Te makkelijk gedacht over seks?

Ik open dit topic omdat ik me heel vaak verbaas over de kennis van meisjes hier op Girlscene over seks.

Ik heb al zo vaak dingen gelezen over meisjes die zomaar onveilige seks hebben en dan erna pas na gaan denken over de eventuele gevolgen. Of meisjes die gewoon totaal geen idee hebben hoe hun lichaam werkt, maar dan wel seks hebben. Of meisjes die wel anticonceptie gebruiken, maar geen idee hebben hoe anticonceptie werkt en wat het doet en daardoor alsnog fouten maken.
En dan vooral wel eerst seks hebben en pas daarna nadenken over de consequenties.

Vraag me echt af waar dit vandaan komt en waarom je zo dom (ik kan er echt niks anders van maken) zou zijn?

Wordt er te makkelijk over gedacht (als in ‘mij overkomt dat toch niet’)? Hebben ze gewoon te weinig kennis (en hoe kan dat dan? En waarom zou je dan wel seks hebben?)? Of is het nog wat anders?

Combinatie van denk ik. Velen zijn ook gewoon laks.

Slechte voorlichtingen en door de huidige maatschappij.

Heeeeel erg met je eens.

Naar mijn idee ligt er van vroeg af aan al een enórme druk op kinderen, ja het zijn meestal nog kinders, om seks te hebben.
De maatschappij is nu eenmaal zo ingedeeld dat er druk ontstaat en dat mensen alles zo gauw mogelijk willen doen.

En dat zie je al heel goed met relaties, seks en dergelijke. Als meisjes van 12 al seks hebben, is dat in mijn ogen er vreemd, heeel erg vreemd. (Nee ik wil niemand hiermee beledigen, echt NIET!).
Maar wat ik wil zeggen is dat kinderen van 12 jaar nog helemaal niet aan seks en relaties moeten denken. Zij hebben nog geen volledig beeld ontwikkeld en weten nog niet veel. Dus erg jammer dat het toch gebeurd.

Nogmaals, ik wil niemand beledigen ofzo

ja sommigen denken er idd wel érg makkelijk over

Ik denk dat een combinatie van gebrek aan kennis en makkelijk erover denken de oorzaak is. Ik erger me echt heel erg aan meisjes die niet weten hoe ze zwanger kunnen worden, of pas te laat gaan vragen of het wel onveilig/veilig was. Als ze nou eens nadenken over de gevolgen voordat ze het onveilig doen. En niet alleen omdat ze zwanger kunnen worden, maar ook geslachtsziektes op kunnen lopen. Ik kan mezelf echt niet inleven in dat soort mensen, maargoed ik ben vrij preuts en heb smetvrees dusja.
En waar ik me ook enorm aan erger is als ik dan achter de naam 95 of 96 of iets in die richting zie staan. Als je zo jong en onwetend bent, doe het dan gewoon niet.

Mee eens. Het is gewoon, omdat jongeren steeds jonger aan seks beginnen dat ze er gewoon niet zoveel van weten. Ook ouders denken vaak mijn kind doet nog niet aan seks. En kind durft niet te vragen of die aan de pil mag. Zo gaan ze onveilig seks hebben, en ja daarna gaan ze er pas over nadenken

Pheadra rocks
Goed topic

Ze moéten, omdat het normaal is om ermee bezig te zijn. Als je op je 11de nog niet gezoend hebt, is dat al een hele dilemma.
Maar kijk alleen al naar de alle media die we ons voorgeschoteld krijgen. Overal zie je seksistische beelden terug. Muziek, reclames, tijdschriften(de Girlz, wtf, ik denk dat iedereen weet waar ik het over heb).

Ik denk dat sommige eigenlijk ook ‘stoer’ willen doen… Meisjes die zeggen dat ze er echt op hun 14e al klaar voor waren vind ik ook best raar eigenlijk.

Dan denk ik dat onzekerheid(Die volgens mij vooral bestaat omdat meisjes er gewoon niet echt klaar voor zijn) in combinatie met onvoldoende voorlichting ook voor veel vragen zorgen.

