Te oud of kan het?

Hi,
Ik ben momenteel bezig met mijn 4-jarige HBO opleiding. Echter, na deze HBO zou ik graag een universitaire bachelor (en daarna master) willen behalen. Het probleem is alleen, dat ik bij het afronden van mijn master 26 ben. Dit is, ondanks dat ik een vroege leerling zou zijn, toch een stukje ouder dan de rest (en het gemiddelde). Nu twijfel ik wat het handigst is om te doen, vooral kijkend naar de toekomst (wanneer ik mij bijv. wil settelen etc.), aangezien het een behoorlijk verschil is tussen 22/23 en een leeftijd van 26… Moet ik mijn droom opleiding achterna gaan, of kan ik beter kiezen voor een alternatief?

xx

Is niet echt in te vullen door een ander. Hoe zie jij je eigen toekomst? Als je het zou willen, vooral lekker doen. Je bent nu juist nog jong en hebt nog alle tijd van je leven. Uiteindelijk heb je ook een ander diploma voor wellicht betere banen. Ik zou gewoon doen wat voor jou goed voelt en voor jezelf die afweging te maken.

1 like

Je gaat naar school voor jezelf, voor niemand anders. Ik vind 26 niet eens heel laat om af te studeren als je HBO en daarna nog uni gaat doen. Weetje, die mensen in je klas zie je 9/10x toch nooit meer als je van school af bent. Dus ik zou me niet zo druk maken om die 3/4 jaar verschil, en vooral aan je eigen toekomst denken.

26 lijkt mij niet heel laat, een ik zou het wel vroeg vinden om dan al te settelen.

1 like

Ik heb (precies) hetzelfde, en ik herken de druk die je voelt denk ik ook enorm.

Ik zou zeggen: ga voor je droomopleiding. Je kan de rest van je leven nog werken, en geloof me, dat is heel lang. Van die twee extra jaar heb je nog heel lang profijt.

En tijdens een master doe je ook ervaring op door middel van stages en je leert veel. Daar kijken werkgevers ook naar.

Ik twijfel zelf ook nog, maar ga hetl iefs mijn eigen advies opvolgen. Wat studeer je?

Kan je trouwens geen premaster doen en dan een master? Als je al je propedeuse hebt en echt een bachelor aan de uni wil doen, zou ik nu stoppen met je huidige opleiding (wel een risico).

Anders betaal je ook 7000-8000 euro studiegeld per jaar, omdat je als je al een bachelor afgerond hebt, geen recht meer hebt op het wettelijke collegeld.

Ik vind 26 niet te oud voor een studie je moet kijken naar je eigen toekomst en weten wat je zelf wilt! Niet naar wat andere er bijv van vinden dat je 26 bent

Ik doe nu een HBO opleiding en ik ben 25 als ik klaar ben, valt best mee denk ik. Veel van mijn klasgenoten zullen rond de 24/25 jaar oud zijn

1 like

Allereerst heel erg bedankt voor al jullie reacties! Ik zit namelijk een beetje in een tweestrijd met mezelf, omdat ik niet weet wat het “handigst” is om te doen.

Om even terug te komen op @ ik doe nu een opleiding management/facilitaire opleiding (HBO). Ik wil sowieso niet stoppen met deze opleiding, omdat deze een goed toekomstperspectief biedt. Verder moet je voor de meeste pre masters een 7,5 gemiddeld staan, wat natuurlijk een behoorlijke druk met zich meebrengt.

Als je een tweede bachelor gaat doen betaal je wel elk jaar 7000-8000 euro. (Los van boeken en eventuele kamer, alleen collegegeld is dat). Ook als basisbeurs terugkomt.

Je hebt geen ‘recht’ op twee studies dus eigen geld.

Als je het kan betalen zeker doen hoor, maar dat je het weet

23,4 is het gemiddelde geloof ik

Dit klopt. Maar stel je start je tweede studie terwijl je nog niet bent afgestudeerd voor je eerste studie, dan betaal je 1000-2000 euro per jaar. Want dat wordt gezien als twee studies die je op hetzelfde moment doet.

Daarnaast ken ik weinig 22 en 23 jarigen die al fulltime werken en ken ik zat mensen van 25/26 jaar die nog bezig zijn. Als je het echt wil zou ik zeggen: lekker doen. Je hebt nog alle tijd!

Maar dan mag je geen vertraging oplopen. Dat blijft best een risico.

Schat ook al ben je honderd. Volg je droom.

Echt niet te oud. Ik ben zelf 25 en ben 26 als ik klaar ben met HBO. Mijn broer is net klaar met zijn universitaire master en is 27 (bijna 28), echt niet erg!