Telefonofobie

Dit klinkt vast een beetje raar, maar ik denk dat ik telefonofobie/bel angst heb. Ik durf gewoon niet te bellen, zelfs met vriendinnen vind ik bellen awkward. Maar meestal zijn het dingen zoals de dokter, tandarts, school of een maatschappij wat ik echt heel eng vind. Ik weet niet precies wat het is, maar ik vind het gewoon eng om mensen te bellen die ik niet ken. Ook mensen die ik niet zo heel goed ken vind ik eng om te bellen. Alleen met echt goede vriendinnen of m’n ouders vind ik het niet eng om te bellen, maar derest vind ik heel erg eng.
Nu is het bijvoorbeeld het geval, mijn mobiel is kapot en ik moet bellen naar tele2 klantenservice om te vragen wat ik nu moet doen enzo, maar ik durf gewoon niet de telefoon te pakken en te bellen.
Zijn er mensen die dit herkennen? Ik vind het echt heel erg vervelend en ik haat mezelf er gewoon door omdat het echt heel dom is. Er kan niks misgaan met bellen maar toch durf ik het niet.

herkenbaar.
Als ik alleen thuis ben en de telefoon gaat af, kijk ik eerst wie het is. Als het me moeder, me vader of me broer is neem ik op, maar anders niet. Best wel stom eigenlijk.

Herkenbaar! Ik ben vooral bang voor van die awkward stiltes, daarom sms/whatsapp/wat dan ook ik ook liever. Dus even kijken naar tips in dit topic. (:

@dropdownn ja dat heb ik ook, als ik alleen thuis ben en het onbekend is, laat ik hem meestal gewoon gaan.

@lleoniiec dat heb ik ook, ik vraag veel liever dingen via whatsapp of email, dan bellen. Het is misschien iets minder direct maar ik vind dat gewoon handiger, aan de telefoon voel ik me altijd zo geneigd om meteen antwoord te geven terwjil als je whatsappt/mailt je gewoon rustig kan typen en dingen opzoeken etc.

ik weet eigenlijk niet wat de oorzaak is, want in ‘real life’ kan ik wel gewoon normaal praten met mensen enzo.

ik had dat vroeger heeel erg net zoals jij beschreef. Echt een belansgt.
Ook liever mailen als het kan of ik liet mijn moeder bellen :stuck_out_tongue:
Maar toen ging ik een opleiding doen waarbij je natuurlijk te maken krijgt met de telefoon want mensen bellen jou op voor het maken van een afspraak of vragen!! Dat vond ik nog niet zo erg ook niet heel leuk maar kheb liever dat mensen dan mij bellen als andersom! Maargoed het gebeurd ook vaak dat ik wel mensen moet bellen om te vragen hoe het gaat, of om te zeggen dat ik iets heb geregeld. En ja echt waar oefening baart kunst! Ik heb er echt geen moeite meer mee, tik gewoon het nummer in en wacht af.

Wat ook helpt is om het op papier te zetten wat je wil vragen. En ja als tip heb ik wel gewoon doen want je leert er wel echt van.
Ik bel nu ook zelf makkelijker naar de huisarts voor een afspraak of naar de kapper terwijl k vroeger heel vaak met de tel in mn handen heb gezeten, nummer ingetoets en dat ik dan niet op bel drufde te klikken en dacht ik doe ik straks wel…

toch als het niet hoeft bel k niet, zoals een vraag aan bol.com? De duo? afspraak maken voor mijn rijles? nee allemaal per mail!!!
Als ik wel iets dringend moet weten zoals gezeik ov chipkaart bel ik wel maar als het niet veel urgentie heeft dan niet.

