♥ tand los? o.o

Oké, ik ben nu een beetje in paniek. Ik heb al mijn melktanden al gewisseld (ofc.), en ik heb een beugel. Alleen, een elastiekje is er per ongeluk uitgevallen die om één tand zat: mijn hoektand. Op deze tand zat opzich best veel spanning aangezien die teruggeschoven moet worden.
Maar goed, nadat dat elastiekje eruit was gevallen zat mijn tand gewoon los! Als ik eraan wiebel beweegt hij niet vel, maar ik voel wel degelijk dat hij losser zit. En als ik mijn kiezen op elkaar zet, zit die tand als 't ware in de weg en schuift hij een stukje omhoog.
Orthodontist gebeld, maar die heeft aankomende week pas tijd. WAT MOET IK NU, zometeen valt hij er in het weekend uit ofzo, ik wil echt niet met zo’n gat de rest van mijn leven rondlopen hoor.
Hebben meer mensen met een beugel dit (gehad)? Is dit dus normaal?

ik kan mijn tanden ook een beetje bewegen hoor, volgens mij heeft iedereen dat

Ik zou het echt niet weten, misschien kun je naar de tandarts gaan ipv de orthodontist?

Ik denk dat het enige wat je op dit moment kan doen is opletten dat je niet te harde dingen eet enz en bij het tandenpoetsen zachter poetsen bij die tand
srry for the crappy advice

Ik heb ook regelmatig het gevoel gehad dat mijn tand los zat. Dat gevoel krijg je best wel snel. Het zal écht niet gebeuren dat je tand eruit valt hoor, je hebt namelijk een wortel die erg diep zit.
Zoiezo hebben veel mensen een beugel, dus de orthodontist weet wel wat ze wel en niet kan doen, anders zouden er heus wel bij meer mensen een tand eruitgaan (en dit heb ik nog nooit gehoord)

Het doel van een beugel is eerst je tanden los te krijgen, en dan kunnen ze in de goede vorm geduwd worden. Dit gebeurd elke keer op nieuw als je beugel bijvoorbeeld aangedraait wordt, of hoe je dat ook noemt.
In een boekje wat ik van de orthodontist heb staat; ‘als de tanden los zijn, verdwijnt de pijn’.

En trouwens, als je tand eruit zou vallen, dan kunnen ze dat gat zo dichten. Ik had onder 2 melktanden, waar geen nieuwe tanden zouden komen, en dat gat is echt binnen no time dichtgemaakt en nu zie je niet eens dat ik 2 tanden/kiezen mis!

Ik heb ook (denk ik ) al mijn tanden gewisseld. Heb het de laatste jaren niet echt meer bij gehouden ofzo.
Soms als ik ergens tegen aan kom dan voel ik en dan wiebelt het ook.
Het wiebelt eigenlijk altijd… Een heel klein beetje maar.
Maarja hier heb je niets aan. wat lul ik.

heb ik ook gehad toen mijn beugel los zat, hij gaat er echt niet uitvallen hoor, gewoon niet te veel tegen duwen en dan kijken wat de ortho zegt :slightly_smiling_face:

Ik kan mijn tanden inderdaad ook een beetje bewegen, dat is normaal. Daarbij komt dat door middel van het elastiekje gebrobeerd wordt je tand te verschuiven. Om een tand te verschuiven, gaat hij losser staan. Nu je elastiekje er af is, staat er opeens geen spanning meer op je tand, daarom wil je tand weer terug gaan naar zijn oude positie. Het is dus niet raar dat je hem kunt bewegen. Het lijkt me heeel erg sterk dat je tand er uit valt. En trouwens, als de orthodontist vond dat het ernstig was, had hij je wel vandaag laten komen. Maak je maar niet druk :wink:

Oké, gelukkig maar (: Dankje wel allemaal!

je hebt je antwoord al:P

maar ik heb nu ook een beugel en ik heb het ook hoor
je tand krijgt een nieuw plekje