TEHATEX Havo-examen 2017

Specificatie examenstof tekenen, handvaardigheid en textiele vormgeving havo 2017

dinsdag 19 juli 2016
Het centraal examen heeft betrekking op de periode van het romaans tot heden, met nadruk op de periode vanaf 1800. Kunst, architectuur en vormgeving vanaf het neo-classicisme in de 19de eeuw tot heden komen derhalve in het examen aan de orde. In het examen 2017 zal uit de periode van vóór 1800 aandacht worden besteed aan de renaissance. Het centraal examen 2017 gaat over maatwerk: over kunst gemaakt voor een speciale plek of gelegenheid, en over de verschillende manieren waarop architecten, kunstenaars en vormgevers maatsystemen toepassen in hun werk.[/b][/i]

Oftewel, het thema van examenjaar 2017 is: “Maatwerk”. Wat vinden jullie van dit thema? :relieved:

Wat een leuk idee voor dit forum, ik ben zelf vorig jaar gezakt en begin nu weer in 5 havo. Wat voor thema heb jij gekozen om je tekeningen te doen? Ik heb momenteel echt geen inspiratie.

Ik heb Tehatex en handvaardigheid, weet verder nog niks :cold_sweat:

Ik zou het ook nog echt niet weten, ik vind het eerlijk gezegd maar een vreselijk thema. Gelukkig mag je heel breed denken, but still… Waar denken jullie aan bij maatwerk? :slightly_smiling_face:

Alvast een tip voor het examen in 2017: Geef overal (redelijk) uitgebreid antwoord op. Ookal denk je dat je er geen reet van snapt, gewoon opschrijven. Thema’s verschillen natuurlijk maar ik denk dat dat bij elk tehatex examen wel is. Ik heb afgelopen jaar examen gedaan, ook daarin, en ik dacht dat ik gezakt was op tehatex, maar wat bleek: hoogste cijfer van heel havo op onze school. Dus: Gewoon opschrijven, ookal denk je dat het complete lulkoek is.

Dat deed ik dus bij alle PTA’s van 4H en heb het wonder boven wonder gered…hopelijk ook op het examen!

Op mijn school mag je zelf een onderwerp kiezen(alleen examenjaar) om heel het jaar tekeningen om heen te maken, heeft iemand een leuk idee?

Je kunt misschien kijken wat de thema’s waren van vorig jaar? :relaxed: Kan soms best inspirerend zijn, ookal kom je uiteindelijk heel ergens anders. Tegenstellingen zijn vaak populair! (Goed / Slecht, Schoonheid / Lelijkheid, Vrede / Oorlog enz.)
Ik vind kunst gebaseerd op dromen of fantasie zelf altijd heel bijzonder, maar misschien heb je zelf ook wel een onderwerp wat je interesseert? :relaxed:

Zelf heb ik nog steeds geen idee wat ik met “maatwerk” zou kunnen doen. Wat zouden ze verwachten, dat we een andere gulden snede uitvinden? De nieuwe Escher worden? Ik weet het echt niet mehhh :hushed:

Hoi allemaal!
Helaas komen de examens steeds dichterbij…
Hoe leren jullie voor kunst? Ik vind het echt lastig om al die stromingen te onthouden!