Tandarts

Ik heb jaren een tandarts gehad waar ik 1 keer per jaar naar toe ging voor controle, als er iets met mijn gebit was natuurlijk vaker, maar dit was niet zo vaak het geval. Vorig jaar is ‘‘mijn’’ tandarts overleden, dus kregen we vrij snel een nieuwe. Hij doet zijn werk goed, daar niet van. Maar nu moet ik dus om de 4 maanden terug om mijn tanden schoon te laten maken met dat fluorspul en zo. In juni vorig jaar begon ik erover dat ik (Toen) bloedend tandvlees had en ik daar wel vaker last van had. Ook was het daar heel gevoelig als ik dat had. Nou, ze zeiden dat ik maar eens moest gaan flossen. Ook om gaatjes te voorkomen, dit doe ik nu wel, maar ook niet elke dag. Ik haat het echt, nu las ik ook op internet dat het niet eens zoveel schijnt te helpen maar dat terzijde.

Ik heb best wel een goed gebit al zeg ik het zelf en dat zegt mijn tandarts ook. Nu moet ik dus zo’n 3 keer per jaar mijn tanden laten schoonmaken en 2 keer op controle. Nu mijn vraag: Hoe vaak gaan jullie per jaar naar de tandarts?

Natuurlijk wil ik een goed gebit blijven houden, maar 5 keer per jaar naar de tandarts vind ik een beetje overdreven.

Ik ga twee keer voor controle en als er iets is vaker. Dit jaar ben ik al 4x geweest tho zonder controle :’)
Flossen schijnt niet zo heel veel te helpen volgens mijn tandarts.

3 keer op 2 jaar

Ik ga nooit :’)

2x int jaar

Als alles goed is 2x per jaar, maar ik heb twee nepvoortanden (door een ongeluk lang geleden) en die willen ze komend jaar helaas gaan verbouwen. Dus dat wordt wss een abonnement op de tandarts, helaas :’)

Vijf keer terwijl je gewoon een gezond gebit hebt lijkt me een beetje absurd eerlijk gezegd.

Ik ga standaard twee keer op controle en vaker als ik iets heb. Schoonmaken gebeurt een keer in het jaar/anderhalf jaar ofzo? Ik hoef dan ook alleen het draadje achter mijn tanden schoon te laten maken, daar kan ik zelf niet zo goed bij.

Flossen doe ik standaard, omdat ik anders last heb van gaatjes tussen mijn kiezen, omdat ze heel dicht op elkaar staan. Flossen moet je altijd in combinatie met stoken doen, dat is het meest effectief.

2x in het jaar naar de tandarts. En eerst elke maand naar de orthodontist. Aangezien mijn beugel er nu uit is hoef ik nu alleen nog een paar keer voor controles voor mijn nachtbeugel maar dat is niet zo vaak.

In principe 2x per jaar voor controle. En als er dan iets is moet ik daarvoor terugkomen.
5x per jaar lijkt me ook wat vaak. Misschien kun je vragen aan je tandarts of het echt nodig is? En als je niet eens bent met wat hij zegt misschien een andere tandarts overwegen?

Ieder half jaar.

Ik ga meestal 2x in één jaar, nu is het 1x. Misschien omdat ik naar de ortho ga

Ik ga 2 keer per jaar voor een controle naar de tandarts, maar heb nog nooit gaatjes ofzo gehad

2x per jaar, das volgens mij wel standaard, 5x lijkt me idd veel als je niks speciaals hebt.

Meestal 1x per jaar, en anders gewoon niet

Inderdaad, maar wat kan ik doen?
Ze doen het heel sneaky, als ik in de stoel lig zegt de tandarts dat ie wilt dat ik over 4 maanden weer terugkom en wat er moet gebeuren, assistente typt het allemaal in. Als ik klaar ben hoef ik alleen te zeggen of de datum die zij in gedachten hebben kan.

Ik ben niet zo goed in nee zeggen. Kan ik weigeren?

Ik ga elk half jaar naar de tandarts voor controle. Ik houd echt niet van de tandarts en ben altijd bang dat ik een gaatje of meerderen heb.

Als je tandvlees bloed dan heb je een tandvlees ontsteking. Dan kun je het beste stoken met tandenstokers, en als je wil kun je daarnaast vlossen.

Zorg dat je die 4 maanden lang dagelijks je tanden stookt en om de dag listerine gebruikt, dan is je tandvlees ontsteking weg en hoef je ook niet meer zo vaak terug te komen.

Je kunt zeker weigeren. Jij bepaald namelijk hoe vaak je naar de tandarts wilt, niet de tandarts zelf mits je gebit gewoon goed is uiteraard.
Zelf ga ik 2x per jaar voor controle maar ik zit al ruim 10 jaar aan de lopende band bij de tandarts, ortho en kaakchirurg dus die 5x valt mee, haha :wink:

Ik ga 2 keer per jaar.

Ik ga als ik eraan denk haha

Maar dat komt omdat het voor mij niet nodig is, als het wel nodig geweest zou zijn dan zou ik ook vaker gaan. Je kan trouwens toch gewoon eerlijk overleggen met je tandarts dat dat gewoon heel veel is (kost ook veel) en wat je nou precies nog meer kan doen om je gebit zo schoon mogelijk te houden zonder zoveel afspraken.