Tentamens niet gehaald

Beste meiden,

Alvast bedankt als je het verhaal hebt gelezen en ik hoef niet perse tips maar misschien wil ik het wel gewoon even van me af schrijven. Alle tips zijn natuurlijk wel welkom:) (Als er fouten in de tekst staan zal het komen door de emotie)

Ik zit in mijn eerste jaar Pedagogiek. Is mijn droom opleiding en wil niks anders. Ik ben op het HBO gekomen via deze weg: VMBO kader, MBO-4. Ik heb altijd gezegd dat ik het onder mijn niveau vond. Wilde zsm naar het HBO en dat is me dan ook gelukt:)
In het eerste blok had ik 1 tentamen (van de 3) niet gehaald, herkanst en wel gehaald. Het 2de blok had ik 2 tentamens (van de 2!!) niet gehaald en moest er 1 gisteren herkansen en vandaag de ander. Vandaag zouden de antwoorden op internet staan (multiple choice) en heb ze dus allebei weeeer niet gehaald! Ik barstte meteen in tranen uit want: in het eerste jaar mag je maximaal 3 vakken niet halen anders krijg je een BAS (van de opleiding af+4 jaar niet mogen inschrijven op dezelfde opleiding) nu mag ik er dus nog maar 1 niet halen!
Nu mijn probleem: Ik leer zo veel, zo lang! Ik schrijf al mijn samenvattingen met de hand, en geloof me dat duurt heel lang en neemt veel tijd in beslag, dat heb ik er allemaal voor over! Wat doe ik verkeerd? Ik leer echt goed, ik weet bijna (98%) van de begrippen altijd uit mn hoofd en tóch haal ik het niet! Ben ik gewoon te dom voor het HBO niveau? Is het me gewoon niet gegund? Ik weet het gewoon even niet meer.
Ik zit er nu dus over na te denken om nu te stoppen met mijn studie (voordat ik misschien wel een BAS krijg, maar misschien krijg ik die ook weer niet) en volgend jaar opnieuw te beginnen. Maar dan loop ik dus 1 jaar stufi mis en wat moet ik deze maanden gaan doen? Ik hou gewoon zo van studeren maar ik ben nu ook aan het twijfelen of het niveau niet gewoon te hoog is?

Elke keer wanneer ik tentamens heb gemaakt vind ik ze zó makkelijk, echt, een stuk makkelijker dan de tentamens die ik op het MBO heb gehad. Ik snap het gewoon niet, hoezo haal ik het niet?

Pfoe, dit lucht echt even op, dankje voor het lezen:)

Dat is wel vervelend zeg! Kun je niet naar een studieadviseur/mentor-iets gaan en het daaraan vragen? Leer je ook wel eens met andere studiegenoten? Als je dingen bespreekt, zie je 't misschien ook van een andere kant en snap je het. Misschien heb je gewoon niet de juiste manier van denken voor het HBO? Dit is echt totaal niet beledigend bedoeld hoor, het is gewoon een vraag.

Hebben jullie tentamen inzage of zo? Zodat je kunt zien welke vragen je fout hebt gedaan? Misschien leer je op de verkeerde manier. :slightly_smiling_face: Eerlijk gezegd denk ik dat HBO voor bijna niemand te hoog gegrepen is, maar je moet wel motivatie hebben en op de juiste manier leren.

Misschien leer je verkeerd. Bij mij helpt het namelijk helemaal niet om alles met de hand te schrijven maar maak ik gewoon door het jaar heen samenvattingen op pc die ik dan met de examens herhaal, herhaal, herhaal.
Volgens mij is het ook niet slim om alle stof van buiten te leren, volgens mij is het vooral belangrijk dat je de kennis kan toepassen en goed begrijpt, wanneer je iets vanbuiten leert, leg je vaak geen verbanden tussen verschillende delen van een cursus en mis je dus eigenlijk de essentie die je nodig hebt voor inzichtsvragen.
Ga eens langs bij de studiebegeleiding op je school, deze kunnen je eventueel helpen met het aanleren van een nieuwe methode om te studeren.

Wat dit jaar betreft heb ik geen idee wat je het best kan doen, dit zal je moeten overleggen met een mentor/departementshoofd o.i.d.

Welke opleiding doe je als ik vragen mag? En zijn je tentamens voornamelijk meerkeuze of heb je open vragen?

