Tampons en ongesteld zijn

Hoi, meiden… ik ben sinds vroege leeftijd al ongsteld en gebruikte altyd maandverband… ik wil nu eens een tampon of softcup gebruiken? maar hoe weet ik of ik de juiste sterkte heb… ben bang dat ik de verkeerde grootte inbreng… iemand tips of ideeen
Liefs Jessy Jane :couplekiss_man_woman:

Voor een tampon maakt de grootte niet heel veel uit. Het is wat je zelf prettig vindt, het is natuurlijk wel zo dat een grotere iets langer kan. Maar als je net begint kan een mini prettiger zijn. (:

Begin met de roze van OB, die zijn lekker klein. Heb je daar niet genoeg aan, neem dan de gele. Groter moet je niet gaan, tenzij je echt zó hevig ongesteld bent dat je niet anders kunt.

http://www.mijnob.nl/teen?teen_free_ob_sample=true

Je kunt dat trouwens gratis aanvragen, bij mij doet de site het momenteel niet maar heb er wel eens wat aangevraagd.

Begin met de kleinste, die breng je het makkelijkst in. Als die goed lukken kijk de eerste keer of hij na 1/2 uur vol zit. Zit hij na 2 uur vol, kun je ook de iets grotere proberen =)
Ik ben sowieso iemand die vaak naar de wc moet om te plassen dus dan wissel ik altijd :stuck_out_tongue: De mini zijn voor mij altijd prima en op (hele) zware dagen de normale. En s’nachts draag ik ook altijd normaal.

bedankt

Je kan het best met mini beginnen, dat is wat makkelijker en misschien wel minder pijnlijk om in te brengen. Maarja je kan zelf proberen wat het fijnst is.

'snachts? ik heb gelezen dat dat slecht is ofzo? ik doe het ook gewoon hoor, daar niet van. maar vraag het me nou af, is het echt zo slecht?

het is beter om ze niet te lang in te houden, maar een nacht kan geen kwaad. Gewoon vlak voor het slapen gaan in doen en 's morgens er meteen weer uit.

Dat.

Begin met normaal/klein.
Afhankelijk van je menstruatie kan je later grotere nemen.

Hoezo zou je de grotere nou weer niet kunnen gebruiken?

Ik word sowieso 1 (soms 2) x wakker. Dus dan wissel ik meteen :slightly_smiling_face:

Ligt er maar net aan hoe lang je slaapt. Ikzelf vind de gedachte niet prettig dat er misschien iets kan wroeten doordat er een tampon te lang in zit.

Niet zo stressen meiden…die tamponziekte komt amper meer voor, dat was vroeger toen de tampons van andere stof werden gemaakt. Als je een niet te sterk absorberende in doet (dus geen super terwijl je mini nodig hebt) is er niets aan de hand. Ik heb 's nachts ook weleens 10 uur een tampon in.

“Deze ziekte kan onder andere ontstaan door het verkeerd gebruik van een tampon, vooral de gewoonte om sterk absorberende tampons te lang in te houden. Hierdoor kan het vaginaalvocht zich ophopen en in de tampon een broedplaats vormen.”

Maar het maakt echt niet uit als je een nachtje met een tampon slaapt die gewoon bij je menstruatie past.

Zoals Chatoyant hier net zei, dan heb je een grotere kans op die tamponziekte. Kans blijft klein maar toch, neem het zekere voor het onzekere en gebruik wat je nodig hebt, niet groter omdat ‘hij dan langer kan blijven zitten’, dat is niet goed voor je.

Dit dus. Iedereen moet eens niet zo paniekerig doen over die tampon ziekte. Die krijg je echt niet meteen als je je tampon een maat te groot hebt of hem een keer een paar uur langer in houdt. Mensen die dat krijgen zijn vaak vergeten dat ze er één in hadden waardoor ze hem langer dan 24 uur in hebben gehad. Een nacht kan echt geen kwaad hoor.

begin altijd bij de kleinste…
vloei je niet zoveel? hou het dan bij de kleinste, ga anders voor een maatje groter.

Er staat in de gebruiksaanwijzing dat je hem gewoon 's nachts in kan houden!

ik heb de kleinste maat…
groter past er gewoon niet in. ;x

Gewoon regelmatig verwisselen, een nacht kan best maar dan gewoon 's avonds voor je gaat slapen erin doen en als je wakker wordt er meteen uithalen. Die tamponziekte is echt geen reëel gevaar, tenzij je zó belachelijk met die tampons omgaat, maar dat lijkt me niet.

Ik zou beginnen met mini en als je dat nodig hebt (als je met mini doorlekt) normal, groter is bijna nooit nodig.