te zwaar

Hey,
ik heb hulp nodig. (ik weet hier zijn al een paar topics voor, maar ik wil even zo hulp)
ik ben 14 jaar en ik ben 1,60 en ik weeg 75 kilo, dit is veel te zwaar.
ik wordt hier soms mee gepest en daarom wil ik afvallen.
ik heb gezien dat 52 kilo voor een 14 jarige een normaal gewicht is.
ik heb een paar vragen.
als ik nou 20 kilo afval en dan dus 55 kilo weeg, is dat teveel? (dat ik zoveel afval dan)
wat kun als beste als ontbijt en middageten eten?
en welke sport is goed om te doen? (ik sport wel maar ik ga van die sport af)
en ik heb een buikje en wil daar graag vanaf, wat is daar goed voor? ik heb gehoort buikspier oefeningen maar weten jullie welke oefeningen?

xxx-

Chill je bent 14. En ga aub niet zo extreem veel afvallen. Geniet van t leven. Er is geen “beste ontbijt”. Eet gewoon gezond en stevigs zoals havermoutpap ofzo. Middageten precies t zelfde. En van buikspieroefeningen krijg je niet per se een strakke buik. 80% is voeding. Verder zou ik zeggen sluit je gewoon aan bij een afvaltopic, want het heeft geen nut als iedereen apart zo een topic gaat openen. Je vragen kunnen daar ook beantwoord worden. Succes :wink:

lust je als ontbijt iets van havermout? lunch kan je bijv. volkorenbrood eten of een wrap. Gewoon tussendoortjes eten. Bijvoorbeeld fruit of rijstenwafel met beleg als kipfilet en biologische pindakaas stuk komkommer etc. Je kan letten op je broodbeleg dat dat gezond is. Veder is het belangrijk dat je veel water drinkt en frisdranken en sapjes enz zo veel mogelijk laat staan

oja en beweging natuurlijk. Je kan gaan sporten of gewoon buiten wandelen of thuisworkout filmpjes van youtube

Eén ding: je bent 14, maak je niet te druk te over je lichaam. Geniet nu van het leven. Zoals hierboven al gezegd is sluit je aan bij een afvaltopic, daar kunnen jouw vragen beantwoord worden.

dank jullie wel voor de tips, ik weet dat ik pas 14 ben maar ik wordt ermee gepest en daarom wil ik afvallen

Je bent nooit te jong om af te vallen, wat een bullshit.
Ik zou e probleem aan je ouders voorleggen en vragen of je naar een diëtiste mag.
Het is niet slim om zelfstandig af te gaan vallen, maar met een diëtiste kan het prima.
Verder is het handig om jezelf af te vragen of jij het zelf veroorzaakt, of dat het probleem in het hele gezin afspeelt.
Dan zou je met je ouders kunnen afspreken om met zijn allen gezonder te gaan eten.

Het kan geen kwaad om wat meer te sporten en gezonder te gaan eten, maar focus je inderdaad niet teveel op het afvallen. Je bent namelijk nog vol in de groei en er gaat nog van alles gebeuren aan je lichaam. Het is niet goed om op 14jarige leeftijd al zoveel af te vallen. Wat je wel kunt doen is naar de diëtiste gaan, zij kunnen je ermee helpen om een beter voedingsplan op te stellen.

Oh en als je buikspieroefeningen wil doen, doe ze dan 3x per week, dat is meer dan genoeg. Maar je zult eerst het buikvet kwijt moeten raken voor je het resultaat überhaupt gaat zien. Van buikspieroefeningen zelf val je niet af.

dank je voor de hulp, oke ik snap het, ik wil me ook niet teveel gaan focusen op het afvallen maar vooral het gezonder eten en het sporten ik sport nu heel weinig omdat we in de vakantie dat niet doen dus dat moet ik zelf maar gaan sporten.

Probeer met het sporten te combineren in cardio en krachttraining. Ga bijvoorbeeld 3x per week hardlopen (wel opbouwen!) en doe na het hardlopen nog een workout video op youtube oid.
Ik zou het ook wel houden bij max. 3x per week sporten. Je voeding is namelijk de belangrijkste factor bij afvallen.

je moet niet té snel gaan afvallen want dan kan het misgaan. Ga inderdaad naar een diëtiste of vraag hulp aan je ouders, doe het nooit alleen! Als jij van jezelf niet tenger gebouwd ben dan moet je daar ook rekening mee houden, dus niet het ‘ideale’ gewicht proberen te bereiken want dat is er niet, en zeker niet voor een individu.
Het kost veel tijd en moeite om op een goede manier af te vallen zodat je ook nog gezond blijft en de resultaten op lange termijn ook blijft zien. Success x

Ik zou niet te veel trainen als ik jou was, je voeding is belangrijker. Wat is je eetpatroon nu?

Zo irritant als mensen zeggen dat ze het moet laten zitten… Hoe kan ze het nou laten zitten en genieten van het leven als ze er dagelijks om gepest wordt?

er is toch niks mis met letten op wat je eet en te gaan sporten, dat mag toch gewoon.

Pentagram er staat nergens dat het niet mag of wat dan ook. We willen alleen maar dat ze het voorzichtig doet, omdat (vooral op zo een leeftijd) je je erg bezig gaat houden met je uiterlijk enz. Dit kan voor sommige tot een obsessie leiden. Bovendien is ze nog in de groei, ze heeft bepaalde voedingsstoffen nodig, en veel meiden eten uit onwetendheid veel te weinig (leven op crackers en avondeten) en dit kan gevolgen hebben. Ik zeg dit puur uit bezorgdheid. Meer bewegen is goed, en koekjes laten staan soms ook. Maar het wordt steeds een beetje meer “verbieden” en achteraf een schuldgevoel krijgen…dit is wat ik vaak zie gebeuren. Vandaar…

dank jullie wel allemaal voor de tips.
nou ik eet zelf te veel ongezond en dat ga ik aanpassen,
ik wil goed gaan ontbijten (dat doe ik vaak niet) ik denk iets van havermout pap ofzo.
tussen de middag weet ik nog niet wat ik dan het beste kan eten.
en dan s’avonds gewoon mijn avond eten.
verder wil ik meer gaan sporten zoals work outs en joggen ofzo

http://www.proud2bme.nl/health/Voedingslijsten

Hier heb je een voorbeeld van gezonde voedingslijstjes. Fruit, noten en groentes als snack zijn altijd goed en verder water drinken.

dankje wel voor de hulp ik denk dat ik er veel aan heb