The Century Change.

Ik zuchtte. Het was zo schattig toen Mr. Darcy en Elizabeth erachter kwamen dat ze elkaar onwijs leuk vonden. Ik zou zoiets nooit meemaken, leefde ik maar in de 18e eeuw! Toen was alles nog zo romantisch… Als je nu verliefd wordt is het allemaal zo saai. Het gaat allemaal om seks, bah.

Ik legde het boek weg en ging aan mijn bureau zitten. In mijn agenda stond dat ik Wiskunde, Aardrijkskunde en Geschiedenis huiswerk had. Geschiedenis vond ik niet erg, dat was mijn beste vak. Ik haalde altijd 9’en en 10’en. Wiskunde vond ik ook nog wel gaan, maar Aardrijkskunde… Dat vak sloeg nergens op! Ik begon er toch maar mee, anders zou ik het nooit afkrijgen. Een uur later had ik de 5 opdrachten af. Ik raffelde de wiskunde sommen af en pakte toen Geschiedenis erbij. De opdrachten gingen over de Franse Revolutie, een van mijn favoriete geschiedenis hoofdstukken. Na een kwartier was ik klaar, en net op dat moment riep mijn moeder dat we gingen eten.

Beneden zag ik mijn zusje Juliette met haar pop Anne in de kinderstoel zitten. Ze was heel lief aan het spelen en ik genoot even van het moment. Toen pakte ik haar pop af, ze mocht van mama niet met speelgoed eten. Ze keek me bedroefd aan en en ik gaf haar een kus. ‘Je mag zo weer spelen, Juul, eerst eten.’ zei ik. Ze glimlachte en begon enthousiast haar prakje op te eten. Ik schepte zelf alvast wat op en wachtte met eten tot mama binnen kwam. Ze was aan het bellen.

‘Nee Julian, dit weekend kan ik echt niet weg! Juliette is net zindelijk aan het worden en ik wil Victoria niet alleen thuislaten. (…) Ja, je kunt hier blijven slapen hoor lieverd. (…) Oke, tot vrijdag dan maar. Dag lieverd.’

‘Wie was dat?’ vroeg ik poeslief, hoewel ik het al gehoord had. ‘Julian, hij komt hier van het weekend logeren. Daar heb je toch geen problemen mee?’ vroeg mijn moeder kattig. ‘Nee hoor, ik vroeg me alleen af waarom hij zou komen…’ zei ik. ‘Hij is mijn vriend, hij mag komen wanneer hij wilt. En nu wil ik dat je erover op houd!’ siste mijn moeder. Juliette keek ons verbaasd aan en mijn moeder glimlachte naar haar. ‘Sorry hoor, maar hij is een stomme man. Ik snap niet dat je wat met hem hebt, hij is totaal niet romantisch! Papa, die was pas…’ ‘Houd op over papa!’ brak mijn moeder me af.

Ik zuchtte. Mijn ouders waren na mijn geboorte gescheiden omdat mijn moeder verliefd was geworden op een ander. Ze had van hem een tweede kind gehad, maar dat kind was aan wiegendood gestorven. Ze zijn nog jaren bij elkaar gebleven maar de dood van mijn half broertje bleef tussen hen in staan en 4 jaar geleden zijn ze uit elkaar gegaan. Niet lang daarop ontmoette mijn moeder haar nieuwe echtgenoot, een Fransman. Met hem kreeg ze Juliette, maar toen kwam Julian om de hoek kijken en de Fransman werd bij het vuilnis gezet. Mijn moeder had in haar jeugd al een hoop mannen versleten, maar bleef dat zelfs toen ze kinderen kreeg nog doen. Ach, ik snapte haar wel. De druk van de 21e eeuw overviel haar elke keer weer…

Na het eten rende ik naar boven, en Juliette tuimelde achter me aan. Ik grinnikte om haar malle stapjes, ze was al 1,5 maar lopen verging haar nog niet zo makkelijk als het hoorde. Toen ze bij mijn kamer was, was ik alweer bezig met mijn dagboek. Ik telde de laatste lege bladzijden, 5. Ik moest toch weer eens een nieuwe gaan kopen. Juliette kroop op mijn stoel een ramde met haar vingers op het toetsenbord van mijn computer. ‘Juul kan compuuuteruh!’ gilde ze en ik lachte. Toen ze klaar was ging ik verder met mijn dagboek.

