Tandarts angst!!

ik ben vandaag geweest voor controle, en ik heb twee grote gaten en heelveel beginnende !~ over een paar weken boren, moet echt janken van de angst.
doet boren pijn? en gaat het snel en hoe groot is het gemiddelde gat.? (als dat te beschrijven is )
en ze zitten niet aan de buitenkant maar aan zegnaar de binnenkant waar je komt met flossen, dat dichte stuk, hoe doet de tandarts dat dan, en doet dat meer pijn?
help!!! ik ben zo bang!

Als je vraagt om verdoving doet het geen pijn. Het voelt alleen een beetje gek, en het geluid van die boor is irritant.

en hoe doen ze dat, boren?

en op internet staat dat ze eerst een heel groot gat maken in de tand om te boren, is dat echt waar?! :open_mouth: :’(

Aaah dat ben ik ook.
Toen ik 1 jaar geleden gaatje moest vullen was ik zo bang dat ik gewoon was het huilen…
Het doet echt geen pijn geloof me( ik weet dat het moeilijk is want ik geloofde het ook niet) maar je zult zien het zal meevallen.
En vraag verdoving!

Niet op internet kijken, dan word je alleen maar meer bang. Focus je op dingen in het nu, en als je er maar tegenaan loopt te hikken word je steeds zenuwachtiger.

Heb laatst een wortelkanaal behandeling gehad. Met verdoving.
Na afloop vroegen ze: en het boren, vond je dat niet eng?
En ik was van: boren, heb je geboord dan?
Je voelt het niet eens, mits je verdoofd ben.

Verdoving. Het valt echt heel erg mee! Binnen een paar minuten sta je alweer happy buiten met de gedachte dat het eigenlijk niet zo pijn deed.

Het doet écht geen pijn hoor. Ik laat het altijd zonder verdoving doen anders voelt mijn wang zo irritant. ^^ Je voelt gewoon dat er iemand aan je tand zit, en het geluid maakt het enger. Maar als je echt heel bang bent, vraag dan verdoving dan voel je helemaal niets (:

Het doet echt geen pijn hoor! Voelt alleen een beetje raar, maar het is echt allemaal niet zo erg.

Kom je normaal niet bij de tandarts als je zoveel gaatjes hebt?

En over boren, ze maken het weggerotte gaatje groter door te boren (met een boor), heel groot gat zou ik 't niet noemen, maar dat ligt ook aan hoe groot je gaatjes zijn.
Weet niet hoe hij dat gaat doen tussen je kiezen, zal vast wel een beetje pijn doen, maar ik vond het wel meevallen toen ik ooit moest boren.
Duurt trouwens niet zo heel lang, 10 minuutjes denk ik.

Sterkte!

nee elk jaar maken ze een rontgenfoto en van buiten zie je die binnenste niet, en eerst met beugel konden ze geen foto’ s maken.

onze tandarts verdoofd alleen als het anders echt schreeuwend veel pijn doet…

help!

Nou ik zou het even voor je uitleggen

Het is idd spannend als je nog nooit een gaatje hebt gehad.
Ikzelf heb ook nog nooit een gaatje gehad, dus kan je niet vertellen hoe het voelt en gaat.
Vanuit hier thuis begrijp ik dat een verdoving eventjes iets vervelend is, maar dat je daarna niets meer voelt.
Dus even doorbijten, aspirine nemen voor je gaat en jezelf overgeven aan de tandarts stoel.
Come on, big girls don’t cry.

Nouja ligt ook aan de grootte van t gaatje… hoe groter ( hoe dichter bij de zenuwen dus) hoe gevoeliger… wel vreemd dat ie niet wil verdoven :S normaal mag je dat zelf aangeven… Met verdoving voel je er inderdaad niks van al is het geluid natuurlijk wel erg irritant… maar je moet ondertussen maar aan vanalles denke (leuke dingen, wat je nog wil doen etc etc)

Ik moest laatst ook mijn eerste gaatje ooit laten vullen.
Was gelukkig een klein gaatje en had ook verwacht dat ik een verdoving zou krijgen en dat het pijn zou gaan doen enzo xD
Maar had geen verdoving en voelde er eigenlijk niks van, was binnen 10 min weer weg.

graag?

Ten eerste je gaat vast horen dat ze een MO of DO of misschien wel MOD moeten boren. Ik heb even op een plaatje van een gebit gekleurd wat M, O en D zijn.
Rood: M (mesiaal)
Groen: D (distaal)
Blauw: O (occlusaal)

Bij jou zal het waarschijnlijk vanuit mesiaal geboord worden om bij mesiaal of distaal te komen. Ik weet niet aan welke kant je gaatje zit. Het is maar een klein gaatje. Je kan gewoon om verdoving vragen en voelt dus Niks!
Het boren is zo gedaan. Je moet niet bang zijn want het zijn immers professionals en doen het iedere dag.

Ik neem aan dat het gaatje gevuld wordt maar het zal waarschijnlijk maximaal 3/4 mm zijn. Dat is niks! Het doet geen pijn!

Om te voorkomen dat je niet meer gaatjes krijgt. (je hebt nu waarschijnlijk ontkalkingen) kan je het beste 3/4 keer per week flossen of ragers gebruiken.
& natuurlijk iedere dag 2 keer minimaal 2 minuten je tanden grondig poetsen.

(ik ben tandartsassistente)

Liefs