Ten einde raad door talloze allergieën en toleranties...

Hee meiden!
Hierbij vraag ik (bijna smekend) om jullie hulp.

Ik heb al heel lang gigantische last van mijn ingewanden. Om een lang verhaal kort te maken: Mijn darmen zijn letterlijk doodziek.
Nu heb ik sinds deze week duidelijk wat ik allemaal absoluut niet meer mag eten, maar nu ben ik zo beperkt geraakt, dat ik eigenlijk nog weinig dingen weet om te eten… Vooral het avondeten is een RAMP geworden.
Dus: hebben jullie nog ideeen voor avondeten voor iemand die de volgende dingen allemaal niet mag eten:

• chemicaliën
  • kippenei
  • koemelk
  • soja
  • noten, zaden en pinda’s
  • de hele nachtschade familie: tomaat, paprika, ui, aubergine, aardappel, peper, ananas en knoflook
  • kaas
  • wit brood
  • vis, vlees en gevogelte

Als iemand ideeën heeft… Je helpt me er enorm mee door ze te posten! :slightly_smiling_face:

Wat naar zeg! Ik weet geen hele gerechten of zo, maar ik zat even te brainstormen en er kwamen wel een paar dingen bij me op.

Mag je wel witte rijst? Wat ik zelf heel lekker vind is van die witte plak/kleefrijst met een beetje kikkoman sojasaus.
Wat ook lekker is, is rijst met een beetje roomboter, suiker, kaneel en rozijnen.

Ik weet niet of je polenta kent? Dat is een soort maismeel, waar je een soort brei van maakt. Dat vind ik zelf ook erg lekker. Je moet het eigenlijk met een deel melk maken, maar daar kun je ook sojamelk voor gebruiken. :slight_smile: Polenta kun je eten bij sauzen/gerechten die je ook eet met pasta.

mag je alleen geen koekaas of wel buffelmozzarrella, geiten/schapenkaas?
een grote stap is al biologisch eten, en rijst/pasta/quinoa als vervanging van aardappels.
of zoete aardappel met rijst als dat kan?

Volkorenbrood/speltbrood kun je dus wel eten? Dan zou je dat al vaak voor ontbijt/lunch kunnen pakken. Of je eigen brood bakken. Verder gekookte groentes, fruit, muesli met sojayoghurt, sojamelk, havermout… Bij het avondeten kun je toch gewoon groentes als broccoli, bloemkool etc eten met aardappelen/zilvervliesrijst/couscous/quinoa/volkoren pasta en een zelfgemaakte vleesvervanger?

Ik heb vrijwel dezelfde intoleranties allergieën, behalve vlees en vis, maar ben dan weer vegetariër. Jij ook toch? Ook ben ik lactoseintolerant. Ik sluit me volledig aan bij Kaylee hierboven.
Quinoa, bulgur, couscous, rijst, havermout, speltbrood, griesmeel, Brinta, polenta, volkoren brood, glutenvrij brood, rijstwafels, volkoren crackers, spelt crackers, er is zoveel wat nog wel mag. Snap dat de wereld nu klein lijkt. Maar het is even goed zoeken.
Je kan ook shakes maken van bijv sojamelk met havermout en fruit etc. om zo toch nog wat extra kcal binnen te krijgen, omdat ik ook weet dat je nog moet aankomen, is wel belangrijk en valt niet zo zwaar op je maag en darmen (: er zijn veel recepten te vinden op internet.
Ik zoek dat vaak op veganistische recepten, aangezien die aardig in de buurt komen van het ‘dieet’ wat je volgt :slightly_smiling_face:

Verder is een diëtiste raadzaam. Die kan je ook aardig op weg helpen, maar lijkt me dat je die wel hebt toch (ja, ik ken je haha, ik was LOVESOME :wink:)

Ga een keer naar een natuurvoedingswinkel/reformhuis.

Op mijn site heb ik wel veel best wel natuurlijke recepten staan misschien heb je daar iets aan?

verder het eten heel basic houden zoals rijst met kokosmelk kruiden en groente etc

Het lijkt me het beste dat je langsgaat bij een diëtist. Deze zal je advies geven met betrekking tot eten.

Wauw meiden, dank je wel voor het reageren en meedenken! :slightly_smiling_face:

@Geysir:
Ik mag wel witte rijst. Dank je wel voor de ideeen.
Wat is kikkoman sojasaus voor een saus? Ik mag geen ook geen soja, die was ik even in het rijtje vergeten…

@ohmymurs:
Helemaal GEEN kaas helaas… :frowning_face: en zoete aardappel ook niet.
Rijst wel, maar waar eet ik dat dan mee?

@Kaylee:
Die soja-producten dus niet… (was ik vergeten er tussen te zetten, maar mag ook geen soja). En ook geen vleesvervangers op basis van soja-eiwitten…
Die broodsoorten mogen gelukkig wel ja! :slightly_smiling_face:
Alleen wat eet ik dan voor saus met m’n rijst of pasta…? want ik kan me echt geen saus bedenken!

