Terug naar mijn ouders/dorp of niet?

Hey meiden.

Ik zit een beetje met een dilemma en ik vroeg me gewoon af wat jullie in mijn situatie zouden doen.

In het kort:
Ik woon nu een jaar op kamers op mezelf, vanwege mijn studie. Dit is ongeveer 150 km van mijn ouders en mijn oude dorpje af waar ik mijn hele leven (18 jaar lang) heb gewoond. Met het OV is het van mijn ene naar mijn andere kamer om precies te zijn 2 en een halfuur.
Nu ben ik dit jaar in mijn studie gefaald. Heel erg zonde, maar ik heb het net net niet gehaald en moest per direct van de opleiding af (strenge regels, geen discussie mogelijk).

Ik zal even de voor en nadelen van hier blijven wonen opnoemen:

Voordelen van hier blijven wonen:

• Ik ben best wel gewend om op mezelf te wonen en kan prima voor mezelf zorgen. Ik kan me niet meer indenken hoe het zal zijn om weer thuis te gaan wonen.
  • Het dorp waar ik woonde ligt best afgelegen van de rest van nederland. Vanuit mijn nieuwe woonplek ben ik overal in Nederland binnen No time met het OV. Bovendien wonen er niet veel vrienden meer van mij, doordat contact verwaterde, ze zelf ook gingen studeren etc.
  • Mijn vriend (is sinds 3 maanden iets, ken hem nu wel een halfjaar) woont hier 20 min. vanaf. Van mijn oude woonplek 3 uur.
  • Ik ben meer een stadsmens en zal alle stadse gemakken moeten missen.

Nadelen van hier blijven wonen :

• Ik kan mijn bijbaantje blijven uitoefenen, maar dan fulltime. Maar dit zal betekenen dat ik veel avonden tot 9 uur moet werken en daarna niet veel meer kan afspreken met mensen.
  • Ik moet me kapotwerken voor een rotloontje, waarbij de helft opgaat aan huur/huishoud spullen
  • Ik wil eigenlijk heel graag weg uit het huis waar ik nu woon. Aangezien het hospita wonen is, zijn er toch wel beperkingen soms. Maar goed, sinds ik geen student meer ben, is het heel moeilijk om als werkend iemand iets te vinden hier.
  • Ik weet niet of ik door al die drukte van werk, dingen aan mijn hoofd wel rustig een andere keuze kan maken voor een nieuwe opleiding.

Het gaat waarschijnlijk om een halfjaar tijd, want ik ben wel van plan in februari een andere studie te gaan doen!

Wat zouden jullie doen in mijn geval?
Het chillste is natuurlijk een betere baan en een goedkopere/relaxere kamer, maarja, ik denk dat dat in deze tijden ff een droom zal blijven.

To be honest, zou ik niet terug gaan. Het is zo’n verschil om van de stad weer terug te gaan naar het dorp. Je hebt dan wel 18 jaar daar gewoond, maar je leven is nu in de stad, niet in het dorp.
Daarnaast zijn de voordelen die je opnoemd wel dingen waar je rekening mee moet houden. Je vriend, bereikbaarheid. En je zegt zelf dat je in februari alweer gaat beginnen, zou je dan van plan zijn om na een half jaar thuis gewoond te hebben weer naar de stad te trekken? Dan zou je net zo goed daar toch kunnen blijven?
Maar, je moet wel het geld hebben om jezelf te kunnen onderhouden. Het voordeel dan wel weer is dat je nu volledige tijd kan steken in het werken en je meer verdient.

Volgens mij is mijn verhaal niet heel logisch, maar oké. Als ik het zo lees, zou ik als ik jou was gewoon in de stad blijven. Ga werken tot februari, probeer een nieuwe woonplek te vinden en ga dan weer studeren! Ik denk dat je teveel gedoe gaat krijgen als je terug gaat naar je dorp.

Ik heb dat ook gehad alleen ik moest wel mn kamer uit omdat als je geen student meer bent dan moet je eruit. Nu is de controle er niet zo streng, degene die voor mij erin zat vertelde ook dat ie een halfjaar had gewerkt…
Maargoed ik had mijn bijbaantje wel bij mn ouders dus ben toen ook extra gaan werken.(heb geprobeerd daar in de buurt een baan te vinden maar lukte niet…) Vervolgens werd ik gevraagd voor een baan waarvoor ik was afgestudeerd. Ik wilde eigenlijk nog wel een nieuwe studie doen en dan het halfjaar gewoon thuis werken en wel de huur betalen. Maar uiteindelijk toch besloten die baan te nemen, dus ja kamer opgezegd (onwijs klote want ik had het er wel heel leuk) en gekozen voor de baan. Vooral omdat met mn nieuwe opleiding geen werk te vinden viel, maar ik het dan gewoon deed omdat ik leren leuk vind en ik nog veel vrije tijd zou hebben :stuck_out_tongue:
Maargoed toch voor de baan gegaan omdat het in tijden als deze al niet makkelijk is om een baan te vinden.

En ja ik woon weer thuis, heb wel meer vrijheid als eerst vooral met eten enz. Verder heb k nu geld om mn rijlessen te betalen maar ook om veel te spraren voor als ik echt op mezelf ga.

Jij geeft aan nog wel een opleiding te willen gaan doen dus in dat geval zou ik er wel gewoon blijven! En ook omdat je vriend er dichtbij woont dat is toch wel handig allemaal. En anders zou je later weer opnieuw een kamer moeten vinden.

Ik zou gewoon in de stad blijven, zelf ben ik ook een stadsmens en woon ik in een dorp. Ik vind het verschrikkelijk, nu woon ik niet ver van de stad en ben ik er met het OV binnen een uurtje maar ik denk in jou geval dat het een gemis zal zijn. Zoals je al zei is het contact met je vrienden verwaterd door het gaan studeren iedereen een eigen kant op, als je dan nog goed contact heb is het natuurlijk leuk om terug te gaan! Maar aangezien je nu ook zo dicht bij je vriend verblijft en je goed voor je zelf kan zorgen en dat ook wil, zou ik gewoon daar lekker blijven tot je aan je nieuwe studie begint. In het half jaar dat je dan thuis kan je gewoon een goede kamer vinden en wie weet kom je ergens nog een best goed betaald baantje tegen, want die zijn er heus wel!