Te dik?

Heeey,

Laatste tijd zegt mn moeder vaak dat ik moet oppassen met war ik eet en hoeveel, ze vindt namelijk dat ik dikker ben geworden… En ze is bang dat het nog meer wordt… Ik zie er niet dik uit, maar ik merk wel dat mn benen wat dikker zijn geworden, vooral omdat ze elkaar nu echt raken…
Natuurlijk wil ik zelf ook niet dik worden, maar ik vraag me nu af hoeveel de meeste meiden dan ong wegen.
Ik ben 14 jaar en ben 1.72 en k weeg 60 kg… Valt dat nog mee, of is dat aan de wat dikkere kant?

Xx

Dat klinkt als een prima gewicht voor jouw lengte! Ik zou zelfs zeggen dat je eerder aan de lichte dan aan de zware kant bent.

Eens met nefelibata! Nu zijn lichamen niet goed met elkaar te vergelijken qua gewicht, maar ik ben zelf zwaarder dan 60 kg en maar 1.63 groot. En ik ben zéker niet te dik. Dus op basis daarvan zou ik jou ook aan de lichte kant inschatten.

Ik zou proberen eens een goed gesprek aan te gaan met je moeder. Want het is niet per se slecht dat ze een beetje op je figuur wil letten, maar als jij een prima gewicht hebt denk ik dat je hier eerder (onterecht!) onzeker van zal worden. En ik denk niet dat dat haar bedoeling is. Geef duidelijk aan dat je je er niet prettig bij voelt, dan ziet ze hopelijk in dat haar opmerkingen niet nodig zijn.

Misschien vat je het ook wel verkeerd op, je kan iemand namelijk niet dikker vinden, maar diegene wordt gewoon dikker. Dit is niet erg, dit kan gewoon door groei komen, misschien kom je juist beter op gewicht en zag je moeder het eerst verkeerd, of ze is gewoon overbezorgd. Probeer er over te praten en gewoon gezond te eten, dan zit het sowieso goed.

je gewicht is heel normaal hoor, en zeker vergeleken met je lengte kan je best nog wel aan de lichte kant zijn

Zijn gewoon je vormen die wat beginnen te groeien, niks aan doen

je bent niet dik, maar als je zichtbaar aankomt is het wel handig er op te letten voor het uit de hand loopt.