Klopt.
Ik heb de afgelopen 2 maanden ook dat ik denk dat ik zwanger ben, maar ik slik gewoon altijd goed, maar ergens ben ik dan toch bang en ga ik allemaal dingen aanpraten, echt slecht. Maar ik heb nu gewoon tegen mezelf gezegd; Ik doe het niet meer zonder! Dan hoef ik ook niet te stressen. :slightly_smiling_face:

sommige meisjes durven niks te vragen of hebben strenge ouders

Wat is er met de Tina dan? Ik las dat blad vroeger ook wel eens maar kan me niet herinneren dat er veel seksistische dingen in stonden of wel? ;o (is al lang geleden hoor… kan het fout hebben!)

Maar idd, het lijkt wel of er een te grote druk op komt te staan. Als ik topics zie van meisjes van rond de 12 dat ze het al hebben gedaan… natuurlijk, het is mogelijk, maar snappen doe ik het niet. Wat deed ik op die leeftijd? Natuurlijk had je het er wel eens over met je vriendinnetjes omdat het ‘spannend’ was, maar wat wisten wij er nou eigenlijk van? Vrij weinig volgens mij.

En ik erger me echt ontzettend aan mensen die de pil slikken maar geen idee hebben hoe dat moet en wat het met je lichaam doet. Lees nou toch verdomme die bijsluiter even joh, het is geen snoepje wat je elke avond even in je mond stopt en wat verder geen kwaad kan. Dit komt ook omdat de pil steeds geaccepteerder is en makkelijker wordt genomen denk ik, maar ik snap niet dat je daar dan nog zo makkelijk mee om gaat.

Ooh oeps ik bedoel Girlz! :stuck_out_tongue: Daar stonden van die rare vragen in altijd die van hele jonge meiden kwamen.

Ik snap t ook niet. Bij mij op school geven ze in de 2e, 3e en 4e (geloof ik, of alleen 2e en 3e?) voorlichting over seks, zwangerschap etc. dan snap ik echt niet hoe je dat soort dingen niet kunt weten. En anders kun je het gewoon opzoeken op google.

Mee eens!

Maar dat is toch geen excuus? Dat je er niks van weet is prima, dan moet je gewoon geen seks hebben.

Wat is nou moeilijker? Een beetje rondzoeken en jezelf inlezen, of je ouders vertellen dat je een soa hebt en zwanger bent?

Ik ben het er inderdaad mee eens. Het gros van de meisjes die topics openen in de sex-categorie komen (sorry, echt) dom over.
óf ze weten niet of ze wel of niet zwanger zijn, weten wel/niet zeker hoe je dat wel/niet kunt worden. Welke anticonceptie er zijn etc. Maar ondertussen weten ze donders goed hoe zij een jongen kunnen plezieren… Ik vind dat een beetje scheef.

Ik denk dat het vooral te maken heeft met jonge meisjes van 16 en jonger die worden beïnvloed door wat tegenwoordig ‘normaal’ wordt bevonden. Maar ondertussen hebben ze gewoonweg de kennis niet over sex in het algemeen. De basics worden in feite vergeten of verdrongen, want “tja… stel je voor dat je op je 15e nog maagd bent, dat kan echt niet!” Zo wordt er, in mijn ogen, over gedacht tegenwoordig.

Ook de leeftijd wordt steeds jonger hier op GS (en in het algemeen). Meisjes van 13-14 (!!!) zijn al bijna ‘expert’ op het gebied van sex, maar weten verder niks over de eventuele gevolgen (“Ben ik nu zwanger? Wat gebeurd er als ik dit, dat zus en zo heb gedaan? Hoe werkt de pil? Hoe slik ik de pil?”).

Conclusie: de media, de onwetendheid, de slechte kennis en gewoonweg domheid van meisjes én het huidige “normen en waardensysteem” onder de tieners is het probleem.

Ik heb een beste vriendin en die komt uit de Jehova-hoek (om het zo even te noemen). :’] Maar nu is ze er uit gestapt maar nog wel super-gelovig enzo. Nu denk je: wat heeft dat met dit topic te maken. Nou… die weet dus echt níks over het hebben van veilige seks/pil/etc. -.- Ik heb haar zo vaak dingen moeten uitleggen die zo obvious zijn voor mij, maar bij haar thuis praten ze daar gewoon niet over? Vind ik echt raar, maar zo krijg je dus wel van die mensen die zwanger raken en dan totaal gaan panieken. En die vriendin van mij is ook al 21 ondertussen. (ze wacht trouwens tot sex na het huwelijk maar we praten er wel eens over dus).