Te veel pillen ingenomen?

Ik heb een vraagje. Ik slikte microgynon 30, maar omdat die strips op waren en ik toch een nieuwe strip moest beginnen, heb ik de strip microgynon 50 gepakt want daar had ik er nog 3 van liggen. Nou zou ik afgelopen dinsdag naar de apotheek gaan om die microgynon 30 te halen, maar dit ben ik vergeten.

Woensdag (gister) ben ik dus toch maar begonnen met die 50, en gelijk de pil van maandag, dinsdag en dus woensdag genomen. Ik twijfelde of dit wel slim was. En 's nachts moest ik dus overgeven.

Zou dit kunnen komen doordat ik 3 van die (wat) sterkere pillen achter elkaar heb genomen? Want ik had verder niks verkeerds gegeten.

Lijkt mij niet zo vreselijk handig nee. Sowieso moet je volgens mij nooit meer dan 2 pillen nemen (je pil van de dag en eventueel een vergeten pil). Bel anders even met je apotheker of je huisarts?

Maar als ik de huisarts om raad zou vragen, zou die er niet zo veel aan kunnen doen denk ik. Want ik hoef nu ook niet meer te overgeven. Ik vroeg me alleen af of dat overgeven door die hoeveelheid pillen zou kunnen komen.

Dan heb je toch antwoord op je vraag.

Lees gewoon de bijsluiter (dit heb ik op internet gevonden, gewoon naar de bijsluiter gegoogled):

Heeft u te veel van Microgynon 50 ingenomen?
Er zijn geen meldingen van ernstige schadelijke effecten door innemen van een te groot
aantal Microgynon 50-tabletten tegelijk. Mocht u een aantal tabletten ineens hebben genomen,
dan kunt u misselijk worden, braken of vaginaal bloedverlies ervaren. Als u ontdekt dat
een kind Microgynon 50 heeft ingenomen, vraag dan uw arts om advies.
Wanneer u teveel van Microgynon 50 heeft gebruikt of ingenomen, neem dan onmiddellijk
contact op met uw arts, apotheker of het Antigifcentrum (070/245.245).

Dus het komt inderdaad doordat je teveel hebt genomen.

Ik snap echt serieus niet waarom je ineens 3 pillen slikt, dit heeft echt geen enkele zin… Hoe kan het dat je aan de pil bent, maar niet eens weet hoe je ermee om moet gaan?! Lees alsjeblieft de bijsluiter, medicijnen zijn geen snoepjes. Sorry hoor…

Ik slik hem al anderhalf jaar, maar omdat die microgynon 50 zulke sterke effecten op mij had was ik overgestapt naar 30, die was niet in huis maar aangezien ik wel een nieuwe strip moest beginnen, nam ik die 50 maar. Mij is nooit vertelt dat je geen vergeten pil mag innemen.

Het gaat er niet om dat je de andere hebt geslikt, maar het gaat erom dat je ineens 3 pillen slikt. Dan kan het nog wel zijn dat het je niet verteld is dat dat niet mag, maar het staat sowieso in de bijsluiter. Bovendien, als je je bedenkt hoe je pil werkt, dan kan je je toch ook bedenken dat het geen zin heeft om meerdere in 1x te slikken. Bovendien geldt voor (bijna) elke soort medicatie dat je niet een (drie)dubbele dosis in 1x mag nemen, lijkt mij vrij logisch. Ik snap gewoon niet hoe iemand die al anderhalf jaar de pil slikt dit niet weet… Maar oke, ik hoop dat je het nu weet/snapt!

Trouwens, dit is niet bedoeld om lullig of betweterig te doen, maar gewoon serieus. Kijk, nu bij deze pil heb je niet echt gevolgen dat je er meer hebt geslikt (oke je moest overgeven), maar bij andere pillen/medicatie kunnen er serieuze bijwerkingen zijn als je een overdosis slikt! Ik wil je er gewoon op wijzen dat het heel belangrijk is om te weten wat je slikt en om de bijsluiter te lezen, die dingen zijn er niet voor niks.

Het heeft geen nut om de pil te nemen van meer dan twee verlopen dagen.
Vooral als je bijna klaar bent met je strip, kan je op dat moment beter stoppen als je hem vergeten bent en gewoon ongesteld worden. De pil heeft een werking van ongeveer 36 uur, binnen die tijd moet je dus ook snel je vergeten pil innemen anders heb je kans dat je niet meer volledig beschermd bent en dus eventueel zwanger kan raken.

Aangezien er in de pil niet echt super fijne stofjes zitten, en de pil uberhaupt al niet goed is voor het menselijk lichaam lijkt het me erg logisch dat je er van drie moest overgeven. Wat je hebt genomen is een overdosis aan product en dit is echt niet goed voor je lijf.

Ik raad je aan om naar de huisarts te gaan evengoed, ookal moet je niet meer braken want het kan zijn dat het misschien giftig is voor je lijf en dan kan je aan de huisarts advies vragen en het kan natuurlijk ook zijn dat hij je gerust stelt maar dat is alleen maar prettiger voor jezelf.

In ieder geval, lees ALTIJD de bijsluiter van medicatie, en neem dus NOOIT meerdere pillen te gelijk mits er een niet al te lange “vergeten” tijd tussen zit.

Dat zou wel eens goed kunnen. Ik wil wel even zeggen dat wat je deed niet bepaald slim was en dat je duidelijk eens moet nakijken hoe je je pil precies moet gebruiken. En wat je ook doet: HEB GEEN SEKS.

Je kan de vergeten pil van de vorige dag wel eens innemen met de pil van de huidige dag, maar 3 op één dag is niet gezond, dat is toch een beetje logisch. In ieder geval, bel in 't vervolg eerst een arts voor je iets doet waaraan je twijfelt of het wel kàn.

Beantwoord nu eens de vraag: Waarom heb je 3 pillen op 1 dag ingenomen?
Want ik snap het niet. Als je de pil tot twee keer toe bent vergeten, kun je net zo goed je stopweek inlassen. Bloedverlies komt toch wel, of je nu 1, 2 of 3 pillen slikt. En veilig ben je ook niet meer.

Algemene piltopic.