tampons of de pil?

Wat gebruiken jullie het liefst als jullie op vakantie gaan?
  • tampon met inbrenghuls
  • gewone tampon
  • of toch gewoon de pil

0 stemmers

Hi :heart:
Ik heb even een vraagje… Ik ben het nu voor de 2e keer en ben het de volgende keer precies waarneer ik op vakantie ga natuurlijk heb ik echt geen zin om en voor de eerste keer tampons te gaan gebruiken en ik heb ook gewoon geen zin om alles te gaan wisselen… Ik hoorde ook dat ik ook de pil kan gaan slikken alleen ben ik bang dat dit gewoon op je 14e niet echt heel gezond is. Wat zouden jullie doen de pil of toch maar eens die tampons proberen…

Tampons, je zult die dingen toch een keer moeten gebruiken

Zo moeilijk is het woord “ongesteld” niet om te typen trouwens.

Ik zou ongeacht of je op vakantie gaat of niet tampons leren gebruiken, er gaat echt een wereld voor je open :wink:

En aan de pil op je 14e is niet ongezond, bespreek het met je huisarts. Ik zou alleen niet de pil nemen als je hem alleen wil voor die ene vakantie, je moet de pil nemen als je het fijn zou vinden hem voor langere tijd te gebruiken en/of als je bvb hevige menstruaties hebt (wat je nu wrss nog niet hebt).

aan de pil gaan kan geen enkel kwaad, het enige wat je eraan kan overhouden is dat je wat aankomt door de hormonen, misschien wat onzuiverheden op je huid. maar niks ernstigs voor nu! als je op vakantie gaat is het zeker fijn om aan de pil te zijn aangezien je dan gewoon kan zwemmen etc. tampons heb ik zelf geen ervaring mee omdat ik dat niet durf. ik gebruik zelf gewoon maandverband. 14 is aan de andere kant wel jong voor de pil, je krijgt het volgens mij ook alleen maar als je geslachtsgemeenschap hebt en/of zware menstruatie waar je last van hebt. of je het zomaar even krijgt heb ik geen idee van.

Ik begon met het slikken van de pil op mijn 11e, je kan ongeacht wat voor rede de pil gewoon gaan gebruiken, als je maar uitlegt waarom. Als je bvb graag controle wilt over je menstruatieweek, als je pijn hebt of als je veilige seks wilt hebben. Is gewoon belangrijk dat je dat goed met je dokter bespreekt want dan kan hij de juiste keuze maken voor een geschikte soort pil. (Iedere pil gebruikt andere hormonen en ze werken allemaal net even anders voor bepaalde doeleinden.)

ah oke, ja ik was een laatbloeiertje, was 17 ofzo toen ik het pas voor het eerst werd en ben nu 20. ben wel gelijk aan de pil gegaan omdat ik het heel heftig ben altijd. ga nu volgende maand beginnen met de prikpil ofzo.

Ik zou echt even heel goed nadenken over de prikpil. Heb je dat al met je huisarts besproken? Het kan érg lang duren voor je weer vruchtbaar bent en je kan zelfs blijvend onvruchtbaar worden. Ik heb inmiddels alle soorten pillen, hormoon spiraal en hormoon pleister geprobeerd. De EVRA hormoon pleister werkt het beste voor mij op het moment. De mirena was niet sterk genoeg, de pil gaf teveel schommelingen doordat je het maar 1x per dag inneemt in een grote hoeveelheid en die pleister verdeeld het eindelijk een beetje goed. Enige nadeel is dus dat je een redelijk grote pleister hebt (die wel onder bvb je bikini broekje past en nat mag worden en alles) en ik krijg er wat uitslag van rondom de pleister maar als ik de huid daarna goed verzorg is t zo weg.

En wees er blij mee, was ik maar pas op mn 17e, dat was zo heerlijk geweest :’)

ja wat volgens de huisarts het beste bij mij paste was een spiraaltje of een prikpil, dan ga ik persoonlijk liever voor een prikpil. Heb ook nooit iets gehoord over het onvruchtbare gedeelte. maar het is juist om zwangerschap tegen te houden momenteel. Ik vertrouw mijn pil niet genoeg dus ;p haha kan ik geloven ja, ik had het liever nog meer jaren uitgesteld

@ hierboven hoezo moet je perse tampons leren gebriiken? Ik houd het lekker bij maandverband, hekel aan tampon

Je kunt toch niet binnen nu en een maand aan de pil gaan en m meteen doorslikken of is dat een domme vraag van mij.

Het onvruchtbaar lees je heel veel op internet. Ook dat het maanden/jaren duurt voor ze weer ongesteld worden nadat ze gestopt zijn.

Ik vind 14 overigens niet perse te vroeg, alleen vind ik die ene vakantie geen reden genoeg.
Tampons zijn ideaal overigens.

Kan volgens mij inderdaad niet. Je begint sowieso als je ongesteld bent geworden en daarna moet je eerst een stopweek houden. Je lichaam moet er aan wennen.

Ik begon met de pil toen ik 14 was. Gewoon langs je huisarts gaan en vragen hoe hij erover denkt. En ikzelf vind tampons veel beter dan maandverband. Het is even oefenen, maar daarna ben je blij dat je tampons gebruikt.

Tampons zijn denk ik het makkelijkst,aangezien je voor de pil eerst naar de huisarts moet enzo.Tampons kun je gewoon kopen,even proberen en klaar !

Het is denk wel het handigst om gewoon tampons te gaan gebruiken. Maar ik heb zelf ook intense tampon-angst dus ik snap je probleem wel haha. De pil is niet ongezond maar kan wel gevolgen hebben waar je juist niet op zit te wachten dus dan zou ik wel goed met je huisarts bespreken welke pil je gaat gebruiken etc.

Tampons lijkt me idd een betere optie. Het is gewoon een kwestie van oefenen. Het is zo ontzettend fijn om tampons te gebruiken, niet alleen bij zwemmen.

Zelf ben ik 14 en net begonnen aan de pil. Ik snap dat het heel vervelend is om Ongesteld te zijn op vakantie, en aangezien ik zelf ook niet zo ben van zwemmen met een tampon in, (omdat ik dan elk half uur moet verwisselen) ben ik mede aan de pil gegaan. Ik denk dat je het toch voor nu bij een Tampon moet houden, omdat je niet direct kan beginnen wanneer je de pil haalt. Succes! :face_with_raised_eyebrow:

Er bestaat ook een pil die je tijdelijk kunt slikken waarmee je eenmalig je ongesteldheid kunt uitstellen.

http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Primolut_N.aspx?mId=10704&rId=790

Even naar de huisarts dus, je hoeft niet per se aan pil als je 1 keer je ongesteldheid wil regelen. Weet alleen niet of je het mee krijgt als je nog maar 2 keer ongesteld bent geweest.

Je kunt ook een pil nemen waardoor je tijdelijk niet ongesteld word. Hierdoor hoef je en geen tampons en geen ‘‘echte’’ pil. Dit is wel een hormoon bom, dus goed is het niet.

waarom moet dat persee?

Inderdaad, haal gewoon Primolut, ben je van het gezeik af in je vakantie en kun je tampongebruik nog even uitstellen als je dat echt niet fijn vindt.

Ik werd voor het eerst ongesteld op vakantie in zuidfrankrijk toen ik 11 was, ik wist amper wat een tampon was en ja natuurlijk is het even wennen in het begin maar ik ga echt niet 2 weken op de rand van het zwembad zitten bij 35 graden hoor.
Tampon is heus niet eng, ik heb het nu zelfs liever dan maandverband.