Te veel!

Hoi meiden,

Dit topic is misschien wel wat klagerig, maar ik heb echt tips nodig.
Het zit zo, mijn moeder brengt heel vaak koffiekoeken mee. Dat is allemaal heel lekker maar ook hartstikke ongezond. Ik heb al zo vaak gezegd dat ze het niet vaak meer moet doen, maar het is wel elke week dat ik het eet. Soms wel meer dan 3x. Vroeger vond ik dat niet erg, maar ik ik wil gezonder zijn en mijn blubbertje vanonder mijn buik wegkrijgen. Ik veronderstel dat wanneer ik stop met vettig eten het al een goede verandering gaat zijn. Probleem is dat hoe vaak ik het haar zeg, ze blijft het kopen en ze weet dat ik het niet kan weerstaan (en ik denk dan wat er niet is kan je niet eten). Met chips en koekjes hetzelfde. Overigens heb ik ook niet echt een gezond eetpatroon. Ik eet 's morgens en 's middags altijd boterhammen met choco omdat dat makkelijker is om naar school te nemen. Ik ben ook nog eens vegetariër dus qua toespijs zit ik ook wat krap. En kaas is iets wat ik na 2x al beu ben.

Wat is nog gezond en vegetarisch lekker voor op de boterham? Want ik begin het serieus beu te worden om altijd maar hetzelfde te moeten eten. En hebben jullie soms nog goede tips om het eten te weerstaan? Want heb blijft jammer genoeg vaak niet bij één koekje, maar echt veel veel meer…

Sandwichspread, halvajam, appelstroop, vruchtenhagel (op zijn tijd…)

En het is gewoon echt een knop om zetten, het besef krijgen dat je het niet meer wil.

misschien kun je bij een van de topics komen hier.
wil je afvallen? ga dan naar gezond afvallen #4
wil je strakker worden? kom naar het project sixpack/strakke buik topic

liefs

ps gezond eten is iets wat gewoonweg (simpeler gezegd dan gedaan) de knop omzetten is! sowieso is gezond eten 1000x lekkerder! liefs

Wat de andere ook al zeggen hier daar sluit ik me bij aan, gezond eten is inderdaad een knop omzetten. En je bewust worden van wat je eet, en de manier waarop je lichaam reageerd op bepaald eten ( hier moet je je wel een beetje in verdiepen )

succes :slightly_smiling_face:

Sorry maar waarom mag jou moeder iets niet eten omdat jij wilt afvallen?
Dan moet je maar zelf leren beheersen. Ja sorry hoor, maar omdat jij je niet kan inhouden mag zij niets meer kopen. Beetje lullig

Als je 1 koek neemt, neem je er altijd meer. Zorg er dus gewoon voor dat je die ene koek niet pakt. Dat is gewoon doorzettingsvermogen en dat moet je leren. Wat dat betreft ben ik het eens met Saarzel.

Stoppen met vet eten zorgt er niet voor dat je afvalt. Koolhydraten oftewel suikers, zijn de dingen die je dik maken.

Dingen die je op brood kunt doen zijn: pindakaas, jam, hummus, salades, spreads en gewoon groenten en fruit kunnen in dunne plakjes ook prima op brood.

Mijn moeder eet het zelf ook niet hoor, die zit op een of ander proteïne dieet. Mijn broers ook niet en papa ook niet, dusja dan blijf ik over. En wat er niet is, kan ik niet eten.

Als ze het zelf niet eet, moet ze het eigenlijk ook niet kopen. Dan moet je haar daar gewoon van overtuigen.
Heb je haar al de reden verteld waarom je wilt dat ze ze niet meer koopt? Misschien helpt dat.

Tja, ik snap dat het lastig is maar als je het al zo vaak hebt gevraagd en ze neemt het altijd mee, dan moet je een andere oplossing bedenken. Als jij de enige bent die het eet en je laat 3 pakken over de datum gaan dan begrijpt ze misschien ook wel dat het zonde is. Dus even doorzetten gewoon denk ik, en wat gezonde dingen daarvoor in de plaats pakken zoals een stukje fruit. Of maak deze, kwam ik pas tegen haha: gezonde koffiekoek uit de magnetron.

om heel eerlijk te zijn Storyline, is dat cakeje eigenlijk net zo slecht als een koffiekoek.

