Te volwassen kleden

WOW oke. Ik had dus een paar dagen terug een berichtje in het ‘wat draag je vandaag - topic’ gezet, met dat ik vond dat er best veel zich te volwassen kleden voor hun leeftijd, en had dus echt niet gedacht dat er zo’n grote discussie over zou zijn. Maar zoals er in het topic is voorgesteld, maar ik hier een nieuw topic, aangezien het wat draag je vandaag topic alleen voor de outfits is.

Tegenwoordig word mode steeds belangrijker voor veel mensen, en overal kom je het wel tegen, op tv, internet, tijdschriften, op straat, maar ook op forums zoals Girlscene. Maar hoe ver kun je gaan?

Er worden dagelijks steeds meer fashionblogs aangemaakt, maar de echte kwaliteitbloggers zijn uiteindelijk de enige die overblijven en veel worden gewaardeerd. Als je goed oplet, zijn de meeste bloggers (maar ook op site’s als Lookbook) toch een stuk ouder dan de meesten hier op Girlscene. Hoge hakken, blazers, mooie make-up, designer-handtassen etc. Het zijn echte modepoppetjes en zien er bijna perfect uit, ik bedoel wie wilt er niet perfect uitzien? Het is natuurlijk al een tijdje aan de gang, de hele blog/lookbook hype, en je merkt ook dat de meesten hier dingen langzamerhand over beginnen te nemen, en op een gegeven moment zie je al bijna alleen maar lookbook-a like outfits hier. Maar past het ook daadwerkelijk bij jou? Of kleed je je alleen maar zo omdat het er leuk uitziet? Of omdat het nu toevallig een trend is?

Het is natuurlijk een must dat je erbij loopt als de rest toch? Als de rest in mode-land, want het is echt not done als je je niet modebewust kleed en de trends niet volgt. Waarschijnlijk zitten de meesten van jullie nu achter de computer dingen te schreeuwen als ‘waar slaat dit nou weer op?!’ maar kom op, geef toe, ik durf te wedden dat de meesten de trends dus echt wel volgen, en het geeft niet, het is bijna menselijk. Iedereen heeft er wel eens last van. Maar om letterlijk álle trends te volgen, of een trend die niet zozeer geschikt is voor een 13-jarige, vind ik te ver gaan persoonlijk. Welke 13-jarige met een gezond verstand draagt nou hakken boven de 10 cm, gecombineerd met een blazer, panty en kort rokje. Ik ga ook geen namen noemen, want ik heb geen zin in gebitch, ik wil dat jullie mij gewoon begrijpen dat het in sommige situaties te ver gaat.

‘Laat diegene dragen wat ze wil, als zij zich er goed in voelt’ heb ik ook al zovaak voorbij zien komen, tuurlijk moet je dragen waar je je goed in voelt, maar of je je er ook daadwerkelijk goed in voelt? Naar mijn idee dragen de meesten zulke outfits omdat ze zich (ja inderdaad) goed voelen, maar niet om de kleding die ze dragen maar omdat ze het gevoel krijgen dat ze erbij horen, dat ze er heel fashionable bij lopen.

Wat ik hier nu allemaal mee probeer te vertellen, mode is hartstikke leuk, je kan er bijna niet meer omheen, kijk maar naar dit gedeelte van het Girlscene forum, het is altijd hartstikke actief! Maar er zijn gewoon grenzen, en ik vind dat sommigen daar gewoon wat meer rekening mee moeten houden, sommige dingen zijn inderdaad hartstikke leuk, maar staat het ook bij jou? Soms ik het gewoon beter om een paar jaar te wachten. Vergelijk het maar met een vrouw van 50 met hangtieten die nog een cropped shirt wil dragen of in chino’s en hoge hakken van 14 cm hoog wil lopen, dan denk je toch ook; kleed je naar je leeftijd? En zo denk ik dus over wat jongeren hier.

• Even een kleine edit voordat ik daar weer gezeik over krijg -
    Op zo’n leeftijd ben je voornamelijk aan het experimenteren, dat weet ik zelf ook wel, maar ik zie er hier ook genoeg tussen zitten die echt daadwerkelijk de trends volgen en er ook zo bij blijven lopen. En ik snap dat je met je outfits experimenteert, ik bedoel, tuurlijk je kan niet in een keer bam pats een stijl creëren die echt bij jou past, maar om nou klakkeloos alle trends te volgen.

Ik was het met je eens, tot dat heupen/tieten gebeuren. Ik zie er ook zo uit en ik ben 19. :’) Dus kleding staat mij niet? Moet ik me dan als een fucking kind van 12 kleden?

Ja ik weet dat ik nu aan het mierenneuken ben maar ik voel me gewoon snel aangesproken bij zoiets.

Nee, je hebt gelijk. Ik zal het weglaten.

Ik ben het met je eens. Het heeft met puberteit en de tijd te maken. We willen allemaal ergens bij horen EN we willen een bevestiging dat we erbij horen.(en er leuk uit zien) En wij vrouwen hebben dat nog meer dan mannen. (niet zo gek dat de mode industrie voor het grootste gedeelte op vrouwen leunt aan inkomsten).
We willen ook allemaal iemand zijn, bekend worden, en het liefst zo snel mogelijk.
En dat kan, door internet.

