Terug naar huis, of op kamers blijven? Help!

Ik ben in september begonnen met studeren in Utrecht en ik woon sinds december op kamers. Nu is mijn probleem dat het me totaal niet bevalt en dat ik het liefst weer terug naar huis wil, maar ik weet niet zeker of dit een goede keuze is.

Ik wilde na een paar maanden op kamers omdat ik het reizen (1,5 uur voor een enkeltje) toch wel onhandig vond en omdat ik dacht dat ik dan meer van het studentenleven zou kunnen proeven. Geen reistijd hebben is inderdaad fijn, maar voor de rest is alles best wel tegengevallen. Ik heb dit jaar tot nu toe nog totaal geen vriendinnen gemaakt en ik zie het ook niet meer gebeuren. Tijdens colleges praat ik natuurlijk wel met mensen en is het soms ook wel gezellig, maar op de een of andere manier heeft iedereen vrienden gemaakt en ben ik achtergebleven. Iedereen gaat samen naar feestjes of andere dingen doen en ik heb niks. Ik heb wel dingen ondernomen en zit bij een commissie bij de studievereniging en bij toneel maar ik heb het idee dat niemand mij bijzonder aardig vindt en dat ik er maar een beetje bij hang. Kortom: weinig nieuwe mensen leren kennen, op stap gaan en een echte student zijn.
Misschien heeft het wel met het voorgaande te maken maar dan komt er ook nog bij dat ik niet super enthousiast ben over mijn studie. Ik vind het wel oké maar niet super interessant dus dat motiveert me ook niet echt om te blijven.
En dan mijn kamer. De kamer zelf is wel fijn en groot maar ik woon in een omgebouwd oud schoolgebouw, met 30 mensen op een gang waar we de woonkeuken, douches en toiletten mee delen. Het is een soort campinggevoel alleen dan op een kamer. Je zou denken dat het zo makkelijk is om vrienden te maken, maar ook hier heb ik het idee dat ik er niet bij pas. Ik voel me als ik op m’n kamer ben dan ook vaak vreselijk en alleen en wil ik gewoon heel graag naar huis. Soms heb ik gewoon meerdere keren per week een huilbui omdat ik denk ‘wat doe ik hier?’. Ik ben hier gewoon ongelukkig en ik heb nul zelfvertrouwen meer, maar naar huis teruggaan is misschien ook weer sukkelig…

Nu ben ik dus aan het twijfelen - naar huis of een andere kamer zoeken? Misschien dat het zou helpen als ik een fijne kamer vind in een klein huis met wat leuke meiden, maar dat is nog niet zo makkelijk in deze stad en ik heb ook totaal geen zin om weer te hospiteren. Toch voelt het wel als opgeven om weer thuis te gaan wonen, hoewel ik dat al maanden wil.

Wat zouden jullie me aanraden?

(Sorry voor het mega lange verhaal, heel erg bedankt als iemand de tijd neemt om het te lezen haha)

hmm is wel lastig!
Misschien moet je verhuizen naar een andere kamer?
Met minder huisgenoten. Dat is ook een optie.
Je moet doen waar jij gelukkig van wordt. Het is niet sukkelig om terug het huis in te gaan. Als jij daar gelukkig van wordt moet je dat doen

Ik zou proberen om een andere kamer te zoeken zoals je al zei. Als je echt niks vind kun je altijd weer naar huis gaan. Vind het rot voor je dat je nu ongelukkig op je kamer zit, dan kun je namelijk beter naar huis gaan waar je tenminste je gezin nog hebt en erop kunt terugvallen.

Woon je toevallig in Hal16? Ik heb daar ook gewoond en vond het vreselijk! Ik zou kijken of je misschien kan verhuizen (SSH?). Een leuk huis scheelt ook echt enorm!

Ik zou echt eens proberen om naar een andere kamer uit te zien. Kan me voorstellen dat je opziet tegen hospiteren maar oh my, de goede huisgenoten maken echt het verschil. Zeker als je gewoon in een huis woont en elkaar dus stukken regelmatiger ziet - wat dat betreft heeft het delen van bv keukens echt wel een voordeel.

Zou niet meteen opgeven, het komt allemaal wel. Misschien kun je je nog aansluiten bij een studentenvereniging of op een teamsport gaan?

Eet je wel eens mee met huisgenoten? Want het schept echt een band door soms samen te koken, te eten en/of tv te kijken. Doen zij nooit leuke samen waarbij je kunt aansluiten?

Inderdaad, kijken voor een ander huis met minder huisgenoten is de beste optie. Terug naar huis is maar een tijdelijke oplossing, want daar kun je ook niet voor altijd blijven! Verder woon je nu pas een paar maandjes op kamers, dat is echt niet lang om je draai te moeten vinden. Geef het nog een kans, en maak je niet te druk!

Haha jep! Gelukkig dat ik niet de enige ben die het niet bevalt. Woon jij nu wel in een leuker huis?

Ik zit nu te denken om in een dorpje in de buurt van Utrecht te gaan wonen. Dit lijkt me fijn want het is rustiger en ik kan mogelijk in het zelfde dorp als een deel van mijn familie te gaan wonen. Maar dan mis ik misschien wel weer wat van Utrecht, maar zo veel ook weer niet misschien want tot nu toe heb ik nog niks in de stad :’)

Mijn god, vreselijk was dat :’). Mijn hele gang zat ook de hele dag te blowen in de keuken. En het was zo vies. Ik woon nu in een veel leuker huis! Het huis maakt echt verschil :slightly_smiling_face:. Ik zou gewoon rustig gaan zoeken. Misschien kan je je inschrijven bij SSH en reageren op Johanna (uithof). Dat gebouw opent binnenkort!

Haha nou als ik zit zo lees hebben wij misschien wel in dezelfde gang gewoond :’)

De SSH is misschien ook wel een goed idee, maar moet je dan niet jaren inschrijftijd hebben voordat je ergens voor in aanmerking komt?