Te gemakkelijk geworden in lange relatie

Ik heb inmiddels bijna 3 jaar een relatie en ik merk dat ik te gemakkelijk ben geworden. Het is voor mij normaal geworden dat er iemand om me geeft en me kusjes en knuffels geeft of me verwend. Maar ik merk dat ik dat niet zoveel terug doe, want ik heb vaak de gedachte ‘hij houdt toch wel van me’. Ik merk dat ik vind dat ik ook mijn liefde wat meer moet laten merken en lieve dingen terug moet doen, want ik wil niet dat ik te gemakkelijk wordt en dat het daardoor uit gaat. Ik verwacht namelijk wel van hem dat hij nog moeite of lieve dingen voor mij doet, maar dan moet ik het ook terug doen.
Volgen jullie het verhaal nog?

Herkennen jullie dit? Weten jullie wat ik hieraan kan doen? Welke dingen kan ik voor hem terug doen?

Ik begrijp wat je bedoelt, ik denk dat hij het leuk zou vinden als je een keer laat blijken dat je van hem houdt, dit moet dan wel oprecht zijn en niet ‘omdat je vindt dat je dit maar een keer moet zeggen’.

Je hoeft niet groots uit te pakken om je liefde te uiten, een simpele stevige knuffel zegt ook al vaak genoeg. Een kus bij thuiskomst, interesse in zijn werk/school tonen, een leuk appje doen al veel. Wat verwacht je dat hij voor jou doet? Doe dat terug, zolang het maar uit je hart komt.

Dit.
En daarnaast is dit voor mij ook best herkenbaar…

Het zijn de kleine dingen die ik zo fijn vind, maar heel eerlijk, ik ben gewoon verschrikkelijk lui om dit terug te doen :bored: . Hij doet bijvoorbeeld altijd tandpasta op mijn tandenborstel 's avonds als we samen slapen, hij maakt drinken voor me, slaat een arm om me heen als we op de bank zitten, etc.

^ Maar als je ‘‘te lui’’ bent om iets terug te doen, waarom open je dan een topic?

Omdat ik het wel graag wil. En ik ben benieuwd of jullie leuke ideeën hebben waar ik zelf nog niet aan had gedacht.

Maar als je al te lui bent om iets kleins als een glas drinken voor hem te halen, waarom zouden onze ideeën dan nog nut hebben?

Ik vat het even niet meer, je bent te lui om een arm om hem heen te slaan oid?

Nee dat is het niet. Laat die opmerking van te lui zijn maar zitten, ik denk dat het niet goed overkomt haha.

Ik wil gewoon ideeën hoe ik hem kan laten merken dat ik van hem hou

Dit herken ik wel. Ik denk door de kleine dingetjes die hierboven zijn genoemd zoals interesse tonen in hoe zijn dag was, een arm om hem heen slaan en kusjes geven. Als je die dingen vaker doet en daar het resultaat van gaat zien, zal het ook meer vanzelf gaan denk ik, en krijg je ook meer spontaan ideeën van manieren om hem te verrassen.

edit: gewaardeerd worden is voor jongens/mannen in het algemeen belangrijk

Ik herken het ook wel. Als hij eerder op moet als mij om te werken, sta ik altijd met hem mee op, zodat hij niet alleen op hoeft te staan. En als ik merk dat hij haast heeft smeer ik zijn boterhammen, of zet ik alvast een kop koffie voor hem klaar. Als we 'savonds op de bank liggen wat vaker opstaan om wat te drinken te pakken, een keertje wat lekkers erbij pakken. Het hoeven maar kleine dingetjes te zijn die al veel kunnen betekenen :slightly_smiling_face:

ik snap je wel pulvinus,(hier ook 3.5 jaar samen) het is niet lui zijn, maar meer gewend zijn aan het verwend worden. Mijn vriend haalt ook altijd drinken voor mij, ik moet echt mijn best doen om er aan te denken dat ik ook drinken voor hem haal.

