Tegen welke koers plaatsen / M&O

een NV heeft op 1 jan. 2005 100 obligaties laten drukken. Elke obligatie heeft n nominale waarde van ¤1000,- en een nominale interestvoet van 5%. Alle obligaties worden afgelost op 31 dec. 2009.

Op 1 Jan. 2006 plaatst de nv 40 obligaties. De rente op de kapitaalmakrt is echter gedaald tot 4%. Ook deze obligaties worden op 31 dec. 2009 afgelost.
Tegen welke koers kan de NV deze obligaties plaatsen?

(Meer info nodig, moet je het vragen. Volgensmij is dit genoeg, but I’m not sure!)
Ik snap er niks van, heb mn vader ook al gevraagd, die lukte het ook niet. Het antwoord is tegen n koers ¤1036.29. Hoop dat iemand me kan helpen!

Ik ben er al uit dat je nog 4 jaar hebt.
Dus 4 jaar 5% van 1000 voor die obligaties. → Enkelvoudige interest toch?
Of 4 jaar 4% van 1000 op de kapitaalmarkt (spaarrekening oid dus) - > Samengestelde interest toch?

Ik heb vandaag mijn profielkeuze ingeleverd, met daarin M&O. God wat heb ik daar nu spijt van.

Tevens: up

Haha. ik wens je succes! Het valt opzich wel mee hoor, als je een beetje goed kan rekenen / inzicht hebt. Maar hier kom ik gewoon niet uit en er staat ook niet echt n uitleg in het boekje bij. (We hebben niet zon fijn boekje, alleen maar lul-verhaaltjes, maar hoe je het moet berekenen staat er niet bij, of komt uit 3 boekjes terug die ik al weggegooid heb. =P)

Zo blij dat ik dat niet heb gekozen zeg. :stuck_out_tongue:

Upje!

Niemand die het wel heeft gekozen en dit snapt …

up!

Geen mensen op girlscene die dit snappen? Of heeft niemand zin…

Hmm zit pas in de 2e dus dit gaat em niet woorden :’) succes!

Nee, dat denk ik ook niet! (Wat klinkt dat denigrerend, zo bedoel ik het niet hoor!)
Dit is M&O VWO 5. blegh!

precies wat ik dacht. :stuck_out_tongue:

haha. ik heb allemaal mensen ontmoedigd nou! Het is best leuk hoor, M&O =D

Oke, laatste ‘upje’ en dan geef ik het op.
Geloof dat er niet hele slimme mensen op girlscene zitten op dit tijdstip! =p

Hee!
ik heb even een poging gedaan en ik kom op het antwoord 1039,5 uit, dus niet helemaal hetzelfde
Ik zal het proberen uit te leggen:

De nominale waarde is 1000 euro, maar inmiddels is er een jaar verstreken en komt er de interestvoet van 5% bovenop. (1000*1,05 = 1050). Maar de kapitaalvoet op de markt is 4%, daarvoor moet de prijs nog worden aangepast met 1 % (het verschil) (1050*0,99=1039,50)

Zoiets is het, omdat je iets met dat verschil moet doen tussen de twee.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.:relieved:

Ik heb M&O, maar ik ben niet bepaald goed met dat interest.
Ik krijg precies hetzelfde als MalouJ eruit, precies op die manier ook gedaan.

Thanks @MalouJ&wndaa.
Maar het klopt jammer genoeg niet volgensmijn antwoordenboek-ding.
Het is iets met constante waarde etc. Maar ik denk dat ik nu gewoon stop met leren, morgen mn toets ga ver***** en hem dan maar ga herkansen. En daarvoor nog even op n begeleidingsuur voor dit. Ik geef het op!

grrr, ik kom er niet uit, haha. En ik studeer nog wel bedrijseconomie. Staat er echt niet meer in de opgave?

jaaaaa ik heb hem. Hij moet zo (even gegoogeld :slightly_smiling_face:)

50/1.04+50/1.04^2+50/1.04^3+1050/1.04^4=1036.29

Ik wil hem wel even helemaal overtypen voor je! Ik heb het zelf al opgegeven, maar aangezien je er zo te lezen heel graag uit wil komen. De eerste vragen van die vraag zijn echt van die onzin-vraagjes hoor. Maar ik zet het er wel even bij.

een NV heeft op 1 jan. 2005 100 obligaties laten drukken. Elke obligatie heeft n nominale waarde van ¤1000,- en een nominale interestvoet van 5%. Alle obligaties worden afgelost op 31 dec. 2009.

1. Hoeveel kan de NV maximaal lenen met behulp van obligaties
    100 x ¤1000,- = ¤100.000,-
  2. Heeft de nv na de creatie van de obligaties een schuld?
    Nee, want ze zijn nog niet geplaatst
    Op 1 januari 2005 plaats de nv 40 obligaties a pari. Het geld wordt per bank ontvangen.
  3. Welk bedrag heeft de nv nu geleend?
    40 x ¤1000,- = ¤40.000,-
    Op 1 Jan. 2006 plaatst de nv 40 obligaties. De rente op de kapitaalmakrt is echter gedaald tot 4%. Ook deze obligaties worden op 31 dec. 2009 afgelost.
  4. Tegen welke koers kan de NV deze obligaties plaatsen?
    ?? En het antwoord heeft iets te maken met contante waarde van de interest van de obligatie en de contante waarde van de interest op de kapitaalmarkt. Ik denk dus ook iets met samengestelde / enkelvoudige interest etc. Maar ik snap het dus niet. Succes! =)