Tampon

Heey ik ben 13 jaar en ik ben al 2 jaar ongesteld
maar ik heb nog nooit een Tampon gebruikt wanneer ik ongesteld was.
ik ga over een paar dagen zwemmen en dan is het net mijn week, ik wil heel graag mee
en ik heb al wel tampons maar dat zijn best kleine (de kleinste volgens mij voor beginners xD)
:blush: bieden die genoeg bescherming?
en waar moet ik bij het zwemmen op letten ?

xx Daisy

Ik weet niet hoe erg je ongesteld wordt, maar bij mij gebeurde het dus, jaren terug, dat ik ongesteld was en wilde zwemmen, ging prima in het zwembad, maar zodra ik het zwembad uitstapte kwam er een stortvloed van bloed naar beneden.

Dit is niet om je bang te maken maar het was voor mij echt het genântste moment van mijn leven en ik wordt er nog naar van als ik er aan teug denk (trauma’s echt) Deze ervaring zou ik eenieder willen besparen.

Wouw dat is echt heel kt :flushed: dankje wel ik zal erg uit kijken en miss ga ik dan wel niet , maar jij had dus ook een tampon in ?

Het is echt niet moeilijk, vergt alleen wat oefening. Probeer te ontspannen als je ze in brengt. Uitademen wil hierbij nog wel eens helpen, het is moeilijker om je spieren aan te spannen als je uitademt.
Verder moet je hem niet recht omhoog steken maar scheef naar achteren :slightly_smiling_face:
Kleintjes bieden wel genoeg bescherming hoor :slightly_smiling_face: En je kunt tussendoor altijd even naar de wc gaan toch?

Volgens mij bedoelt zij dat ze geen tampon in had… Ik heb het althans nog nooit meegemaakt.

Had ik wel

okay dankje wel ! ik wist niet dat je hem recht naar achteren moest steken dat ga ik zeker doen !

Maargoed, misschien ben ik wel een uitzondering, heb altijd wel gedacht dat ik behoorlijk veel bloedde maar ja das moeilijk vergelijken met anderen :’)
Thank god voor niet meer ongesteld worden.

:flushed: en hij was niet uitgegaan of hij zat er raar 'in" ofz? sorry ik wil gwn zeker weten of ik hem in kan doen met zwemmen

hahahah lijkt me ook echt fijn ben alleen denk ik nog te jong x’D

Ik zou gewoon oefenen met grotere tampons (die kleine zijn beter voor de lichtere dagen).
Ik heb zelf nog nooit problemen gehad, en als je hem goed inbrengt hoef je je ook geen zorgen te maken. Het verhaal van octocock klinkt eng, maar ik heb het idee dat de tampon dan toch niet ver genoeg is ingebracht, waardoor de tampon nat is geworden en geen bloed meer op kon nemen.

Als je hem inbrengt moet je hem inbrengen tot ie niet verder kan, je vinger moet in principe nog bijna geheel naar binnen kunnen bij het inbrengen.
Als je zwemt wordt de tampon niet nat, je krijgt immers ook geen water in je vagina. Zorg dat je vlak voor het zwemmen een nieuwe indoet, dan weet je zeker dat het goed gaat.
Enneh, zorg dat het touwtje niet uit je broekje hangt :wink:

haha ik weet niet wat jij doet. Maar ik ga bij het inbrengen niet zo diep dat bijna mijn hele vinger er in gaat. Je moet gewoon een klein beetje doorduwen en als hij niet diep genoeg er in zit merk je dat wel.

Net zoals Octotock heb ik bij het zwemmen met tampon in dat als ik uit het water stap ook bloed. Zover ik gehoord heb hebben niet veel mensen dit maar misschien is het handig voor jou als je het eerst even uittest voor jezelf als je bijv. bad doet om zulke nare ervaringen te voorkomen.

http://www.ob-tampons.nl/hoe-breng-ik-de-tampon
Misschien handig voor jou voordat je bijdehand gaat doen?
Zoals ik al zei, BIJNA. Verschilt per persoon. Maar zoals je bij deze link kunt lezen breng je hem in tot achterin de vagina. Dus dat is vrij ver ja. Het verschilt per persoon, maar je brengt hem vrij diep in om hem niet te voelen zitten, en zo kan het met zwemmen dus ook niet misgaan.
Ik weet niet wat jij bedoelt met een beetje doorduwen maar zo’n 2cm maar binnen is dus niet genoeg he ::slightly_smiling_face:

super bedankt! de grote 'passen" alleen nog niet x’D maar misschien we wanneer ik ongesteld ben

ga ik doen daar zat ik ook aan te denken ! :slightly_smiling_face: x

misschien gaat het tot de helft van mijn vinger dat is meer dan 2 cm en dat is dan genoeg. Je hoeft hem niet helemaal tot het einde door te duwen haha. Ik heb dan in ieder geval geen last.

ligt denk ik ook aan de lengte van je vinger haha

Het is belangrijk dat je vlak voordat je gaat zwemmen een nieuwe tampon in doet. Wanneer je gaat zwemmen komt er natuurlijk ook water naar binnen waardoor de tampon zich nog meer vol zuigt. Als je dan geen nieuwe tampon in hebt gedaan, vermengt het water zich met het slijmvlies en als je dan het water uit gaat en je spant (onbewust) je spieren aan, wring je de tampon als het ware leeg en komt er bloed uit je. Ik heb zelf nooit nare ervaringen gehad met het zwemmen met een tampon in, alhoewel fijn is ook anders. Ik zou het niet doen als je op een van je eerste/ heftigste dagen zit, want dan is de kans groot dat het mis gaat.

Nou dit klopt naar mijn ervaring niet hoor, de tampon had zich helemaal vol gezogen met water. En ik weet zeker dat ik hem gewoon diep genoeg had ingebracht :stuck_out_tongue:.