Te veel verwachtingen van mezelf

Ik zit een beetje met een probleem, oke het is niet echt een probleem maar ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. De laatste tijd lijkt het wel alsof ik geobsedeerd ben door cijfers. Als ik voor een vak lager dan een 8 haal moet ik me inhouden om niet in huilen uit te barsten. Ook als ik me niet goed voor heb bereid of een onverwachte so krijg wordt ik helemaal gek. Op dat moment is er echt een chaos in mijn hoofd. Ik vind dit heel vervelend en ik raak er ook door in een dip.
Hebben jullie misschien tips om ervoor te zorgen dat ik minder hoge verwachtingen heb van mezelf?

Probeer eens een dag niet aan school te denken en met je hobby bezig te zijn: ga eens schilderen of maak een lange boswandeling!
Bedenk eens dat je geen robot bent, je leven draait niet om cijfers maar om genieten en je zult vanzelf leren!

Dit. En bedenk ook dat het echt niet erg is als je een keer een lager cijfer haalt, van fouten leer je (meestal).

Hier heb ik ook heel erg last van. Mijn ouders zeggen van: ‘Joh, het is niet erg als je wat lager haalt’, maar tegelijkertijd, als ik bijvoorbeeld een 8,5 haal (voor mij iets lager dan normaal) zeggen ze: ‘Ja, volgende keer beter je best doen he!’

Heb ik ook wel eens, ik ben echt extreem gemotiveerd om hoge punten te halen. Maar ik kan wel goed leren maar echt niet alleen maar 9ens halen ofzo (vwo 5) en dan raak ik weer depressief en daarna weer extreem gemotiveerd blabla…

Ik heb dat dus ook! Echt heel vervelend…

dat heb ik ook in het begin van de 1e gehad. maar nu denk ik. mijn leven bestaat niet alleen maar uit school en cijfers, ik heb ook nog een gewoon leven. en sinds toen heb ik er vrede mee als ik een onveldoende haal.

Word er faalangst training bij jullie op school gegeven? Ik zou daar eens over praten met je mentor of wie dan ook. Succes !

Faalangst training lijkt mij inderdaad een goed idee! Ik had hetzelfde probleem in de eerste en de tweede namelijk ook heel erg. Ik was heel vaak ziek omdat het voor mij op een gegeven moment allemaal te veel werd. Ik weet niet in welke klas je zit, maar als je in hogere klassen komt te zitten krijg je het nog drukker en dat wordt je dus helemaal gek! Voor bepaalde vakken moet je ook gewoon blij zijn met een 6. Ik weet dat het heel moeilijk kan zijn, maar je kan gewoon niet altijd een 8 halen, dat is onmogelijk!

Probeer voor jezelf een planning te maken en je daar ook aan te houden (als je te veel leert).

Het leven draait niet alleen om school en het is natuurlijk mooi als je een goed rapport hebt, maar alleen je PTA’s en je examencijfers tellen mee (: Dus als je een keer een onvoldoende haalt dan maakt dat helemaal niet uit! De leraren zien vast ook wel dat jij hartstikke slim bent en gewoon over mag gaan naar het volgende jaar! (:

-dubbel-