Tekenles groep 3-4-5

Hallo iedereen!
Ik ga binnenkort voor een stage een tekenlesje geven op een basisschool, namelijk aan groep 3,4 en 5. Die kinderen zijn dus iets van 7 tot 10 jaar oud. De les moet ongeveer 1 uur à 1,5 uur duren.
Hebben jullie nog leuke ideeën? Bijvoorbeeld een leuk thema, of leuk materiaal of een leuke techniek of zoiets?
Ik hoor het graag!
xoxo

Ik weet niet of kinderen uit die groepen dat kunnen, maar een kort verhaaltje vertellen en ze daar een tekeninkje over laten maken?

Geloof me, die les moet korter of over een aantal dagen verdeel worden.
Een kind uit groep 3/4/5 kan nooit zo lang met iets bezig zijn, die raakt z’n concentratie na een half uurtje al eigenlijk kwijt.

Technieken:

• Houtskool,
  • Wasco,
  • Grijs potlood,
  • Wit potlood (wel op zwart papier!!)

Tekenopdracht:

1. Laat de kinderen een plaatje uit een tijdschrift zoeken, dit plaatje knippen ze door de helft, ze plakken hun helft op een wit vel papier en tekenen de andere helft van het plaatje.
  2. Vouw het blaadje door de helft(Verticaal vouwen), laat ze met houtskool zichzelf tekenen in de regen (bovenste deel), als ze klaar zijn vouwen ze het weer dubbel, wanneer de kinderen het blaadje openvouwen zien ze op het onderste blaadje een soort schim van het bovenste plaatje als een soort plas.

Hopelijk snap je het een beetje, maar deze opdracht heb ik gedaan met kinderen in groep 3/4/5. Deze zijn makkelijk te doen voor de kinderen.

met heel veel verschillende kleuren wasco een A4 blaadje volledig kleuren en daarna het volledige blad zwart schilderen. Wanneer het droog is kan je dan met een sateprikker een tekening maken… Door de prikker gaat de zwarte verf weg en komen de kleurtjes van de wasco’s naar boven.