tanden en kiezen verschuiven

Hey,

Ik ben nu 17 bijna 18. Op mijn 15e is mijn beugel er uit gegaan. Alleen nu verschuiven mijn tanden en kiezen weer. Ik krijg me kiezen amper op elkaar zonder dat ik bang ben dat er wat af knapt. Ik heb aan een kant van me tong nu een blaar omdat daar een kies insteekt.

In februari was ik bij de tandarts en toen moest ik naar de kaakchirurg omdat een verstandskies dwars lag en tegen de kies ernaast drukte. Die kies is er nu uit. Alleen blijft het verschuiven.

Wat kan ik nu het beste doen? Kan ik de ortho gwn bellen of heb ik een verwijzing nodig van de tandarts?

Ik zou het sowieso eerst ff met je tandarts bespreken. Die kan je daarna inderdaad doorverwijzen.

Tandarts gebeld. Moet eerst volgende week daar langs gaan voordat hij me doorverwijst.

Ja dacht inderdaad wel dat dat via je tandarts zou moeten. Wel vervelend dat je gebit weer verschuift. Heb je ook pijn of dat niet?

Ja het drukt allemaal heel erg. dus dat voelt niet fijn. Maar of het echt pijn doet is anders.
Vooral aan de rechterkant. Toen ik nog een beugel had is me verteld dat de kans aanwezig zou zijn dat het weer aan het verschuiven zou gaan. En ook was de kans aanwezig dat ik toen al een kaak operatie moest hebben.

Dus hoop dat het me niet te veel gaat kosten als ik 18 ben.

En wat is bijna 18? Want misschien is er dan nog iets te regelen met die operatie ofzo. Maar een beugel is inderdaad duur als je meerderjarig bent.

Als je zeker weet dat er nog een grote kostenpost gaat komen, kun je alvast contact opnemen met je verzekeraar. Ik ben 25 en het was al vanaf mijn 11e bekend dat ik lang bezig zou zijn en uiteindelijk implantaten zou krijgen. Dit is toen in gang gezet bij de verzekering en alles word gewoon vergoed.
Ik zeg niet dat elke verzekering dat doet, maar je kunt het altijd proberen en gaan informeren.

Dat is over twee en een halve maand ongeveer. Dus ik denk dat het daarvoor niet gaat lukken.

Goh, ik ben bijna 26 en krijg ook schuivende tanden. Gelukkig niet zo heftig als bij jou. Maar het advies hierboven is een hele goede voor de verzekeraar

Nee heb je, ja kun je krijgen. Gewoon bellen!

Ik heb pas een maand voor mijn 18e verjaardag te horen gekregen dat ik een kaakoperatie moet krijgen, en het is gewoon bij de verzekering aangevraagd en het wordt vergoed, dus ik zou gewoon snel contact proberen op te nemen

Ik kan het gaan proberen. Waar zijn jullie verzekerd? En hoe gaat dat dan met dat verzoek of zo? Mijn vader wil mij anders ook wel financieel bijstaan. alleen is het voordeliger als ik het vergoed krijg.

Ik zou het sowieso proberen. En anders goed kijken bij welke verzekering dat het voordeligst is als je 18 bent en je eigen verzekering moet afsluiten.
Ik hoop echt dat je het vergoed gaat krijgen. Kaakoperatie is een operatie en valt volgens mij onder ziekenhuiszorg in de basisverzekering (dus eigen risico niet te hoog zetten als je het niet vergoed krijgt). Als je dan weer een beugel zou moeten, zou ik een aanvullende verzekering voor orthodontie afsluiten.