Ik eet altijd pindakaas, hummus, notenpasta’s, hummus in smaakjes, tahin & natuurlijk eieren! (gebakken is ook gezond btw, in roomboter of olijfolie) of gewoon gekookt met olijfjes tomaten en komkommer.
Of op de hummus, ook nie verkeerd.
Ik ben vegetariër en lactose en koemelk intolerant. Maar varieer hier oneindig in :slightly_smiling_face:

En over budget gesproken… Hummus kost €1,80 per bakje (ook wel eens in de aanbieding) of tot max.€2,50
Pindakaas heb je heel goedkoop per pot van 600gr haha. Al neem ik altijd Calvé (addict en verwend :’)) maar die zijn vaak in de aanbieding.
Eieren kosten een drol
Notenpasta en tahini is wel prijzig. Dit heb ik laatste tijd ook helaas niet meer zo vaak op.

Is dat eigenlijk lekker, pindakaas? Ik heb het nog nooit gegeten omdat ik altijd dacht aan de smaak van pinda’s en van kaas :flushed:

Ik vind het irritant dat er twee Hannelore’s zijn.

Pindakaas is heerlijk! heeft niets met kaas te maken. Ze mogen het geen pindaboter noemen (zoals de peanutbutter) omdat boter alleen mag voor echte roomboter. Pindapasta was beter geweest.

-

Ik eet ook vegetarisch,
ik doe altijd vegetarische ham op mijn brood, erg lekker en zit maar +/- 35 calorieën in.

En tja lekker eten weerstaan is altijd gewoon lastig, bij mij ging de knop om toen ik mij er goed bewust van was dat ik maar 1 lichaam heb, en dat het mijn eigen taak is daar goed voor te zorgen, want niemand anders doet dat, maar dat is echt een soort van knop die om moet.

Ik eet ook vegetarisch.
Bij de albert heijn hebben ze redelijk veel vegetarisch broodbeleg. Dit is vaak alleen niet zo ‘mager’.
Verder kan je nemen: pindakaas, appelstroop, hummus (zijn heel veel variaties in), tzatziki, philadephia (ook heel veel variaties) sandwichspread (ook heel veel variaties), plakjes komkommer of andere groentes.
Wat hier eerder gezegd is: koolhydraten zijn niet per definitie slecht. Het is alleen zo dat je ‘simpele’ en ‘complexe’ koolhydraten hebt. Simpel zegt het al: die zijn makkelijk te verbranden. Dat zijn de koolhydraten als witbrood, witte pasta, koek, snoep (stiekem alles wat ongezond en lekker te snoepen is xD). Die verbrand je snel, waardoor je lichaam snel door de energie heen is. Dat maakt dat je weer sneller honger hebt. Ook wordt het sneller omgezet in suikers, wat weer sneller wordt omgezet in vet.
Complexe koolhydraten, zoals gekookte aardappelen en volkorenproducten, geven voor langere tijd verbranding, en je zit dus sneller vol. Ook wordt het minder snel opgeslagen in vet.
Koolhydraatarm eten zorgt dat je op korte termijn redelijk snel gewicht verliest. Om het gewicht te behouden, moet je in feite ook niet meer teruggaan naar koolhydraten. Schrap koolhydraten dus alleen als je van plan bent ze de rest van je leven weinig te willen eten, of houd er rekening mee dat je weer aankomt.
Wat die koffiekoek betreft, kan ik helaas niks anders zeggen dan: beheer jezelf.
Je weet dat je er meer eet als je eenmaal begint, eet die ene dan ook niet. Zet voor jezelf 1 dag waarin je er 1 mag eten, en eet ze de rest van de week niet. Echt tips zijn daar niet voor. Behalve afleiding zoeken als je het wil eten, en zorgen dat je iets met je handen/lichaam doet als je je verveelt.

het is inderdaad een kwestie van niet beginnen met eten (de slechte dingen dan) in chips bijvoorbeeld zitten stofjes waardoor je honger niet gestild wordt, en ja daardoor blijft eten.

en op zich kan je ook variëren met kaas, bijvoobeeld broodje met kaas en komkommer, of kaas met pizzakruiden, dat vind ik zelf altijd heel lekker XD

Inderdaad, hummus is inderdaad heeerlijk voor op brood en je kunt het ook zelf maken. Of tepenade, maar dan moet je wel van olijven houden natuurlijk.

En TS, als je moeder die koeken ook niet eet, moet je haar misschien toch zien te overtuigen dat ze het niet meer koopt. Als het niet in huis is, kun je het ook niet eten :wink: Het is inderdaad ‘beter’ om als je dan een keer trek hebt, specifiek iets moet gaan kopen in de winkel. Dan laat je dat meestal eigenlijk al zitten, ondervind ik zelf.

Vervelend dat je moeder het telkens koopt. Misschien kan je, als andere dingen niet helpen, het gewoon gelijk in de prullebak flikkeren? Dan word de boodschap wel duidelijk.
En inderdaad de discipline om het gewoonweg niet te eten.

Succes!

p.s pindakaas is lekkeeer!!!