Tarief amateur ontwerper

Ik ontwerp al een tijdje af en toe folders en flyers voor bekenden, maar laatst heb ik een opdracht gekregen van een onbekende. Hiervoor zou ik eigenlijk wel een prijs tegenover willen stellen, en ik denk dat zij dat ook verwachten. Ik ben 16 jaar en ben dus amateur, want ik heb (nog) geen ontwerpopleiding gevolgd. Hoeveel geld zou ik kunnen vragen, per uur, of bijvoorbeeld voor een folder of visitekaartje? Heeft iemand hier ervaring mee?

x

Ik zou op internet eens gaan zoeken wat professionele mensen vragen. En daar igg onder gaan zitten :wink:

Voor de rest vind ik vijf euro per uur heel netjes. Je weet wel wat je doet, bent er hard voor aan het werk en geen kleuter meer. Je levert goed werk als zelfs onbekenden ernaar vragen. Maar eigenlijk weet ik er niet genoeg van om dit soort dingen te zeggen :slightly_smiling_face:

Pas je minimum uurloon x uren dat je erin steekt toe. En misschien wat extra als je dat kan vragen. Maar meer zou ik niet doen hoor, vooral gezien je nog geen opleiding hebt gehad.

Ik heb voor pdf pagina’s maken 50 euro gevraagd, zoiets zou ik voor een foldertje ook doen!

Moeilijk. Ik zou ook opzoek gaan naar de prijsklasse van professionele ontwerpers en er dan onder gaan zitten. Vraag niet teveel, maar vraag ook niet te weinig.

Hmm, ik zou zelf rond de 10 euro per uur gaan zitten. Als onbekende je vragen iets te maken, dan zal je werk vast wel goed zijn en dan willen ze dat bedrag waarschijnlijk ook betalen. (:

Sorry ik vind deze prijzen erg hoog ik zou gewoon je minimum loon per uur doen aangezien je waarschijnlijk weinig ervaring hebt.
En dan als totaal prijs misschien 5-10 euro… het ligt er ook aan met welke programma’s je werkt en hoe het eindresultaat is.
Als het er erg amateuristisch uit ziet zou ik er geen geld aan uit willen geven…
Eigenlijk ben ik nu best wel nieuwsgierig naar wat je maakt want er zijn vast wel 16 jarige met talent en dat kan ik niet weten natuurlijk ><

Je hebt aan de ene kant wel gelijk, mensen die echt een opleiding gevolgd hebben krijgen het wel moeilijk door mensen die voor zichzelf zulke dingen maken. Maar wat ik ook weet/hoor is dat áls mensen je er voor willen betalen, je ook gewoon een zo hoog mogelijke prijs voor moet vragen, die wel een beetje in verhouding staat met de kwaliteit. De meeste mensen weten ook niet beter (daarmee bedoel ik dus: die zijn helemaal niet bezig met grafisch ontwerpen en dat soort zaken, die vinden alles gelijk al mooi als er wat moeite in is gestoken) en je kan er gewoon je zakgeld mee verdienen, dus waarom niet? Maar is ook mijn mening en wat ik ervaar hoor.

^ Misschien omdat je ook de nodige technische kennis moet hebben.
Ik ga ervan uit dat de TS wel de nodige kennis heeft, maar stel je voor dat ze niet eens weet wat CMYK inhoudt, dan eindig je met materiaal wat misschien niet eens bruikbaar is om te drukken. Het hangt dus echt wel af van de kennis, niet dat er tijd in is gestoken. Technische kennis is vaak nog belangrijker dan het ontwerpen zelf.

ik weet dat dit niet in de forum past maar…

weet jij mischien hoe je zo’n folder maakt met drie vlakken die je zo in elkaar kunt vouwen?

inderdaad kijken hoeveel je uur je eraan gewerkt hebt. en even op internet kijken hoe je gemiddeld ongeveer het bedrag is per uur voor amateur en dat dan vermenigvuldigen met het aantal uren.

ik vind hier dat het per uur rond de 20 euro zit. vind ook nog wel mee vallen. ik zou per uur rond de 20/15 euro vragen. dat vind ik voor een amateur wle aardig

in welke progamma maak je het? indesign?
ik zou eerst een dummy maken. dus gewoon een wit velletje papier en dan zo vouwen zoals je wilt. en natuurlijk in het goede formaat.
zou kun je makkelijk zien hoe je het digitaal moet maken.

Een a4, maar ik heb geen idee hoe ik moet beginnen?

met een dummy. zoals ik al zei