Terugdenken aan verleden

ik kijk er wel naar uit om ouder te worden :’) een eigen huisje hebben, een serieuze relatie, misschien zelfs kinderen krijgen… Alleen de verantwoordelijkheid wordt steeds groter, daar verschiet ik nu zelfs toch wel al van :’) poetsen, rekeningen betalen, steeds minder tijd voor leuke dingen, mensen die veel van je verwachten, … bleh

Zo herkenbaar, ik word volgende week 16, en heb constant het idee dat ik eindelijk eens iets met mijn leven moet gaan doen, heeft zelfs een leraar -die dit jaar mijn mentor word- tegen me gezegd (;
Maarja, wat voor “bijzondere” dingen kun je allemaal doen als (bijna) 16-jarige?

Dat heb ik ook (: maar aan de andere kant zijn er nog andere leuke dingen om naar uit te kijken!

Ik ben 13 juli 16 geworden en ik vind het echt niet leuk… Ik wil niet ouder worden. En hetvallerergste vind ik wel dat ik al in mijn fucking examenjaar zit. Ik moet er niet aan denken de middelbare te verlaten. Het voelt alsof ik er niet klaar voor ben. Ik wil lekker kunnen zeuren over leraren, zwoegen met vriendinnen voor PWzw’s, niet dat datvzo leuk is maar het hoort erbij. Ik heb echt een hele leuke tijd gehad op mijn school, met ups en downs maar leuk. Ik wil niet weg. Het lijkt alsof ik nooit meer zo’n leuke tijd zal hebnem na de middelbare, dat het kind zijn is afgelopen en ik volwassen moet worden

Hmpf :frowning_face:

Jezus, jullie zijn pas 16! :’) Stel jullie fucking niet zo aan.
Met die gedachte leven op zo een jonge leeftijd is hartstikke zonde!
Live your life nu het nog kan, later gaan jullie zo een spijt krijgen en weer hopen dat jullie weer 16 waren.

http://livingwithhealthyhunger.com/wp-content/uploads/2010/12/age-is-just-a-number.gif

Dat heb ik ook, terwijl ik nu veel leukere tijden heb.

Maar iedereen ervaart het anders sommige vinden het ouder worden al niet meer leuk als ze 14 zijn :stuck_out_tongue: andere pas bij 30. bij mij en dat andere meisje @vorige pagina is dat toevallig als je 16 wordt. Maar ik geef je wel gelijk, nu al met die gedachte leven is zonde. Daarom probeer ikver zo min mogelijk aan te denken en zo veel mogelijk te genieten. Maar hier goiide ik hetver even uit

Dit is zo herkenbaar. Waarschijnlijk gaat mijn ‘verhaal’ totaal niet aansluiten op de rest (ik denk altijd te ver door bij alles, maar ja).
Misschien een vreemd iets om toe te voegen, maar ik heb op mijn 12e of zo pas mijn speentjes weggegooid omdat ik niet wilde ‘accepteren’ dat ik ouder werd, ik moest daarbij ook super lang huilen en heb het zo lang mogelijk uitgesteld. Nu merk ik het ook. Ik kan me zó goed herinneren dat ik 12/13 was en onze oppas was 16. En toen dacht ik altijd: ‘16 is zo’n mooie leeftijd. Ik kijk uit naar 16 zijn, dan is alles geweldig.’
Nu ben ik zelf 16 en ik ben een vrij verlegen meisje dat nog nooit echt iets met jongens gedaan heeft, wel vrienden heeft maar weinig uitgaat (lees 1x per jaar + het schoolfeest, ik hou ook niet zo van uitgaan dus daar niet van maar toch lijken mensen daar het meeste te beleven) en niet het idee heeft dat dit nu werkelijk ‘de tijd van haar leven is’. Als dat werkelijk zo is dan… tja, dan lijkt het me niet zo veel.
Vooral omdat mensen zo vaak zeggen dat je nu van je jongheid moet genieten. Ik ben inmiddels bezig met iets zelfverzekerder worden etc. zodat ik wat meer durf, dan voel ik me in ieder geval goed over mezelf en kan niemand me op dat gebied iets afnemen.
Al helemaal als je series op mtv ziet, of films, daar lijkt het leven tijdens je 16e op andere plekken zoveel leuker. Maar uiteindelijk ligt het niet aan de plek, maar wat je er zelf van maakt. En dat maakt mij angstig. Want ik zeg graag dat Nederland maar een saai land is, en dat ik later in Amerika wil gaan wonen, en daar alles dan helemaal geweldig wordt. Maar dat is waarschijnlijk toch niet zo.
Ik kijk nu uit naar de tijd dat ik een kind heb. Want dat lijkt me leuk, maar eigenlijk moet je toch zelf ook een leuk leven hebben (gehad) totdat je een kind neemt. Ik ben verder wel redelijk gelukkig hoor, maar de tijd van mijn leven heb ik naar mijn idee niet.

