Telegraaf belt Ruben

Grote kans dat je het al hebt gehoord, toch even een kleine uitleg:
De Telegraaf (naar eigen zeggen dè krant van Nederland) heeft Ruben van 10 gebeld in Libië. Hij is de enige overlevende van de vliegramp in Tripoli, maar weet zelf nog niet goed wat er gebeurd is.
Hier het artikel erover op NU.nl:
------------------------------------------------------------------------------------------
Telegraaf belt Ruben over vliegramp

TRIPOLI - De 9-jarige Ruben uit Tilburg, die als enige de vliegramp in Libië overleefde, heeft in het ziekenhuis in Tripoli telefonisch contact gehad met een verslaggeefster van dagblad De Telegraaf.

De krant publiceerde vrijdag een interview met de jongen.
De journaliste belde met een van de behandelend artsen van de jongen, die zijn mobiele telefoon aan de 9-jarige gaf. De jongen zou aanvankelijk emotioneel hebben gereageerd, maar kalmeerde volgens het artikel toen bleek dat hij geen familielid aan de telefoon had.

Na enkele minuten beëindigde hij het gesprek. ‘‘Nu wil ik weer stoppen met praten’’, zegt hij in De Telegraaf.
De Telegraaf wist ook nog te melden dat de jongen zich niets kan herinneren van de crash en dat hij nog niet is ingelicht over de dood van zijn ouders en broertje.
Verklaring
In een verklaring op de website laat de Telegraaf weten de ophef te betreuren: “Het is nooit onze bedoeling geweest om misbruik te maken van de situatie van Ruben”.
‘‘Het spijt ons dat er onder onze lezers het gevoel is ontstaan dat De Telegraaf onzorgvuldig heeft gehandeld’’, aldus de leiding van de krant. ‘‘De hoofdredactie van De Telegraaf hecht eraan te benadrukken dat de verslaggeefster in het onverwacht ontstane telefoongesprek met Ruben niets heeft gezegd over het ongeval en de ernstige familieomstandigheden van het slachtoffer’’.
Kwalijk
Secretaris-generaal Ed Kronenburg van Buitenlandse Zaken noemt het ‘‘kwalijk’’ dat Ruben heeft gesproken met de Telegraaf. ‘‘Dat zou niet mogelijk moeten zijn’’, zei Kronenburg in het Radio 1 Journaal.
Kronenburg, een van de afgevaardigden van het ministerie van Buitenlandse Zaken die sinds gisteren in Tripoli is, heeft de Nederlandse ambassadeur in Libië opgedragen de ziekenhuisdirecteur te bellen en hem te vragen alleen nog maar familie en medisch personeel toe te laten bij het bed van Ruben.
Privacy
Volgens Kronenburg is het personeel nu erg tolerant als het gaat om camera’s en bezoek rond het bed van de 9-jarige Ruben. ‘‘We moeten ervoor zorgen dat zijn privacy beter wordt beschermd’’, aldus de secretaris-generaal.
Kronenburg beaamde dat het druk is rond het bed van het Tilburgse slachtoffertje. Volgens hem hebben ook een zoon van de Libische leider Khadaffi en Libische schoolkinderen een bezoek gebracht aan Ruben.
Afscherming
Volgens de NOS hebben de Libische autoriteiten op aandringen van Buitenlandse Zaken inmiddels toegezegd Ruben beter af te schermen.
Zo zou de enige overlevende van de vliegcrash niet meer telefonisch te benaderen zijn en is de politiebewaking rond het ziekenhuis opgeschaald.
Schaamteloos
Demissionair minister André Rouvoet van Jeugd en Gezin noemt het telefoongesprek dat De Telegraaf met de enige overlevende van de vliegramp voerde ‘‘schaamteloos’’. '‘Maak me enorm boos over schaamteloze telegraaf die met ruben gebeld heeft. Hoe haal je ‘t in je hersens?!’’, schrijft Rouvoet op Twitter.
Ook anderen maken via Twitter hun afschuw bekend over het telefoongesprek van de Telegraaf-journaliste. Een speciale account om de krant te boycotten heeft inmiddels ruim 3400 volgers.

Op Twitter regent het reacties, het is zelfs een trending topic!
Wat vinden jullie? Is de Telegraaf te ver gegaan of mag dit als goede journalist?

Telegraaf is een achterlijke krant, kijk alleen al naar de reclames.

En iedereen moet dat kind met rust laten.

Ik vind 't echt achterlijk.
Stel ze hadden hun mond voorbij gepraat.
Dan had hij van de Telegraaf gehoord dat ze familie dood was.
Ze moeten hem gewoon met rust laten.

ik vind het onrespectvol, die arme jongen is nog niet eens ingelicht over zijn ouders en zijn broer. daarnaast vind ik ook dat de libische (?) autoriteit niet juist handeld, want elk moment hangt er wel een cameraploeg om die jongen heen. zelfs Libische basisschoolkinderen kwamen op bezoek met de burgemeester, dat is toch belachelijk? arme kind heeft totaal geen privacy!

triest…

Schandalig, maar ik verwachtte zo’n actie wel van televaag.

Helemaal mee eens!

Sowieso is de telegraaf echt de slechtste krant van nederland, dat wil ik even voorop stellen. Er staat alleen maar geroddel en reclame in, het echte nieuws krijgt maar een klein beetje aandacht.

Buiten dat vind ik het niet kunnen, die jongen heeft al geen privacy, weet nog van niets. Dit gaat te ver.

Check dit dan ;
http://blog.johannesdolislager.nl/?p=100

ik vind het echt te ver gaan…
Niet alleen dat, maar ook dat er al een twitteraccount is aangemaakt en een domeinnaam: www.rubenvanassouw.nl ofzo. O.o?

dat is gewoon onmenselijk:S laat dat jongetje nou us met rust. die heeft het de komende tijd zwaar genoeg!

woow, dat is echt de domste actie die een volwassen vrouw kan doen!!
echt waar, net of dit alleen maar gebeurd voor een nieuw spannend verhaal in de krant, belachelijk en respectloos haar actie!

Als dat het echte telefoongesprek is vind ik het écht een ziek mens… ._. Ik heb er niet eens meer woorden voor.

is dit wat er LETTERLIJK gezegt is? wow dat is echt errrrrg. arm kind :frowning_face:

oooh dit gaat echt te ver!
wij (ik mijn zus en mijn moeder) hadden het er nog over
aan het ontbijt! ik bedoel die Ruben wist nog niet eens
dat zijn ouders & zijn broer zijn overleden en hijs er
ernstig aantoe enzo; die telegraaf denkt alleen aan geld!

LAAT RUBEN MET RUST.

Telegraaf is idd te ver gegaan! Ruben is gebeld op het moment dat er nog geen enkele familie was langs geweest, sterker nog, deze vrouw was 1 van de 1e nederlandse stemmen die hij hoorde.

Nee, de telegraaf moet zich schamen!

Ja ik vind het wel stom eigenlijk…

overal op hyves:
Telegraaf die met Ruben belt: De snelste manier om uw Telegraafabonnement te beëindigen is telefonisch via +31 (0)88 824 824 2 (keuze 4). @ Overal
vandaag, 12:33 - Reageer

nou dat vind ik wel een goede actie haha

Schandalig. Ik hoop dat die vrouw in de gracht valt ofzo.