darby Shaw kende Rosenberg en Jensen goed, dus was zij verdrietig. Darby wilde weten wat er allemaal was gebeurd. Ze werkte die week heel hard aan een theorie. Een theorie die zij The Pelican Brief noemde.
Die theorie gaat als volgt: In Louisiana woont een man die Victor Mattiece heet. Deze man vond een reusachtig olieveld, maar er weren veel pelikanen en pelikanen zijn beschermde dieren. Green Rescue, een milieugroep, ging naar het Hooggerechtshof. Ze kregen te maken met een Democratische rechter en Democraten zijn vaak natuurliefhebbers. Ze besloten dat Mattiece niet mocht boren naar olie. Als er een Republikeinse rechter was had het misschien wel gemogen. Hierdoor had Mattiece een goede reden om van de Democratische rechters af te komen.

Toen de FBI de theorie las, begonnen ze direct met onderzoek.
Op een dag ontmoette de president inspecteur Voyles, van de FBI. De president vroeg Voyles om te stoppen met het onderzoek. De president had illegale zaakjes met Mattiece, maar vertelde Voyles dit uiteraard niet. Maar Voyles bleef met het onderzoek door gaan.

Ondertussen moest Darby op de vlucht, de mannen van Mattiece probeerden haar telkens te vermoorden omdat ze zoveel wist. Na een avondje dineren met een vriend, op erg afgelegen plek, ging Tom, de vriend, in de auto zitten en toen hij de sleutel omdraaide, ontplofte de auto. Darby stond nog buiten te wachten en ze wist dat de bom eigenlijk voor haar bedoeld was.

Na weken van onrust was er eindelijk bewijs dat Mattiece hen vermoord had.
Darby vertrok naar de Caribische eilanden en leefde nog lang en gelukkig.

Dankjewel! Ik heb hem meteen uitgeprint! :grinning:

Raad is! Ik had een 8! :grinning: Dankjewellll!