Ik spring van hak op de tak en waarschijnlijk leest niemand dit, maar dat maakt niet uit.

oké jeminee ik lees het nu terug wat een prutsverhaal

Inderdaad. Helaas ben ik er in groep 5 al op een pijnlijke manier achtergekomen hoe alles in elkaar zat, maar als ik de kans had zou ik zo teruggaan naar die tijd.

@JaseyRae Ik herken je verhaal eigenlijk wel. Ik ben nu 20, en dacht toen ik 12-ish was ook altijd dat 16 de perfecte leeftijd was en dan alles geweldig zou zijn. Eigenlijk voelde ik me totaal niet anders toen ik 16 werd, ik was nog steeds vrij verlegen (wel beter dan toen ik 12 was) en alles was helemaal niet zoals je in elke Amerikaanse highschool film/serie etc. ziet… wat ik eigenlijk wel hoopte.
Ik vind het goed van je dat je zelfverzekerder probeert te worden. Geloof me, mensen merken dat op! Ik ben ook over mijn verlegenheid ‘heengegroeid’ (ofja, eraan gewerkt) en zo zelfverzekerder geworden.
Het is eigenlijk heel afgezaagd, maar van je jongheid genieten is belangrijk. Toen ik 16 was verlangde ik naar het typische Highschool leven (wat ofc door Hollywood geromantiseerd is en heus niet zo perfect is als het lijkt), maar nu ik terugkijk besef ik dat ik een hele leuke middelbare schooltijd heb gehad.
Life isn’t a movie (ook al zou ik dat soms wel willen :stuck_out_tongue:). Mijn punt is eigenlijk dat je nu al heel goed bezig bent hoor! Ik weet niet hoe onzeker je bent, maar als je zekerder bent en die verlegenheid je niet meer zo ‘beperkt’(wat bij mij zo was), zit je veel beter in je vel en is het genieten van het leven ook veel makkelijker. Niet te veel bij de ‘what if’s stil staan!
Lang verhaal, excuses. :’)

ik vind dit best een lullige opmerking, sommige meiden maken dingen mee die anderen pas op hun dertigste meemaken of later. Deze meiden willen terug naar de tijd dat die dingen nog niet gebeurt waren. anderen willen op hun dertigste terug naar hun 16e.

+1

Sorry maar dit is mijn mening :’)
Dus zeker niks lulligs aan, vind het gewoon erg aanstellerig.
Wees gewoon blij met wat je hebt (:

Nou, sorrie, maar ik ben niet blij met wat ik heb, haha
En als jij hetzelfde had, denk ik niet dat jij er blij mee zou zijn…

Ik doelde het meer op 16-jarigen die zich nu al ‘bejaard’ voelen :’)

Tenzij je echt iets verloren hebt buiten je leeftijd.

Oow, ik dacht dat je mij bedoelde,
Aangezien ik 15 ben (en dus binnenkort 16 word)

-

Ik zou niet terug willen. Er zijn dingen gebeurd die niet zo leuk zijn die het leven heel anders heeft laten lopen, maar het is zoals het is. Ik vermaak me nu prima en ik zou niet meer terug willen naar de tijd waar alles nog was zoals het hoorde te zijn. Tuurlijk heb ik daardoor dingen gemist en dat vind ik jammer, maar terug willen… nee.

Het is ook gewoon zonde om erbij stil te staan. Je blijft je daardoor focussen op het verleden en het verleden kun je niet meer veranderen. Als je dat constant blijft doen en daardoor verder weinig doet (nu niet alles eruit halen wat er in zit), dan blijf je dingen missen waardoor je je nog downer gaat voelen. Je kan beter doen wat je leuk lijkt; neem risico’s, doe iets wat je nog nooit gedaan hebt, doe iets totaal onverwachts etc. Zo leer je dingen en heb je waarschijnlijk nog een hoop lol ook en ontdek je dingen die misschien eerst niets leken, maar toch wel leuk zijn.
Kortom het is gewoon zonde om steeds terug te kijken (begrijp me niet verkeerd: af en toe stilstaan bij wat er vroeger is gebeurt is oké), als je er teveel bij stilstaat kun je nu een hele hoop missen en daar krijg je later dan weer spijt van.

(Omg, niet weer -.- ik word nu een beetje gek van die spammer…)