Jep dat ken ik :’)

Heb ik ook best wel, ik vind het doodeng om bijv. klantenservices of dokters/tandartsen te bellen. Vooral als ik een hele lap tekst op moet zeggen word ik zo zenuwachtig, dan ga ik stotteren en kom ik niet uit m’n woorden…

Herkenbaar bij mij ! Ik werd 2jaar geleden gebeld door een of ander viezerik en vroeg allemaal vieze dingen en ik was nog klein (11jaar) en wist niet wat ik moest doen dus ik luisterde en antwoorde de vragen gwn… En daar heb ik nou zegmaar een trauma aan (niet super erg hoor…) en ik durfden ook niet te bellen maar 1x dacht ik : ik doe het gwn en had het toen gedaan en nu durf ik wel meer dus tip aan jou: Denk gwn ik kan het wel ze kennen me toch niet en bij tele2 als je er langs moet je ziet ze maar 1x in je hele leven. En je kan wat erboven als ik gezegt voor je gaat bellen op papier schrijven wat je wilt vragen (heb ik ook een tijdje gedaan) en die vragen stellen. Succes met bellen!

Hmm de telefoon staat naast mij en ik heb steeds de neiging om te bellen maar ik weet eigenlijk niet wat ik moet zeggen en dan moet ik waarschijnlijk weer allemaal dingen gaan regelen die ik toch niet snap en dan zit ik weer zo aan de telefoon als zo’n loser, maar ik moet wel ooit bellen.

ja ik las ergens anders ook dat je je er gewoon overheen moet zetten, dat je gewoon moet gaan bellen en dat het dan vanzelf wel weggaat.

Herkenbaar! Vaak neem ik ook niet de telefoon op als ik alleen thuis ben en het nummer is onbekend. Ik durf alleen te bellen met m’n ouders, broertje en beste vriendinnen. Daarom neem ik vaak ook door wat ik ga zeggen, voor ik iemand bel, omdat ik bang ben dat ik dichtklap.

(opnemen vind ik trouwens niet eng)

Ja dit herken ik ook. Ik stel het altijd zo ver mogelijk uit, maar uiteindelijk moet het dan toch. Het liefst doe ik het gewoon niet. Opnemen vind ik minder eng maar toch hou ik er niet van.
Vooral als er zo’n firma belt van iets, dan is het zo van: Hallo met *versta ik nooit* van *versta ik ook niet* spreek ik met mevrouw *achternaam* ? En dan beginnen ze helemaal te praten over iets en dan klap ik dicht.

Ik heb daar ook vaak last van. Thuis pak ik ook nooit op en als ik op mijn mobiel gebeld word kijk ik eerst wie er belt. Bij onbekenden of mensen die ik pas net ken neem ik nooit op. Ook als ik naar een maatschappij/bedrijf moet bellen of voor een sollicitatie of iets word ik helemaal zenuwachtig…

Daar had ik ook last van, tot ik vorig jaar bij de receptie van een ziekenhuis heb gewerkt waar ik veel achter de telefoon zat. Deze zomer heb ik weer een telefoonbaantje. En als je het een tijdje gedaan hebt, is het helemaal niet erg meer.

Jaa dat heb ik ook ! Toch heb ik de laatste tijd echt super veel met DUO, makelaars ect gebeld en vind het nu steeds minder eng haha

Misschien helpt het als je eerst op papier schrijft wat je wilt zeggen. :slightly_smiling_face:

Ik heb het ook, maar moet het nu gaan oefenen van mijn psycholoog. Ik heb een notitieboekje waar ik in moet schrijven wat ik wil zeggen, en evt. een ruimte er onder waar ik het antwoord kan opschrijven.

Het gaat nu beter, ik durf bijvoorbeeld wel een reservering te maken of met de DUO te bellen maar ik durf bijvoorbeeld niet naar een bekende-onbekende te bellen (zoals school,fysio etc). Vriendinnen bel ik niet omdat ik dat echt niet fijn vind, maar dat weten ze

Ik heb dit ook heel erg
Ik vind het eng om mensen te bellen, best vervelend, maar ik doe liever alles via de mail haha

Dit heb ik heel heel erg!