@Sanguine:
Gewoon: DANKJEWEL. :slightly_smiling_face:
En ik weet zeker ook nog wie jij bent! Vind het zo jammer dat je niet meer reageert op fb. Ik hoop dat het goed met je gaat meid!

@kloplop:
Dat is zo duur dat m’n moeder er niet aan wilt beginnen… :blush: we hebben het niet zo breed om heel eerlijk te zijn…

@divinevitalityy:
Ga zo direct kijken! :slightly_smiling_face:

@Tessa: Helaas heb ik al 5 verschillende dietistes gehad… :frowning_face: op een gegeven moment wist ik op sommige punten (degene die voor mij van belang zijn) meer dan zij, helaas. Ze konden me niet verder helpen.

Ik vraag me af, wie heeft deze lijst bepaald? Even voor de zekerheid, dat het wel echt in een ziekenhuis is bepaald met mensen die er verstand van hebben en niet door een (sorry) natuurgeneeskundige of zo. Niet dat ik dat denk, maar even voor de zekerheid… Het zou toch zonde zijn als je je onterecht hieraan zou gaan houden.

@Loeske91: Om je gerust te stellen: 't is echt door een arts bepaald ja.
En ik houd me er nu precies 1 week aan en merk al wel echt verschil… (GELUKKIG!) Ik heb nu al veel minder maag- en darmpijn, minder misselijkheid/kokhalzen/braken, geen (kots)boeren meer, veel minder last van lucht en eindelijk normale ‘uitlaat’ om het maar even zo te zeggen. :blush:

Morgen ga ik voor het eerst quinoa proberen. Bedankt mensen die dat getipt hadden!
Meer ideeen zijn nog steeds welkom.

Is er een naam voor wat je hebt? Misschien zou je dan lotgenoten met tips kunnen zoeken.

@MercurySummer:
Lief dat je meedenkt, maar helaas niet. :frowning_face:
Mijn darmen functioneren gewoon niet goed en zijn heel zwak… Dat is altijd al zo geweest. Maar na een voedselvergiftiging en een maagbacterie (helicobacter) en daarna veel te lange verkeerde behandeling is het allemaal steeds erger geworden helaas.

Ik heb geen idee wat de nachtschade familie is maar misschien is dit wat;
Pasta met spinazie en gegrilde courgette?
http://ohsheglows.com/2013/09/15/jumbo-chickpea-pancake-a-high-protein-filling-vegan-breakfast-or-lunch/ (maar dan aangepast)

Misschien verder eens wat googlen op vegan recepten en dan eruit pluizen wat je wel mag eten?

En mag je pompoen? Van pompoen kun je chille pastasaus maken :slightly_smiling_face:
En je zou soep kunnen maken met de groentes die je wel mag.

@Solarta: dankjewel!! :slightly_smiling_face:
En ik mag wel pompoen, alleen heb ik dat nog nooit op. Maar dat ga ik nu zeker proberen!

Okee, fijn dat je er al effect van merkt! Is dit trouwens voor altijd, of tijdelijk tot je darmen weer zijn hersteld en ga je dan weer opbouwen?

Pompoen is idd een idee ja, vorige week pompoensoep gemaakt en dat is echt heel makkelijk, ik had het dan wel met ui en knoflook erin maar dat kan je vast ook wel weglaten. Iig: stukjes pompoen (veel succes met snijden wel :wink:) met wat kruiden (ik had provencaalse kruiden, maar t is ook maar net wat je in huis hebt, rozemarijn ofzo kan ook) even bakken in olijfolie, bouillon (tuinkruiden of rundvleesbouillon, weet niet wat je mag) erbij tot de pompoen onder staat, half uurtje laten koken, pureren en klaar :slightly_smiling_face: Heeft ook helemaal geen room nodig ofzo. En het vult echt goed :slightly_smiling_face:

Verder kan je als pastasaus ook zelf pesto maken, wel een beetje saaie pesto zonder kaas, maar gewoon baslilicum met olie en zout/peper kan ook al best lekker zijn denk ik, lekkerder dan droge pasta iig :wink:

@Loeske91:
Sommige allergieen zullen wel altijd blijven, omdat ik die al altijd heb gehad. Maar gelukkig klopt je idee wel: als mijn darmen weer herstellen kan een groot deel ook weer verdwijnen. :slightly_smiling_face: Dat hoop ik dan ook maar!

In ieder geval heel erg bedankt voor je tips!

Awh balen :frowning_face:
Kan je niet bijvoorbeeld naar een diëtiste gaan dat zij je kan helpen ofzo wat je nu nog kan eten dan?

Kwartelei? Mijn broertje is namelijk ook allergisch voor kippenei, maar niet voor kwartelei.

@Aeternum; lief dat je reageert, maar ik heb al 5 diëtistes gehad. :flushed: Mijn case was te ingewikkeld voor ze en ik wist op een gegeven moment meer dan zij.

@xDear: die tip kreeg ik eerder vandaag ook! Waar kan ik dat kopen? :slightly_smiling_face: