Tekort aan calorieën, erg of niet?

Sinds een tijdje heb ik besloten om de frieten, lasagnes en al het andere fast food achterwege te laten, omdat ik het afgelopen jaar niet meer gegroeid ben maar wel veel aangekomen was doordat ik hier teveel van at: 1m54 en 56 kg. (een jaar geleden woog ik maar 48kg).
Ik laat het lekkere vettige eten niet VOLLEDIG achterwege, want af en toe snoep ik nog wel eens iets of zondig ik wel eens door bijv. een keertje spaghetti te eten. Maar ik eet dus wel merendeels heel gezond.
Ik ben een tijdje geleden ook begonnen met fitnessen (heb ik hier al eens vermeld).
Daar zeiden ze dat mijn caloriebehoefte dagelijks 1200 calorieën bevat. (dit wil wss zeggen dat mijn lichaam dit in rust verbruikt). Nu vraag ik me af of het erg is dat ik hier soms onder zit? De laatste tijd hou ik mijn calorieën wat bij en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik door al deze groenten die ik dagelijks eet soms onder de 1200 zit of net een klein beetje erboven, bijvoorbeeld 1250 calorieën ofzo. Ik sport wel BIJNA dagelijks een halfuurtje. Het is niet dat ik mezelf uithonger ofzo, integendeel, ik eet echt enorm veel groenten en vegetarisch ‘vlees’. Mijn maag is altijd goed gevuld en ik voel me perfect in mijn vel, ondanks het feit dat ik de laatste tijd minder dan 1200 calorieën per dag inneem. Het is me ook wel opgevallen dat ik in korte tijd wat kilo’s verloren ben. Nog steeds 1m54 maar ineens 51 kilogram! Is dit erg of niet, volgens jullie? Maakt het uit dat je minder calorieën inneemt dan je lichaam in rust verbruikt?

1200 is heel weinig. Meestal zit je als meisje zijnde in de groei aan de 2000 kcal. En doordat je ineens 5 kilo bent afgevallen kun je denk ik wel zien dat dat niet allemaal door training komt maar voornamelijk door je voeding. En zeker als je sport moet je echt meer eten dan 1200 kcal, anders kun je tijdens de fitness ook niet voldoende spiermassa opbouwen.

Natuurlijk is dit ongezond, jemig.

1200 calorieën is nou niet bepaald gezond, nee.

Maar hoe kan ik dan op een gezonde manier meer calorieën innemen?
Zonder dat ik me hoef te ‘overeten’ en zonder aan de fast food of snoep te moeten zitten?

1200 calorieën is echt niet extreem weinig hoor… Hoe oud ben je ts? Je BMI is ook gewoon goed.

Ik ben 17 en volgens al de medische onderzoeken die ik al heb gehad, groei ik ook niet meer.
(Heel mijn familie is klein van gestalte, zit in onze aard).

Je hongert jezelf wel uit.

Die 1200 kcal is berekend in rust zoals je zelf al zei. Dit betekent dat je lichaam 1200 kcal verbruikt als jij plat op bed zou liggen en letterlijk geen vinger zou bewegen (zeg: alsof je in coma zou liggen). Die 1200 kcal is namelijk enkel en alleen de energietoevoer om je organen ed te laten functioneren.

Als jij minder dan 1200 kcal per dag eet en daarnaast ook nog beweegt dat betekent dat dat je lichaam ontzettend veel energie tekort komt. Op korte termijn zul je daardoor inderdaad erg snel afvallen omdat je lichaam ontzettend veel van je reserves verbruikt. Op langere termijn is dit erg schadelijk, omdat je je lichaam niet genoeg energie geeft om te laten functioneren. Bovendien breek je op deze manier niet alleen vet af, maar ook bvb spieren. Als je nu weer normaal gaat eten dan zul je overigens ook weer als een malle aankomen.

Noten bevatten veel calorieën en zijn gezond, net als melkproducten, yoghurt (geen breakers ofzo die zitten vol met suiker), bananen, etc. Meer kun je vinden op internet als je zoekt op gezonde producten met veel calorieën.

Ik zou in ieder geval een beetje in de gaten houden met hoeveel calorieën je binnenkrijgt, maar als jij je goed voelt dan is het goed vind ik. Sport je ook veel of niet?

Sommige producten bevatten meer calorieën naar verhouding maar ook gezonde voedingsstoffen. Denk aan avocado’s en bananen.

Wat eet je trouwens aan koolhydraat bronnen? Een gezonde speltboterham op zijn tijd bevat ook wat calorieën en je kunt daar verschillende soorten beleg op doen.

Eieren en zuivelproducten zijn ook een goede bron van voedingsstoffen en bevatten ook wat meer calorieën, zeker als je ook havermout of muesli door je zuivel doet.

Kan je eens een lijstje plaatsen wat je eet op een normale dag?

Als je BMR (wat je in volledige rust gebruikt) 1200 is moet je daar absoluuuuut niet onder gaan zitten. Als je langere tijd zo door gaat vertraagt je metabolisme zich en als je dan weer een tijdje wat meer gaat eten kom je dus aan. Eet meer eiwit, dat zorgt voor verzadigd gevoel, verteert langzamer en is goed voor je spierherstel + opbouw.

Algemeen, minstens een halfuur per dag.
Sommige dagen iets langer dan een halfuur.
Soms helemaal niet.
Maar over het algemeen, probeer ik toch 30 min per dag intensief te bewegen.

[b]Dit is een lijstje van mijn gemiddelde dag:

's ochtends rond 7u00: 2 grijze boterhammen met iets gezond tussen (soms choco, maar meestal magere kaas, ontvette hesp of confituur met 30% minder suiker).
's ochtends rond 10u00: een mandarijntje.
's middags rond 12u00: 4 grijze boterhammen (keuze uit het beleg als dat van in de ochtend).
's avonds: 2 grijze boterhammen zonder beleg (geen aardappelen dus), met groenten (meestal groenten zoals wortelen, broccolli, bloemkool, boontjes, tomaten, sla, selder, asperges, noem maar op) MAAR WEL ZONDER SAUS. En een vegetarische burger.

Mijn ouders halen brood uit de carrefour, per sneetje zitten wel maar 72 calorieën, staat op de verpakking, maar het vult wel goed. Op zich ziet mijn eetpatroon er toch goed en voldoende uit he? Het is niet dat ik extreem weinig eet ofzo.[/b]

Het is beter om wat meer calorieën te nemen.

Wtf is een grijze boterham?!

En eet je 's avonds ook brood? Waar is je warme avondeten (op je vegaburger na dan)? En waar zijn je tussendoortjes?

Nee, dit is geen goed eetpatroon.

je eet wel extreem weinig.

2 boterhammen als ontbijt? Neem er dan op z’n minst een bak yoghurt bij, jezus.

Een grijze boterham is niet wit, maar ook niet donkerbruin. Lichtbruin dus, een beetje tussenin :slightly_smiling_face:
Mijn groenten (worden gekookt) en zijn dus ook warm en dan mijn vegetarische burger en daar 2 boterhammen bij. Maar groenten eet ik wel in grote porties. Voor morgen bijvoorbeeld is er 600 g bloemkool en 600 g broccolli, heel lekker en heel veel dus. (weet zelfs niet of ik het allemaal ga opkrijgen), maar in totaal komt dat neer op zo’n 300 calorieën ongeveer, als ik de verpakking lees.
Het is gewoon dat ik wel veel eet, maar de groenten die ik nu altijd en graag eet, zitten gewoon op zich weinig calorieën in