Hij brengt me altijd een kopje thee voor het slapen gaan en ook overdag maakt ie het vaak genoeg uit zichzelf of als ik hem erom vraag. Maar zelf mijn eigen thee maken ho maar. Ik klink echt verschrikkelijk als ik het zo lees, en ik voel me vaak ook een slechte vriendin. Ik werk alleen heel veel naast mijn studie en ben echt moe, dan verwend hij mij en ik neem het aan als vanzelfsprekend.

Ik probeer wel sowieso ‘dank je’ te zeggen en maak af en toe ontbijt voor hem en schenk hem ook wat drinken in. Het lijkt gewoon dat het bij hem in het systeem zit en ik moet echt moeite doen helaas.

Bij mijn ex liet ik vaak stiekem briefjes achter met iets kleins erop. ‘ik heb het leuk gehad, ik mis je nu al’ oid
die stopte ik dan in zijn tas of portemonnee voordat ik naar huis ging. Vaak kreeg ik pas een paar dagen later een berichtje dat hij het had gevonden :’)
Of wat ik heel vaak deed is een appje sturen toen hij sliep met hoeveel ik hem waardeer, zodat hij s’ochtends als hij wakker zou worden een lief berichtje had.

Dat van die briefjes is echt een leuk idee.

Mijn vriend doet ook wat meer de kleine dingetjes, drinken pakken, ontbijt maken, koken als ik t een keertje druk heb, etc. Ik denk daar ook minder snel aan/doe dat ook minder snel omdat ik het redelijk gewend ben dat hij dat doet. Ik ruim dan soms de spullen weer op en verder doe ik meer wat grotere dingen bij hem thuis af en toe: keuken/badkamer schoonmaken, stofzuigen, etc als hij het druk heeft. Ook gwn ‘dankjewel’ of ‘fijn’ zeggen en glimlachen, laten zien dat je het waardeert zal hij al wel heel fijn vinden denk ik.

Ik snap oprecht niet hoe je te lui kunt zijn om kleine dingen te doen voor je vriend, maar dat ter zijde.

De meeste dingen die ik voor mijn vriend doe zijn briefjes achterlaten, een speciaal biertje kopen als hij een tijdje van huis is geweest, klusjes voor hem doen (zoals stofzuigen of de keuken opruimen) als ik weet dat hij druk is, lekker eten maken, hem vaak knuffelen en kussen en uitspreken als ik hem lief/leuk/sexy vind, iets meenemen van de supermarkt waarvan ik weet dat hij dat lekker vindt en op zijn rug kriebelen. En uitspreken dat je waardeert wat hij allemaal voor jou doet.

Ik snap ergens wel wat je bedoelt, maar het klinkt eerder alsof je er geen moeite voor wil doen. Ik geloof dat ik ondertussen de moeder van alle lange relaties hier heb, we zijn inmiddels al meer dan 8,5 jaar samen. Ik ben er zelf ook redelijk slecht in om dit soort dingen vaak te doen, maar als ik veel aan mn hoofd heb schiet ik in een soort overlevingsstand.
Wat ik graag voor hem doe is iets koken dat hij lekker vindt, zorgen dat er iets lekkers in huis is voor hem, een wijntje kopen dat hij lekker zal vinden of hem wakker maken als ik denk dat hij zich gaat verslapen. Liefde zit in veel kleine dingen, maar het is wel belangrijk dat je waarde blijft hechten aan die kleine dingen. De post-its/ briefjes met iets liefs heb ik ook een tijdje gedaan, bijv. om hem te vertellen dat ik iets voor hem in de koelkast heb gezet.

@Just.mii ik bedoel precies wat jij beschrijft! Ik kwam alleen niet op de goede woorden haha.

Bedankt voor al jullie reacties! Ergens vind ik het ook fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die dit heeft. Ik ga zeker een paar van jullie tips meenemen en gebruiken :slightly_smiling_face: