Tarief amateur ontwerper

Ik ontwerp al een tijdje af en toe folders en flyers voor bekenden, maar laatst heb ik een opdracht gekregen van een onbekende. Hiervoor zou ik eigenlijk wel een prijs tegenover willen stellen, en ik denk dat zij dat ook verwachten. Ik ben 16 jaar en ben dus amateur, want ik heb (nog) geen ontwerpopleiding gevolgd. Hoeveel geld zou ik kunnen vragen, per uur, of bijvoorbeeld voor een folder of visitekaartje? Heeft iemand hier ervaring mee?

x

Ik zou op internet eens gaan zoeken wat professionele mensen vragen. En daar igg onder gaan zitten :wink:

Voor de rest vind ik vijf euro per uur heel netjes. Je weet wel wat je doet, bent er hard voor aan het werk en geen kleuter meer. Je levert goed werk als zelfs onbekenden ernaar vragen. Maar eigenlijk weet ik er niet genoeg van om dit soort dingen te zeggen :slightly_smiling_face:

Pas je minimum uurloon x uren dat je erin steekt toe. En misschien wat extra als je dat kan vragen. Maar meer zou ik niet doen hoor, vooral gezien je nog geen opleiding hebt gehad.

Ik heb voor pdf pagina’s maken 50 euro gevraagd, zoiets zou ik voor een foldertje ook doen!

Moeilijk. Ik zou ook opzoek gaan naar de prijsklasse van professionele ontwerpers en er dan onder gaan zitten. Vraag niet teveel, maar vraag ook niet te weinig.

Hmm, ik zou zelf rond de 10 euro per uur gaan zitten. Als onbekende je vragen iets te maken, dan zal je werk vast wel goed zijn en dan willen ze dat bedrag waarschijnlijk ook betalen. (:

Sorry ik vind deze prijzen erg hoog ik zou gewoon je minimum loon per uur doen aangezien je waarschijnlijk weinig ervaring hebt.
En dan als totaal prijs misschien 5-10 euro… het ligt er ook aan met welke programma’s je werkt en hoe het eindresultaat is.
Als het er erg amateuristisch uit ziet zou ik er geen geld aan uit willen geven…
Eigenlijk ben ik nu best wel nieuwsgierig naar wat je maakt want er zijn vast wel 16 jarige met talent en dat kan ik niet weten natuurlijk ><