Tanden scheef door los spalkje

Hii
Ik heb een probleem, ongeveer 2 jaar geleden is mijn beugel eruit gegaan, ik was toen 12. Heel lang ging het goed totdat ik ong een jaar geleden een appel had en mijn spalkje los ging zitten. Ik voelde meteen mijn tanden soort van verschuiven. Ik heb daar heel lang mee rond gelopen omdat ik dacht dat er niet zo veel kon gebeuren, ik wist wel dat ik naar de ortho moest maar ik dacht het heeft geen haast ofzo. Nou 3 maanden later ofzo ging ik naar de ortho en het draadje werd weer vast gemaakt. Maar al mn tanden boven waren weer verschoven… Vorige week ben ik naar de tandarts gegaan en die zij dat de enige oplossen een nieuwe blokjes beugel is, maar hij word dus niet meer vergoed omdat het mijn 2e is. Mijn ouders willen het niet betalen omdat het super veel geld kost. Maar nu zit ik met deze tanden. Ik weet dat er niet echt een oplossing is maar ik moest het ff delen. Zijn er meer mensen die dit herkennen?
Xxx

Er zit inderdaad waarschijnlijk niets anders op dan weer een beugel als je echt rechte tanden wilt, maar dat ze een beetje scheef staan hoeft niet erg te zijn toch? Mijn vriend wilde na zijn beugel geen spalkje en z’n tanden staan nu weer iets anders, maar dat maakt het juist weer uniek dan dat het precies recht is. Nu weet je in ieder geval dat als het onder bijvoorbeeld ook gebeurt dat je dan gelijk de ortho even moet bellen. (Mijne was vorige maand ook los gegaan, maar ik wist gelukkig dat het beter zo snel mogelijk weer vastgezet kon worden)

Ik vind het ook niet heel erg dat ik weer een paar spleetjes tussen mn tanden heb, maar er staat een tand helemaal naar beneden en mijn voortanden staan ook niet meer recht naast elkaar en dat vind ik echt niet mooi… Ik zou het echt niet erg vinden om opnieuw een beugel te moeten maarja de prijs…

Wat zei de ortho er dan van toen je kwam om het weer vast te maken?
Helaas is er niks anders dan een beugel, misschien kan je er later zelf nog 1 nemen want het is inderdaad wel erg duur.

Mijn orhto is zegmaar ook mijn tandarts en zijn assistente had het weer vast gemaakt maar ze heeft er niets van gezegd…

Ik zou het er gewoon nog een keer met je ouders over hebben. Gewoon hun vertellen dat je er heel erg onzeker over bent.

Mijn tanden zijn ook scheef na mijn beugel en ondanks dat ik er enorm van baal heb ik wel gehoord van vrienden en familie dat ze het juist wel wat vinden hebben. Iedereen heeft tegenwoordig perfecte tanden, vroeger was het niet anders. Niks om je voor te schamen!:slight_smile:

Een nieuw even beugel is het enige wat helpt… En mijn ouders willen het echt Niet betalen want we hebben zeg maar al Niet heel veel geld… Waarom zijn beugels zooo duur :tired_face:

Ik heb ook 2 keer een blokjesbeugel gehad, maar mijn ortho heeft het voor mij vergoed. Omdat het eigenlijk zijn fout was dat mijn tanden weer scheef groeide. Nu is mijn 2e beugel er al een tijdje uit, maar ik ben nog steeds niet tevreden over mijn tanden. Maar er zit gelukkig geen spleet meer tussen mijn voortanden.

umh ik weet niet hoor, maar zo’n spalkje hoort niet los te schieten bij het eten van en appel. Dat is de fout geweest van jou orthodontist. en nu moet je maar zelf een nieuwe beugel betalen van de verzekering? daar ga je toch niet mee akkoord?

Ze heeft zelf 3 maanden met een los spalkje rondgelopen. Dan vind ik niet niet gek dat de tanden weer verschuiven. Dat is niet de schuld van de ortho.

Ik weet niet hoe het bij de TS zit, maar ik heb hetzelfde probleem (inmiddels al vijf keer een los spalkje gehad), iedere keer op de dag zelf/de dag erna gebeld en dan kon ik pas twee maanden later terecht. Dus in dat geval vind ik het zeker niet m’n eigen schuld. Heb ook elke keer aangegeven dat ik een nieuwe spalk wilde omdat deze dus steeds op hetzelfde punt losraakt, maar ‘daar doen ze niet aan’. Vind ik ook echt niet kunnen.

Overigens had ik ook niet de optie om naar een andere orthodontist te gaan, want veel ortho’s nemen alleen patiënten aan voor een ‘hele’ beugel, niet alleen voor een los spalkje.

Mijn spalkje onder was ook los gegaan, weet niet meer waardoor. Maar ik heb daar ook heel lang mee rondgelopen, totdat het echt afbrak en het zeer deed.
Toen waren mijn tanden dus al gaan “wandelen”. De enige oplossing was weer een beugel, maar de orthomeneer kon mij niet verzekeren dat het dan niet weer zou gebeuren. Want volgens hem kon het best zijn dat mijn spalkje los ging omdat mijn tanden aan de wandel gingen, dus het was niet te voorkomen. Dat is in elk geval wat ik mezelf voor hou.
Maar dit is onder, dus ik laat het maar zo, weet niet wat ik zou doen als het boven was geweest. Ik denk ook zo laten, je hebt geen garantie dat je tanden na de beugel weer mooi recht blijven staan.