Terug naar het middelbaar.

Hallo ladies,

Ik ben een meid van 17,

Mijn schoolhistorie ging als volgt:

Op de basisschool had ik mijn entree-toets verpiept. Hierdoor kwam eruit dat ik naar vmbo-b moest gaan. Mijn ouders waren het er niet mee eens en lieten me toen ik eenmaal in groep 8 zat een jaar terug plaatsen. Hierdoor kon ik de entree-toets opnieuw maken. Na ik dit had gedaan kwam eruit dat ik VWO moest doen.
Groep 8: Ik maakte de cito en haalde Havo, ondanks mijn 2e entree-toets moest ik naar havo-kansklas.

1e jaar: ik deed havo kans-klas en haalde dit makkelijk, ik ging naar havo
2e jaar: er was veel gepest en ik kreeg pfeiffer, dit waren voor mij de redenen om thuis te blijven. Ik bleef zitten door te veel absentie.
3e jaar: 2 havo, het was leuk maar ik kon gewoon geen frans. ondanks bijlessen, uren leren etc haalde ik 2en, en, 3en. Hierdoor hadden we het besluit gemaakt om me terug te sturen naar VMBO-T.
4e jaar: VMBO-T was makkelijk, stond 9’s voor wisk, eco, tech etc. Ik bleef struikelen over frans. Dit vak zou ik laten vallen en dus het jaar gewoon halen… tot ik in mijn toetsweek geopereerd moest worden. En zonder toetsweek resultaten kon ik niet over gaan. Dit betekende voor mij dat ik van deze school af moest. Geen enkele school kon me meer aannemen omdat ik laat was met inschrijven, dus het werd MBO

MBO: Ik zou qua de inschrijf toets niv 4 moeten beginnen, maar dankzij schoolregels moest ik instromen op niv 1 versneld. Dit heb ik gehaald met 10’en. En bezit mijn niveau 1 diploma.

Nu wil ik terug naar het middelbaar. 4 VMBO-K. examenjaar dus.
Ik zou nog 4 jaar minimaal moeten doen over niv 2 en 3 samen voor ik kan beginnen met wat ik wil.

Zou dit kunnen? Op een lager niv dan ik ooit had mijn diploma halen, en dan verder gaan vanaf daar?

Kan je geen staatsexamen aanvragen op het niveau wat jíj denkt aan te kunnen?

Ik zou MBO versneld gaan doen.
Je start dan met niv 2 en 3 in 1. En daarna kan je mogelijk versneld niv 4 doen.
Weet je, het is niet anders.
Met VMBO-K op het middelbaar, moet je ook niv 3 op het mbo doen.
Pas met VMBO-T kan je naar het mbo niv. 4. En daarna naar het HBO.
Ik ben ook blijven zitten en duizend maal opnieuw begonnen omdat ik dingen niet haalde. Nu ga ik na 7 jaar studeren eindelijk mijn laatste jaar HBO in.
Iets bereiken kost tijd.

Daar dacht ik ook al aan ja! Maar hiermee moet je wel op zelfstandige wijze jezelf naar het examen leren. Dus, geen docenten die dingen uitleggen. En overigens moet je hier 18 (of misschien zelfs wel 21) voor zijn. En je kunt niet zo maar stoppen met school want je bent 17 en niet in het bezig van een Havo of VWO diploma, wat wil zeggen dat je minimaal tot je 18e naar school moet. Ik denk daarom dat vavo een betere keuze is voor jou, hier kun je geloof ik ook een beetje jouw niveau inschatten en heb je geloof ik ook nog les van docenten etc. Maar helemaal back to high school zal het denk ik niet worden voor jou. Succes ermee in ieder geval.

Je kan met een Vmbo-k diploma ook meteen een niveau 4 opleiding gaan doen maar dan testen ze je eerst maar ik denk dat bij jou geen probleem moet zijn.