‘Vandaag was zoals altijd saai. Het leven heeft me niet zoveel te bieden, maar ik moet het er maar mee doen. Gelukkig is Juliette in mijn leven gekomen, ze is zo gezellig en lief. Heerlijk. En ze zou zo mijn kind kunnen zijn… Als ik in de 18e eeuw leefde, daar namen ze al kinderen op hun 16e. Jeetje, ik baal er elke dag meer van dat ik in deze tijd leef. Bah, al dat gezeik over computers, mobieltjes en scooters. En over de feestjes nog maar niet te beginnen! Maar gelukkig ben ik bijna klaar met school, dit jaar eindexamen havo doen en dan lekker de wereld intrekken. Heerlijk, misschien vind ik nog wel ergens een groepje ‘Marie Antoinette’ fans. Ik zou er zo tussen kunnen. Nou, het word alweer laat en ik had Brigitte beloofd nog even op msn te komen. Msn, wat een woord… Au revoir!’

Ik legde mijn dagboek weg en zette de computer aan. Juliette was in een hoekje met haar pop aan het spelen en leek helemaal weg te dromen. Brigitte was al online en begon me meteen aan te vallen met berichten.

BrIIIgIIIttEEE >> BRIAN LUFF YOU 4 EVAH! zegt:
Hé Vic, hoe gaat het? Brian was vandaag weer zó lief tegen me op msn! Kan niet wachten om hem te ontmoeten! Moet trouwens nog met hem afspreken! Zal ik het in de kerstvakantie doen?!
Victoria. zegt:
Hoi Brigitte. Ja het gaat wel oke. Moet je dat nou wel doen? Maar kerst is inderdaad erg romantisch. Mama’s vriend komt hier van het weekend logeren. Kom je ook? Ik vind 'm eng…
Bah, die gladjakker! Ja tuurlijk kom ik, ik ga je beschermen schatje!
Victoria. zegt:
Haha, dank je Bri.
Graag gedaan hoor meissie. Maarrem, heb jij hfdst. 1 t/m 3 van Geschiedenis al geleerd? Samenvatting?
Victoria. zegt:
Haha, wat denk jij dan! Ik heb het vorige week al geleerd, maar ik zal je de samenvatting wel even sturen.

Victoria. stuurt ‘Samenvatting Geschiedenis 4 November 2009 gemaakt. Franse Revolutie.’

Bedankt, ik ga zo meteen leren. xxxiess
Victoria. zegt:
Oke, doei! Veel succes.
Afgemeld
Victoria. zegt:
Afgemeld

Ik doe mijn computer uit en zet een cd van Mozart op. Ik ga op mijn bed liggen luisteren en na een tijdje val ik in slaap.

Dat msn-stuk is echt irritant om te lezen. En het is niet BrIIIgIIIttEEE >> BRIAN LUFF YOU 4 EVAH! zegt: Afgemeld

Maar:

BrIIIgIIIttEEE >> BRIAN LUFF YOU 4 EVAH! heeft zich afgemeld
of
BrIIIgIIIttEEE >> BRIAN LUFF YOU 4 EVAH! heeft zijn/haar status veranderd in offline

Verder is het wel leuk om te lezen, alleen dat het gelijk zo een groot stuk is schrikt me een beetje af xD

ga maar door,
is weer es wat anders!

leuk, maar die msn dingen zijn niet heel overzichtelijk

Leuk ^^
Alleen dat msn gesprek vind ik dan weer niks, past er niet zo goed bij.
Wel grappig, Franse Revolutie vind ik ook een erg interessante periode van de geschiedenis =P

Bedankt voor de tip, ik heb het even wat duidelijker gemaakt!

‘‘ik haalde altijd 9en en 10en’’

negenen?
Negens bedoel je? :stuck_out_tongue_winking_eye:
die getallen zou ik voluit schrijven

Sommige stukjes zijn erg onduidelijk, je bedoeling is leuk maar je entert te veel tussendoor. Ook dacht ik eerst dat Julian je hoofdpersoon was >< Verkeerd begrepen maar goed. Verder ben ik geen voorstander van MSN gesprekken in n boek. Ga maar door!

Meeeer! I like (:

Hmm… wel leuk geschreven, maar ik vinnet een beetje klinken alsof de hoofdpersoon “perfect” is. weetniet xD maakt dat ik niet erg mee kan denken met de hoofdpersoon zegmaar. Misschien wat minder de nadruk daarop leggen?
Maar schrijf vooral verder! Want het lijkt me wel een origineel verhaal verder :wink: