Te hoog vetpercentage?

Ik heb me sinds ander halve maand weer eens ingeschreven bij de sportschool en moest wat testjes door. Alles was goed, hartslag, bloeddruk, BMI etc… Maar wat bleek? Mijn vetpercentage is te hoog: 26%. En ik maak me niet echt druk om mijn gewicht e.d. Ik sport alleen om mijn conditie op peil te houden en gewoon om in vorm te blijven.
Drie weken later moest ik weer wat testjes doen, paar ons afgevallen, wat dus niet echt interessant is haha. Maar mijn vetpercentage ging weer om hoog: 28%. Dat is dus gewoon te veel, terwijl ik helemaal niet dik ben, gewoon een maatje 34/36, wat voor mijn lengte: 1.62 gewoon normaal is, lijkt mij.
Nu vraag ik me af, waar dit door komt, want de instructeur was ook echt een oen, die wist weinig. Én, wat is het ideale vetpercentage precies, want google geeft ook echt uiteenlopende antwoorden…

volgens mij heb jij niet teveel vet.
Elk lichaam is ook anders en als iedereen moet voldoen aan die streefgetallen waar zijn we dan in godsnaam nog mee bezig.
Een vrouw heeft zowiezo wat meer vet dan een man.
Als jij je goed voelt in je vel en gezond bent is dat het belangrijkste volgens mij
niet die domme cijfers…

Mijn moeder is een soort van diëtiste, ik pak ff haar tabellen erbij :stuck_out_tongue:.
Edit: Deze begint vanaf 19 jaar, en dan ist als volgt voor de categorie tussen de 19 en 29, dan is het normaal om tussen de 20-30 % vet te hebben, je moet je pas zorgen maken als het 31 of meer wordt.

Misschien hebben ze verkeerd gekeken bij jou? want voor mannen ist een ander verhaal, dan moet je namelijk al oppassen bij 19 %.

Ja, helemaal met je eens. Alleen als het effect heeft op mijn gezondheid op lange termijn is dat wel jammer, haha.

-

Dan zit ik gewoon nog goed. Kutinstructeurs, rot toch een end op! Het is dus helemaal niet te hoog! Dankjewel! Ik confronteer ze er nog wel even mee.

Meestal moet je rond de 25% zitten voor een gezond percentage, dus dat valt nog wel heel erg mee bij jou.

second opinion?

Hoe kun je inhemelsnaam een te hoog VETpercentage hebben als je maat 34/36 hebt…

ja trouwens misschien heb je hele lichte botten ofzo
ik denk niet dat het onmogelijk is eigenlijk…

ik weet niet wat ideaal is maar dat kan wel, mss heb je weinig spierweefsel en meer vet

Ik heb zelf (nou, ja een half jaar geleden in de sportschool gemeten) een vetpercentage van 24,9.
En dat was perfect zei die instructrice toen, zelf had ik ook gelezen dat, idd vanaf 18 of 19 jaar, 25% het streefpercentage, het beste gemiddelde ofzo, (weet niet hoe te zeggen) is voor de vrouw.

Ik vind het zelf ook heeel veel klinken, een kwart van je gewicht is vet :O! Maar ik ben ook niet echt dik en eet niet echt heel vet. Dus het is wel goed zo hoor :wink: