te laat met inschrijven mbo

Hey meiden,

Ik heb pas me vmbo diploma behaald en wil nu naar het mbo. Ergens in april had ik me aangemeld op 2 scholen, en ik heb pas een aantal weken geleden te horen gekregen dat ik op beide niet ben aangenomen. De uitslag heb ik dus heel erg laat gekregen, alle scholen zitten nu vol. Ik heb me nu weer op twee scholen aangemeld (veelste laat natuurlijk) en ben geplaatst in een wachtlijst. Ik begin me nu heel erg zorgen te maken.

Ik wou dus even vragen, is het erg als je geen mbo school hebt? Kun je ook wat later binnenstappen en is het jullie ooit overkomen?

xx

Je kan volgens mij in februari nog wel instromen maar ze zullen je toch ergens aan moeten nemen omdat je leerplichtig bent neem ik aan.

Je hebt leerplicht, dus je moet naar school. Dus ja, het is erg als je niet wordt aangenomen op welke opleiding dan ook.

Lastig.
Aangezien je nog leerplichtig bent, moeten ze je wel aanemen, neem ik aan.

fuck ik moet me ook nog ergens inschrijven :")

Ik zelf heb dit ook pas in mei gedaan en had in juni test + intake, maar ik had ook voorrang omdat ik al een andere MBO-opleiding hiervoor heb gedaan.

Succes nog verder!

Rond 26 augustus beginnen hier de startwerken, dus tot die tijd kan het gewoon onzeker zijn.
Ik heb dat ook eens gehad met een aamelding op het HBO.
Even bellen en regelen.

Bij mij werd op school gezegd dat ze geen leerlingen meer mogen weigeren?
Ik dacht dat ze bedoelde op alle scholen, maar zal wel alleen op mijne zijn :’)

Ik heb me in ieder geval ook heel laat ingeschreven. Echt 2 weken van tevoren ofzo, en kon gewoon direct beginnen.

Je moet een vervolgopleiding doen na een vmbo diploma, meteen na de zomervakantie, omdat je nog geen startkwalificatie hebt. Dat betekend dus of een hoger niveau vmbo, havo, of mbo. Er zijn bij mij in de klas later in het jaar (tot oktober geloof ik) nog mensen ingestroomt. Dus het is mogelijk! Weet niet of het bij alle scholen zo is, maar mij is geleerd dat je voor 1 oktober nog kon switchen van opleidingen.

Even aankijken, ik had me ook te laat aangemeld en werd wel gewoon aangenomen. Anders even bellen inderdaad.

Ja ik had ook zoiets nu moet in eind augustus een intake doen om nog in de klas van september te komen

Het probleem zit hem trouwens niet zo zeer in dat ze jou niet willen bij de meer standaard opleidingen, maar bij het aantal stageplekken. Als een school bv. 100 plaatsen kan regelen voor stage, dan kunnen ze je wel aannemen als het moet, maar kun je nooit stage lopen dus kun jij je jaar ook niet afmaken.

Je kan volgens mij tot 1 oktober inschrijven. Maar waarom ben je niet aangenomen dan?