^ Oh haha… lekker dom van mij. Pedagogiek weet ik verder ook niet echt wat van… behalve dat het mij lijkt dat je dingen moet toepassen i.p.v. dingen in je hoofd moet stampen.

Ik denk dat het aan je manier van leren/antwoorden ligt. Mbo en Hbo zijn gewoon best verschillend. Nu zeg ik niet dat je het niet kan, ik denk zeker dat je het kan, je bent er via een lange weg gekomen, dus dit zul je vast ook wel redden.
Ik hoor ook vaak van vriendinnen die pedagogiek doen, dat de meisjes in hun klas die van mbo komen, vaak lagere cijfers halen en heel anders leren/antwoorden geven. Die manier zijn ze gewend.

Als ik jou was zou ik met je leraren of studiebegeleider praten. Zij kunnen je helpen, misschien kunnen ze kijken waar het bij jou mis gaat en hoe je het anders kunt doen.

Dankje wel voor jullie antwoorden meiden!
Ik denk inderdaad dat ik verkeerd leer maar waar gaat het mis? De kennis erin stampen zonder dat ik verbanden kan leggen, ja inderdaad dat is wat ik dan grotendeels verkeerd doe maar dat heb ik tot nu toe bij 1 vak nodig gehad, het vak waar ik vandaag voor gezakt ben. De overige vakken heb ik tot nu toe echt alleen maar kennis en heel veel begrippen moeten stampen.
Ik ben vorig blok al naar mijn mentor geweest om hulp bij het leren maar hem maakt het allemaal niet veel uit, zo komt ie over. We hadden wel een afspraak gemaakt zodat hij mij ging helpen met verbanden kunnen leggen en leren tegerlijkertijd maar dat is hij nooit nagekomen ook al vraag ik ernaar, oja, joh, nou dat komt volgende week wel. Niet dus.

Ik doe vaak met klasgenoten de stof ook nog bespreken maar dan zien ze mij als: Wow je kent alles al:O dus dan heb ik er wel een goed gevoel over, maar niet dus.

Ook denk ik idd dat de mbo’ers gewoon anders gewend zijn en dat vind ik zo jammer! er zijn nl al 10 mbo’ers gestopt met de studie in mijn klas en zo zie je maar weer dat het negatief effect heeft. Ik hoop zo dat het mbo wordt aangepast en een meer gaat aansluiten op het HBO!

Oja, nog even een “opbiecht momentje” ik leer natuurlijk wel heel hard en veel maar ik begin meestal pas 2 of 1 week van te voren. :hammer: Ook daar zal ik aan moeten werken natuurlijk. Denk dat dat de hoofdzaak is xD

Ik denk dat samen leren met studiegenootjes je echt goed zal doen! Gewoon de stof doorspreken en niet teveel op begrippen ingaan want dat kun je zelf wel leren maar meer een beetje discussiëren over de stof zegmaar.

Heeel veel succes!!

Je zegt zelf dat je alles stampt, dat is natuurlijk wel heel goed maar je moet het ook echt snappen, niet alleen kennen. als je het niet snapt kom je nergens.

Ja snappen doet ik 9 van de 10 x gelukkig wel. :slightly_smiling_face:

Samenvattingen kan je beter typen denk ik. Gaat veel sneller en je hebt alles al eens gelezen. En dan heb je daarna ook meer tijd om (je samenvatting) te herhalen.

Maar je zegt dat je je leerstof kent. Dus dan ligt het aan de vraagstelling en de manier waarop jij de vragen interpreteert denk ik.
Maar MCQ’s zijn wel net heel theoriegericht, dus niet echt inzichtsvragen…

Ben je er zeker van dat je alles ‘kent’? Dat je niet alles door elkaar haalt? En maakte het bekijken van de juiste antwoorden op de vragen je wat wijzer? Snapte je waarom dat antwoord juist was en niet hetgeen jij had aangeduid?

Het lijkt me relaxter om samenvattingen te typen maar heb het gevoel dat ik dan minder "binnen"krijg. Want van gewoon lezen onthoud ik nl ook niks.
En de inzage momenten heb ik wel en ga er ook wel heen maar dan zie ik het juiste antwoord en dan denk ik : ja logisch. Maar dan weet ik niet waarom ik mijn antwoord heb aangekruist.
Mijn moeder zegt ook dat het aan de vraagstelling ligt en de manier waarop ik het interpreteer maar hoe kan ik dat dan oplossen?

