Tamponziekte + rare menstruatie

Ik las laatst dat de tamponziekte niet alleen gaat over hoe lang je hem inhoud maar ook over het absorptievermogen omdat het dan veel vaginaal vocht naar binnen trekt en dan word het een broedplaats. Ongeveer 2 maanden geleden besloot ik voor het eerst tampons te gaan gebruiken en ik weet nog dat ik er een ongeveer 10 uur had laten zitten ('s nachts) en de volgende ochtend zat er bijna geen bloed in. Nu ben ik dus bang, omdat ik hem en te lang heb laten zitten en er bijna geen bloed in zat omdat mijn menstruatie bijna voorbij was en misschien dus wel vaginaal vocht…
Nu vroeg ik me dus af of je de symptomen meteen in de menstruatie nog zou moeten krijgen of kan ergens later ook nog? Want ik ben een maandje later wel ziek geworden (ben nu weer beter) en van andere symptomen heb ik ook wel eens last gehad erna. Of is dat onschuldig?

Verder ben ik na die keer niet meer ongesteld geworden, alleen 2 weken geleden verloor ik een beetje heel donker bloed dus ik dacht dat ik ongesteld werd, maandverband en alles in maar er gebeurde verder niks. Vorige keer een druppel felrood bloed, weer maandverband in en weer niks. Vandaag zag ik meer een slijmdraad bloed in mijn onderbroek en ik dacht nu zal het toch wel echt gebeuren, maar weer verder niks… Ik had overigens vandaag toen ik dat zag wel last van buikkrampen op precies dat moment. Is er iets raars aan de hand of wat is dit? Ik menstrueer trouwens pas sinds ongeveer driekwart jaar.

Oh en omdat het dus zo vreselijk onregelmatig is en de vorige keren ik meteen ‘echt’ ongesteld werd dus niet langzaamaan maar meteen hevig ongesteld ben ik bang om bepaalde broeken te dragen. Sommige durf ik niet te dragen om de kleur ofzo omdat als ik door zou lekken je het daar extra goed in ziet. En dat is heel vervelend want ik wil gewoon lekker kunnen dragen wat ik wil! Hebben jullie daar tips voor?

Alvast bedankt!

De kans dat je die ziekte krijgt als je m er binnen 10 uur uithaalt is heel klein. Dat van die grootte weet ik niet, maar komt dat niet voornamelijk omdat mensen als ze een te absorberende tampon indoen te weinig verwisselen?

Nou ja, iig, krijg je die ziekte erg snel (uren volgens mij) en niet na een maand. Bovendien ben je echt heel erg ziek (shock, dus hoge koorts, heel lage bloeddruk, …dood…) van die ziekte, dat is geen griepje. Dus dat merk je wel.

Verder: in het begin zijn heel veel onregelmatig ongesteld. Dat is normaal. Je kan als je op t punt staat ongesteld te worden vast een dun maandverbandje in doen als je een witte broek aan hebt. Jemwordt vanzelf regelmatig of je voelt t aankomen - of niet, en dan kan je over een paar jaar aan de pil :wink:

^
Dit precies!

Oke, bedankt dan hoef ik me daar in ieder geval geen zorgen over te maken!

Ja, maar ik weet dus niet wanneer ik ongesteld word want dan draag ik een week maandverband voor niks omdat ik denk dat het komt…
Nu verlies ik opeens per dag een beetje bloed (3e dag dat dit gebeurd en daarvoor dus een aantal keer die druppels) en ik weet echt niet wat het is! Want normaal ben ik redelijk hevig ongesteld dus dit kan niet gewoon ongesteld zijn…

Hoort er allemaal bij. Bij heel veel meisjes begint het met heel onregelmatig, en af en toe een klein beetje, of maanden helemaal niks. Als het zo blijft kan je naar de huisarts gaan (kan sowieso altijd natuurlijk), maar dit kan volgens mij zelfs wel een paar jaar zo blijven.