Te vroeg geboren

Hoi meiden,
ik ben dus 2 maanden te vroeg geboren en ik woog daarbij 1125 gram. Mijn moeder had namelijk een zwangerschapsvergiftiging, dat heel gevaarlijk was voor ons beide, daarom ben ik met een keizersnede gehaald.
Mensen die mij hier een beetje kennen, weten wel van mijn depressies enz. Ik heb het vandaag over een onderzoeksuitslag gehad, en daarbij hoorde ik dat alles er ook wel mee te maken kan hebben dat ik te vroeg geboren ben. Hierover wil ik zelf info op gaan zoeken, maar ik ben benieuwd of jullie iemand kennen die te vroeg geboren is en er op de een of andere manier last van heeft? Of weten jullie meer van dit onderwerp? Ik ben benieuwd!

Ik ben een maand te vroeg geboren maar ik heb er geen last van :slightly_smiling_face:
Ik wist niet dat dat met elkaar te maken had!

Ik ben ook te vroeg geboren, en ik wist ook niet dat dit met elkaar te maken heeft. Ik ga dit maar even volgen!

Ik had wel eens iets gehoord van dat keizersnedes de kans op depressies vergroten. Zelf ben ik ook zo geboren maar het geeft natuurlijk geen absolute kans. Volgens mij stond er veel over in het boek: ‘Wij zijn ons brein’, misschien kun je hier iets mee?

Ik heb wel een meisje in mijn klas die ook dergelijke problemen heeft, en zij zegt dus ook dat het komt doordat ze te vroeg is geboren. Verder weet ik er niks van, eigenlijk.

Ik ben een maand te vroeg geboren.
Maar welke verschijnselen zijn er bekend dan?

Ik ben ook 2 maanden te vroeg geboren en woog 1011 gram. Daarbij heb ik bloedvergiftiging gehad. Ik ben soms wel heel erg onzeker & bang. En ook niet altijd even gelukkig. Ben benieuwd of het er echt mee te maken heeft haha. Kan dit trouwens ook invloed hebben op je school niveau?

Ehm, ik weet dat mijn oom ook met 7 maanden geboren is, maar die is voor zover ik weet helemaal gezond (dus ook geen depressies etc.)

Zelf ben ik maar een paar weekjes te vroeg geboren dus daar heb ik verder geen “last” van. Maar wel vervelend als dat de oorzaak is!

^ het kan invloed hebben op allerlei dingen, vooral op inlevings/opvoedings problemen en ‘geestelijke dingen’ dus dat zou kunnen.

Maar net zoals een koe een beest is, hoeft een beest nog niet meteen een koe te zijn.

dus het kan verband hebben maar als je die problemen hebt hóeft het niet te komen doordat je te vroeg geboren bent, en het is ook niet dat het alleen voorkomt als je te vroeg geboren bent. Maar het zou idd kunnen dat je hersens nog niet helemaal goed ontwikkeld waren (dit klinkt echt lullig en hard, maar zo bedoel ik het niet) en dat dat nu kleine ‘moeilijkheden’ met zich meebrengt.

Je kan het opzoeken maar internet spreekt ook niet altijd de waarheid, misschien navragen bij een psycholoog/ggz/psychiater? Het is alleen een bevestiging eigenlijk, je weet dan (deels) de oorzaak maar kan er niks aan veranderen, alleen met therapiëen enzo. Maar ik snap dat je er verder naar opzoek wilt, ik wens je veel succes (en beterschap) (:

Er zijn toch ook zat mensen depressief/mensen die zelfmoord plegen zonder te vroeg geboren te zijn? Is er echt onderzoek over gedaan dan?

He das vervelend !
Is eigenlijk de eerste keer dat ik hier van hoor… apart zeg !!

Autisme kan wel enigszins te maken hebben met te vroeg geboren zijn. Heb ik vaker gehoord iig. Omdat je dan een gebrek kan hebben aan inlevings vermogen etc. Maar natuurlijk zijn er ook autistische mensen die NIET te vroeg geboren zijn. Het zelfde geldt voor depressies en angsten. Het heeft ook met gebeurtenissen in je leven te maken en hoe je daar mee omgaat etc. zoiets kan misschien te maken hebben met te vroeg geboren zijn in het ermee omgaan enzo in je hersens, als ze minder goed ontwikkeld zijn of aangetast zijn enzo. weet niet hoe ik het moet uitleggen.

Wat ik bedoelde met ‘Een koe is een beest, maar een beest hoeft niet meteen een koe te zijn’ is dat je misschien zulke problemen kan tegenkomen als je te vroeg geboren bent, maar dat niet zo hoeft te zijn. Niet iedereen die te vroeg geboren is heeft die problemen, en niet iedereen die die problemen heeft is te vroeg geboren.

Het is misschien voor je eigen geruststelling om er ‘onderzoek’ naar te doen, maar ik denk niet dat je er zelf iets mee opschiet. Het vermindert je problemen niet, je weet alleen waar ze evt (voor een gedeelte) vandaan komen…

Ik heb overigens dezelfde problemen zeer heftig maar ik ben NIET te vroeg geboren.

Ja over dat school… ik weet het niet. Niemand in mijn familie heeft vmbo gedaan, allemaal havo of vwo. En ik heb dan vmbo gedaan. Maar mijn zus 1.5 maand te vroeg geboren en 2kilo die heeft havo gedaan en toen vwo.

Ja, als je te vroeg geboren bent, kan dat veel invloed hebben op je verdere leven. In mijn stageklas heb ik een te vroeg geboren kind (van een drieling) dat autisme heeft en een erg slechte motoriek. Zoals veel autistische kinderen hebben; ze kunnen zich heel goed focussen op één ding, dat heeft hij ook.

Dat van scholen kan best kloppen. :slightly_smiling_face: Ik heb zelf heel veel moeite met Wiskunde en alles. Talen lukt mij wel zolang ik het maar bij houd…

Ik heb als kind ook aan de sondevoeding/infuus gelegen. Eigenlijk de tijd die ik in de buik hoorde te zitten heb ik in t ziekenhuis doorgebracht.

– had mezelf geciteerd haha

Ik ben twee weken te vroeg geboren… maar dat is niet echt heavy lijkt me? Toch heb ik ook een depressie gehad en had ik last van een sociale stoornis (al ben ik er nog steeds niet helemaal van overtuigd dat er echt een labeltje op mij geplakt kon worden, volgens mij was ik gewoon veel te verlegen), maar ben daar echt compleet overheen gegroeid (dankzij mijn puberteit en ook een psycholoog).