Je kunt inderdaad wel heel erg veel/hard leren… maar met alleen leren kom je er niet. Ik heb inderdaad ook wel eens gehad dat ik alles super goed kende, maar toen ik het toe moest passen ging het helemaal mis… ik denk dat dat jou probleem ook een beetje is… toepassen (dus verbanden leggen) leer je alleen door opgaven/casus te oefenen en te oefenen en te oefenen… succes!!! (ik schrijf ook altijd samenvattingen, ideaal! je leert er gelijk van!)

Ik denk dat je gewoon alles echt bij moet houden. Beginnen met samenvatten op het moment dat je met de stof bezig bent, dus als je er opdrachten over moet maken en les krijgt over dat onderwerp. En samenvattingen typen inderdaad. Is overzichtelijker. Misschien kun je een vriendin of zo vragen je te overhoren? En dan ook met verbanden leggen.
Langer nadenken op de toets? En andere mensen vragen hoe zij het leren.

Succes…

Een week van te voren beginnen met leren is genoeg en best veel. (Niet te veel!), maar je bent(klinkt als) een voorbeeldige studente. Kijk je tentamens na, en ga na wat je fouten zijn. Kennisvragen zullen waarschijnlijk geen probleem zijn, maar ik denk ook inderdaad dat het toepassen van die kennis bij jou wat lastiger gaat. Vraag een andere begeleider desnoods om je te helpen. Het lukt wel, want je komt er prima doorheen met jouw tempo.

Ik denk niet dat je te ‘dom’ bent voor het HBO. weet je wat het is met die tentamens. Ik studeer nu sinds vorig jaar ergotherapie en heb in blok 1 allemaal voldoendes gehaald met een 8 gemiddeld. blok 2 had ik 4 tentamens waarvan ik er 1 niet gehaald heb(rest van 7ens en 8en) door een fout van een externe docent. daardoor moest ik hem herkansen (ik kon niet naa rhaar toe voor uitleg of extra feedback want ze is extern) en die herkansing moest over n heel ander onderwerp gaan. Nu heb ik dus mn tentamen opnieuw geschreven en nu zag ik van de week dat ik WEER diezelfde externe docent als beoordeelaar heb. Janken met d epet op.
Zij kan mij zo weer een onvoldoende geven en dan MOET ik alle andere tentamens halen anders kan ik ook van de opleiding af terwijl ik een 8 gemiddeld sta.
Ik ben dus echt niet te dom voor het niveau maar dan heb je gewoon ‘pech’. Want mijn verslag was absoluut geen onvoldoende waard en de feedback die ik erbij kreeg sloeg in niks op mijn verslag want de feedback zei namelijk dat ik niet duidelijk had of ik direct of indirect ging adviseren terwijl er letterlijk stond dat ik direct advies uit ging brengen, en zo meer van die geintjes.
dus ik stress hem nu ook hard. zelfs met n 8 gemiddeld kun je van de opleiding geknalt worden.
Ik zou bekijken welke tentamens je nog meer hebt dit jaar en hoe je kansen zijn om die wel te halen. behaal je dan je punten om door te mogen? als je dnekt dat je 1 tentamen niet gaat halen zou ik kappen met de opleiding en volgend jaar opnieuw proberen en in de tussentijd een thuiscursus doen ofzo…

^ Ah das ook echt kut! Als je precies dezelfde docent krijgt voor het beoordelen van je verslag, zou je niet om een second opinion mogen vragen?:slightly_smiling_face: En zeggen dat je dat gewoon een fijner gevoel geeft ofzo?

Ik weet dus gewoon echt niet of ik nog een tentamen niet ga halen. Ik verwacht het elke keer niet maar het gebeurd wel. Ik mag er dus nog 1 niet halen, en moet nog 4 tentamens. Realistisch gezien is het haalbaar maar stel dat ik t niet haal, blegh.

Jij succes met de beoordeling hoop voor je dat het nu wel een voldoende is!

Niet als je ‘boven je niveau’ (of waarschijnlijk eigenlijk op het goede niveau) zit. Ik kom van het HBO en zit nu op de Uni en ik doe gewoon heel de periode door wat.