Ben het er mee eens. Soms zie ik meisjes van 13 lopen met dikke foundation, hakken van hier tot en met ginder en een taillerokje wat te hoog is opgetrokken.

De meeste meiden van 13 hebben wel borsten (vet = borsten), maar de meeste hebben geen heupen.

Conclusie: ze willen gewoon ouder lijken dan dat ze zijn, en dat begint al in groep 7 (met mascara en gezeik om mobieltjes).
Kijk maar naar dat kind van Tom cruise, die heeft nu al hakjes.

Je hebt gelijk. Soms denk ik van ‘‘kind, geniet van je kindertijd. Volwassenen zijn en gedragen is niet prettig.’’ De manier waarop 13-jarigen kleden is absurd. Ik droeg altijd een shirt en spijkerbroek. Ik had niets te maken met mode en ik was bezig met andere dingen, zoals buiten spelen. Nu worden onze meisjes indirect gedwongen om volwassenen te zijn door zulke kleding te dragen, want anders horen ze er niet meer bij…

Ik heb het veranderd. Ik bedoelde het eigenlijk helemaal niet zo, want ik vind dat je als volwassene zonder heupen/tieten echt heel elegant kan kleden, en dat heeft gewoon met je houding en gezicht te maken, en 9/10 13jarige hebben gewoon nog een kindergezichtje (ja er zijn uitzonderingen) en lopen niet zelfverzekerd met borst naar voren over straat, dat bedoel ik meer. Ik heb zelf ook niet bepaald veel tiet/heup ofzo :’) maar ik kleed me ook niet zo zeer als een persoon van 25+ oid.

Ik ben het met je eens. je bent als 13 jarige nog kind, en toen ik 13 was kleedde ik me waar ik me fijn in voelde en niet helemaal naar de mode. maar goed je ziet tegenwoordig steeds meer meisjes van 12 die zich kleedde als 18 jarige, vind het er niet echt normaal uitzien …

Ben het wel met je eens idd. Als ik foto’s zie van toen ik 13 was… Nouja, ik kan mezelf dan ècht niet voorstellen met een taillerok/hoge hakken oid :'3.

Als je een kind bent, kun je dat nog altijd zien, ongeacht wat je draagt.(uitzonderingen daar gelaten)

Ergens denk ik ook dat het te maken heeft met dat bedrijven kinderen al meteen tot consumenten gaan bestempelen.
Dat was vroeger nog niet zo.

-

Aan de ene kant vind ik ook dat je als 12/13e jarige niet op torenhoge hakken e.d. (wat jij in je stukje noemt) moet gaan lopen. Maar aan de andere kant; tijden zijn wel veranderd.
Bij mij op school vroeger begonnen de meiden vanaf een jaar of 15 écht met hakken/make-up/mode te lopen en experimenteren…
Maarja dan spreek ik ook over 10 jaar geleden hihi :grinning:

Oja, je schrijft trouwens erg leuk!

Eindelijk iemand die 't zegt, ben het er helemaal mee eens.
Meiden van 13/14 kleden zich tegenwoordig hetzelfde als meiden van 20(bijvoorbeeld).
Toen ik 13 was droeg ik geen korte rokjes, killerheels etc. en had ik nauwelijks make-up op.
Ik hield me daar ook helemaal niet zo mee bezig.
Je bent op je 13de nog een kind, geen volwassene, dus daar hoor je je ook nog helemaal niet naar te kleden.

Grappig, in het modeblog topic staan reacties als: ‘waar maak je je druk over’, en hier is vrijwel iedereen het eens :'3 (viel me op)

Ja precies, ik ben nu ook 18 en denk soms ook van jezus wat zou ik dat graag willen dragen, maar toch doe ik het gewoon niet, omdat het me echt te volwassen maakt, en ik draag zelf ook wel blazers hoor, dat geef ik toe, maar ik combineer het vaak met vans oid zodat het er gewoon een beetje stoer uitziet.

Inderdaad, want als ik in het wat draag je vandaag topic keek, waren er ook genoeg mensen die het maar een rare stelling vonden.

In mijn bericht doel ik trouwens wel een beetje op 13/14 jarigen, maar ik denk precies hetzelfde over 18/19 jarigen die strak in pak naar school gaan hoor! Ik zat vorig jaar namelijk tegenover TIO (ik zeg niet dat iedereen die naar TIO gaat zich zo kleed, en er zullen vast meer scholen zijn, maar dit heb ik met mijn eigen ogen meegemaakt) en daar zie je gewoon van die 18 jarigen in pak die zich dan zo goed voelen, en daar kon ik me ook echt ziek aan irriteren.

homewrecker jij hebt zelf toch ook blazers en designer handtassen?
of herinner ik het me fout dat jij een echte louis vuitton hebt?

Nee dat klopt, en dat zei ik net ook al in een quote, dat ik toegeef hoor dat ik het zelf ook heb, maar het vaak zo probeer te combineren dat het geheel er niet te volwassen uit ziet.

zij is 18 en we hebben het hier over 14 jarige ect. :woman_facepalming: