Te veel?

Heey girlsceners,

Ik zit nu in 5 vwo, en ik heb het gevoel dat ik veel te veel voor school moet doen.
Wanneer ik thuis kom, ga ik gelijk bezig met huiswerk. Dan ben ik meestal tot 8 uur ofzo bezig, daarnaast sport ik wel drie keer per week.
Tijd voor een baantje heb ik niet terwijl ik dit ook graag zou willen.
Vorig jaar waren mijn cijfers veel hoger, terwijl ik toen veel minder tijd in school stopte.
Ik ben bang dat als het zo doorgaat, ik blijf zitten… Dit wil ik echt niet.

Ik heb NT/NG met Latijn, Grieks en Duits.
Ik zit eraan te denken om Duits te laten vallen, maar aan de andere kant is het wel een taal die handig is om te kunnen spreken… Latijn en Grieks heb ik minder aan, maar dit vind ik juist hele leuke talen.

Heeft iemand misschien tips voor mij?

Xxxx

Ik zou lekker zo doorgaan. Hoe laat kom jij thuis van school, is dit 5 uur of 1 uur? Dat maakt een groot verschil. Bijna iedereen heeft het moeilijker in 5/6 vwo. Het is veel meer, dat zag ik bij mijn zusje ook en die heeft het ook gehaald.

Mag je gewoon een vak laten vallen dan? (Volg je die vakken extra?)
Want dan is dat wellicht de beste optie.
Het is wel dat zo dat in de laatste 2 jaar het niveau vaak ineens een stuk hoger ligt, dus het zou misschien ook nog kunnen dat je dat net niet aankunt en daarom zoveel tijd aan je schoolwerk moet besteden…

Maar ik ben van mening dat je dit het beste met je mentor kunt bespreken. Wellicht heeft hij/zij nog tips of een idee hoe het kan dat je zo lang met je huiswerk bezig bent.

Ik ben altijd tussen half 4 en half 5 thuis, en drie keer in de week train ik ook nog na school…
Ik zie het inderdaad ook bij klasgenoten, vorig jaar was al een kwart blijven zitten of naar havo. Dit jaar worden dit er waarschijnlijk nog meer…

Dankjewel! Ik ben ook van plan binnenkort met mijn mentor te gaan praten.
Ik heb inderdaad een extra vak, misschien zelfs twee, dus ik zou sowieso een vak kunnen laten vallen.

Als ik jou was zou ik Duits niet laten vallen. Op mijn school - ik weet niet of dat op elke school zo is - was het zo dat als je gymnasium deed en geen tweede taal had, je niet kon afstromen naar atheneum. Ik zou er dan eerder voor kiezen om Grieks of Latijn te laten vallen.

Aan de andere kant, vakken worden idd niet ineens veel moeilijker. Ik heb zelf examen in Grieks gedaan en wat ik vooral merkte was dat ik in m’n examenjaar vrijwel niks nieuws leerde omdat ik dat in de voorgaande jaren had geleerd. Grieks in de 6e klas vond ik niet moeilijker dan in de 5e klas.

Het gaat dan ook niet perse om het niveau van Latijn of Grieks. Je moet gewoon het hele examenbundel uit je kop kennen wat ontzettend veel werk is om te leren voor je examens.

Wat sta je dan qua cijfers? Het is belangrijk om te zeggen dat je de punten uit de 5e niet perse meeneemt naar de 6e, maar je moet de punten uit de 5e wel laten aan de universiteiten wanneer je een numerus fixus studie doet. Dus daar moet je ook rekening mee houden. Persoonlijk zou ik Duits gewoon laten vallen, ik heb ook geen Duits :stuck_out_tongue: Aan de andere kant, voor het Duits centraal examen is het lezen en dat is veel minder werk dan voor Latijn en Grieks.

En het is normaal dat je in de 5e en 6e super veel moet doen.

Ik merkte ook dat ik in vwo 5 opeens veel meer tijd moest besteden aan mijn huiswerk, dus ik denk dat dit normaal is. Daarvoor maakte ik mijn huiswerk vaak wel in een uurtje. Toen ik plotseling uren aan mijn huiswerk zat en ook nog eens toetsen moest leren vond ik het ook allemaal heel veel worden. Maar het is even doorzetten, want je went er ook aan.

Mocht je het echt niet meer volhouden zou ik toch overwegen om Latijn of Grieks te laten vallen. Je examen van Duits is inderdaad een leestekst, dus dit is gunstiger (als je daar enigszins ‘goed’ in bent, natuurlijk) wanneer je er een voldoende voor wilt scoren.

Maar ik zou je zeker aanraden om goed te overleggen met je ouders en je mentor of decaan/studiebegeleider. Zij kunnen jou het beste adviseren. :slightly_smiling_face:

Veel succes, je komt er wel! :sob::muscle:

Ik herken het wel, ik zit in VWO5 met EM profiel, Latijn en Grieks als extra vakken en ik moet ook veel voor school doen, ik zou als ik jou was inderdaad met je mentor gaan praten. Uiteindelijk is het het waard om door te zetten!

Ik zit nu midden in de toetsweek, deze gaat nog niet zo goed en ik moet nog heel veel cijfers krijgen.
Dit zijn mijn cijfers tot nu toe:
Nederlands 5,6
Engels 4,5
Wiskunde B 9,3
Latijn 7
Grieks 6,6
Duits 5,8
Natuurkunde 6,4
Scheikunde 6,9
Biologie 6,1

Het Duits examen is inderdaad lezen, maar het probleem is dat ik hier ook nog niet heel goed in ben :cold_sweat: de laatste leestoets had ik een 4,6… Dit is ook de reden dat ik Duits misschien zou willen laten vallen. Latijn en Grieks wil ik liever wel houden, hoewel deze vakken best veel tijd kosten, maar dit vind ik wel de leukste vakken die ik heb. :slightly_smiling_face:

Ik zou als ik jou was juist wel Duits laten vallen. Je geeft al aan dat lezen niet je sterkste punt is. Als je Grieks en Latijn erg leuk vindt, moet je deze houden. School moet ook nog een beetje ‘leuk’ blijven toch :wink: