Te dun, hoe kan ik aankomen?

Hay,
het klinkt misschien raar omdat veel meiden/vrouwen willen afvallen, maar ik daarentegen wil aankomen.
Mijn probleem is vooral mijn bovenlichaam: Je ziet bij mijn borst heel duidelijk de botten er rond om, en ik heb een uitstekend sleutelbeen (je ziet het dus heel duidelijk).
Ik ben het echt heel erg zat om dat te zien, elke keer dat ik in de spiegel krijg, en ik wil niet dat dat ook zo is in de zomer, als ik rondloop in m`n bikini. Het is tamelijk beschamend.

Hebben jullie tips om aan te komen? Ik heb het echt nodig ^^

( Alsjeblieft geen opmerkingen over dat ik er blij mee moet zijn omdat ik zo dun ben of dat ik niet moet klagen, want ik ben er niet blij mee, haha :c )
xo

Meer eten. En dan geen snoep en ongezonde dingen maar gewoon twee boterhammen extra, wat meer avondeten, wat yoghurt als toetje etc.

wat eet je nu? en hoeveel beweeg je op een dag ongeveer?

Ik verplaats dit naar Beauty, Health & Hair!

Hmm, even denken hoor.
Hoe kwam ik aan?
Toen ik klein was gaf mijn moeder me veel eten, ik snoepte vaak, at inderdaad extra boterhammen, meer avondeten, propte mezelf vol (ookal zat ik gewoon echt heel vol). Maar ehm, ik zou één van deze dingen doen, want anders kan je net als mij vroeger overgewicht krijgen. En maak er alsjeblieft geen gewoonte van, want dan wil je juist afvallen in plaats van aankomen.

Je mag wel wat kilootjes van mij lenen als je wil

Er is een algemeen aankomtopic in Food&Sport, denk ik. Daar staan vast veel tips in :slightly_smiling_face:

Heb hetzelfde probleem maar bij mij begint het nu goed te lukken met aankomen. Een paar tips:

  1. Goed ontbijten! Zelf eet ik altijd Weetabix (soort havermout) met volle melk en fruit (bosbessen, frambozen, … wel uit de diepvriezere das goedkoper dan vers.
  2. Veel gezonde tussendoortjes! Ik eet geen koeken, chocolade, … meer maar wel volle yoghurt met fruit of een appel etc
  3. Extra boterhammen voor 's middags en deze dubbel beleggen (zelf eet ik er 6, altijd met zout beleg zoals kaas, ham, …)
  4. Geen maaltijden overslaan! Dat betekent dus 3 grote maaltijden + minstens 4 tussendoortjes)
  5. Logisch: schep extra op bij het avondeten

Het heeft absoluut geen zin om als een gek koeken en chocolade te gaan eten. Dit is ten eerste gewoon slecht voor je lichaam (suiker beinvloedt je hormonen) en je komt er misschien wel door bij, maar deze kilo’s gaan er veel sneller weer terug af dan als je op een trage, evenwichtige manier bijkomt. Hoop dat je er wat aan hebt!

Er is een algemeen aankom topic

En op proud2bme staan aankomlijsten

O. 3 boterhammen + boter + kcalrijk beleg + beker zuivel
T. Koekjes/boterhammen of ander tussendoor + kcalrijk drinken
L. 4 boterhammen + boter + kcalrijk beleg + beker zuivel
T. Fruit + tussendoor zoals 1e T + beker kcalrijk drinken
A. 250gr aardappelen of 100gr ongekookt gewogen pasta/rijst + 125 gr vlees/vis/vega + min. 200gr groente (minimaal 2 dingen ‘gebakken’)
T. Toetje 250ml
T. fruit + tussendoor (bijv 2 belegde boterhammen of bak noten met 1 boterham belegd of paar koeken en wat noten etc. etc. etc.) + beker kcalrijk drinken

Dit is een basislijst. Helaas kom ik hier niet van aan,maar dit is het minimale om mee aan te komen.
En dan proberen alles kcalrijk (dus geen filet op brood als kipfilet of filet american, light kaas, jam, appelstroop, sandwichspread) maar kcalrijk als pindakaas, hummus, gebakken eieren, vollere kaassoorten en vleeswaren etc.
En drinken dus geen light of optimel oid. Maar gewoon fruitsapjes, volle melk, milk&fruit, vifit etc.
En roomboter op brood kan ook, gezonder ook als gewone tafelmargarine.
En bakken in vloeibare boter of 50/50 (met olijfolie)
Verder wel gewoon volkoren brood, genoeg groente en fruit.
En altijd eten bij de hand hebben. Zo heb ik altijd een bak noten staan op tafel en onbewust pak ik daar steeds wat van, naast mijn lijst. Maar dit kunnen ook snoepjes, kleine koekjes of iets anders zijn.

Je kunt ook prima gezond aankomen (dus geen mc Donalds of slagroomdieet haha). Maar kies dan voor de kcalrijke varianten.
Verder verwijs ik je toch weer door naar het ‘aankom’ topic.

Er is een app, My Fitness Pal, die ik gebruik. Ze hebben ook een website. Je vult gewoon alles in dat je eet, de meeste producten herkent hij al en anders kun je een product toevoegen. Je kunt ook invullen dat je iedere week aan wilt komen. Ik houd zo in de gaten dat ik echt niet te weinig eet. Bovendien kwam ik erachter dat ik veels te veel suiker eet en juist andere voedingsstoffen te kort kom. Echt een aanrader!

^ ben je dan niet veel te veel met eten bezig door zo’n app?
Gewoon vraagje :")

Dit klinkt echt veel makkelijker dan het is. Ik ben ook al jaren zo slank en zou het niet erg vinden als ik een paar kilo’s erbij kreeg. Ik kom gewoon (bijna) niet aan. Wat & hoeveel ik ook eet.

Moet ook wel als je wilt aankomen, zoals ik

Ja ik moet ook aankomen, heb nu kcal intake van 5000 om op een bmi van 21 te komen.
Maar als je gewoon een lijst opbouwt en je weet je basis waar je op terug kunt vallen lijkt me dat beter dan met een app helemaal bezig zijn met hoeveelheid suiker per dag etc.

Inderdaad, het is ook bewezen dat aankomen moeilijker is als afvallen ook omdat het onderschat word. Aankomen gaat ook langzamer als afvallen. (Afvallen kan een kg per week, terwijl je met aankomen al blij mag zijn met een kilo per maand).

Maaaaaaaaaaar

Hier het algemene topic!

Boterhammen dubbel beleggen is zeker een aanrader, + meer boter!

Ik wil ook aankomen, het is gwn, ik kan echt alls eten zonder te verdikkken, mijn mama woog toen ze trouwde 43 kg, ik weeg nu, met iets groter dan haar te zij 39,5 kg, maar ik eet echt veel zelfs tot ik echt niet meer kan (ik eet ook gezond, maar ook veel zoetigheid enzo,…) Ik ben nu begonnen met veeel aardappelen en rijst en pasta te eten, dat helpt een beetje… maar toch wil ik sneller aankomen…

Met gezond afvallen is een richtlijn van 1 tot 1.5 kg per week goed. Hoger dan dat niet. Of je moet het er binnen een hele korte tijd weer bij willen hebben. Ik zeg niet dat afvallen moeilijker is dan aankomen, maar je moet ze allebei niet onderschatten.
Sorry, ik las het zinnetje verkeerd. Ik dacht dat er een ‘paar’ kg stond.

Maar anyways, voor de topic starter: Wat Mariëlle al zegt, MyFitnessPal is een supergoede app die veel informatie bevat, soms realiseer je zelf niet wat je naar binnen werkt, en dat geldt voor iedereen die wil aankomen óf afvallen.
Voor de rest, als je wilt aankomen, moet je je vooral richten op koolhydraatrijke (de GOEDE suikers dus) voeding, zoals donkerbruin brood, pasta’s, vis, aardappelen, bananen, etc. Ik weet nog dat lang geleden een vriendinnetje van de basisschool ook moest aankomen, en haar diëtiste raadde aan om vaak te eten, maar wel de gezonde dingen natuurlijk. Ze moest tussen elke maaltijd door een appel eten en haar porties vergroten. Ontzettend moeilijk natuurlijk, vooral als je gewoon supervol zit en geen honger hebt, maar helaas is dat wel de enige manier als je gezond wilt aankomen.