tampon

hoi hoi !

ik ga over een klein weekje naar de camping , maar er is een grote kans dat ik de 1e week dat ik daar ben ongesteld ben. vorig jaar was ik dit ook , en toen was ik onderweg naar de wc doorgelekt…
toen stond een huis met een wc 1 meter naast mn tent, maar nu moet ik zo’n 30 meter lopen naar een toilet gebouw en nog mn tent uitkruipen, dus ik ben heel bang dat ik nu helemaal heel erg ga doorlekken.

mijn periods zijn nooit zo heel erg, dus heb nog nooit een tampon of iets gebruikt, maar nu had ik het idee die maar mee te nemen en die dan snachts te gebruiken. is dat een goed idee ?

en we hebben alleen maar normal formaat hier liggen, kan dat voor de 1e keer ?

hoop graag iets te horen van iemand !

ik had een mini de eerste keer,
maar kun je niet aan de pil? hoe oud ben je?

Het lijkt mij, zoals hierboven al gezegd, handiger als je aan de pil gaat zodat je zelf je menstruatie kan plannen

Ik gebruik zelf nóóit tampons in de nacht, dat is namelijk erg slecht. Je kan altijd nog 1/2 inlegkruisjes onder je maandverband plakken (voor de zekerheid), en sws nachtmaandverband met vleugeltjes gebruiken. Meestal bloed je niet erg veel in de nacht, dus dan moet dat zeker goed komen hoor!

ik ben 15, maar ik weet niet zo goed hoe ik het van die pil aan mn moeder moet vragen + ik heb gelezen dat je er dikker van kan worden wat ik absoluut niet wil, en dat heeft ook niet echt zin om nu voor deze vakantie nog te doen…

oh en het is btw ook niet echt dat ik snachts bloed hoor hahah :slightly_smiling_face:, maar meer bij het opstaan en dat ik amper kan lopen omdat het opeens er allemaal uit wil

nSorry maar waar haal jij dit vandaan? Er is echt niets verkeerd om ‘s avonds een tampon te gebruiken hoor, je lichaam reageert echt niet anders als overdag op je menstruatie :’)
Meid, je kunt ook gewoon s’avonds een tampon gebruiken hoor! :slightly_smiling_face:

Ik denk dat ze bedoelt als je er de hele nacht mee door slaapt

Je kan gewoon tampons 's nachts gebruiken hoor. Ik weet niet waarop je dat baseert?

Je mag een tampon zogezegd nooit langer inhouden dan 8u (dacht ik eens in de handleiding gelezen te hebben), omdat een tampon te lang inhouden kan leiden tot het toxischeshocksyndroom of de ‘tamponziekte’.
Ik geloof er zelf ook niet helemaal in dat een nachtje een tampon inhouden zo’n kwaad kan, maar je wordt er dus wel voor gewaarschuwd.

Ik draag 's nachts altijd een tampon als ik ongesteld ben en meestal langer dan 8 uur. Nog nooit ergens last van gehad. Het is echt niet zo dat als je 8 uur of langer een tampon in hebt dat je dan meteen tamponziekte krijgt. Tuurlijk moet je er op letten maar je kunt echt wel een tampon voor 's nachts in doen.

Dit ja. Op de zwaardere dagen voel ik me zekerder als ik ook nog een tampon gebruik. Voor de lichtere dagen doe ik het niet.

maar wat is de “tamponziekte” ? ahaha

Dat je tampon veel vaginaal vocht opzuigt wat een broeiplek kan worden voor bacteriën. Het kan zorgen voor orgaanuitval als het in een later stadium is. Je kunt er uiteindelijk aan overlijden maar dat was vroeger. Nu is het zeldzamer.

De symptomen lijken op griepsymptomen.

Daar word ook wel voor gewaarschuwd, hoewel ik ze zelf ook langer als 8 uur inhoud, en ook nooit ergens last van heb gehad. Je hebt alleen na 8 uur een verhoogde kans. Maar zij beweert dat het NOOIT goed is een tampon 's avonds te gebruiken.

hmm okay… klinkt een beetje eng…

maar kan ik het beter wel of niet doen? en ik kan wel gewoon een wekker zetten, daar heb ik geen moeite mee, ik sta nu meestal ook gewoon om 7 uur en slaap meestal rond 11/12 u. dus dat is het probleem dan denk ik toch niet ?

Het is helemaal oke! Ik had laatst een tampon 12 uur :astonished: in… Perongeluk maar er is niets gebeurd. Je moet allern een beetje oppassen met de ‘ziekte’ maar hi is zo zeldzaam… Ik zou wel even mini tampons halen als ik jou was! Ik zou niet met normaal beginnen. Maar als je het toch niet wilt kun je ook vanaf s ochtends tot s avonds tampons dragen (wel wisselen tussendoor!) dan bloed je s avonds meestal bij mij dan vrijwel niet met een maandverbandje met vleugels kom je de nacht makkelijk door (meestal zit er dan s ochtends niets meer in bij mij natuurlijk in de loop van de dag wel weer)
Xoxo

Je kunt gewoon een tampon 's nachts dragen. Maar ik raad het je dan aan om dat op ‘zwaardere’ dagen te doen. Als de bloeding wat minder wordt zou ik voor 's nachts gewoon maandverband doen. En gewoon opletten.

ik was ook vanplan om het alleen op de 2 dagen te doen waarbij ik echt het risoco heb dat ik anders weer een vlek in mn broek krijg als ik de tent uit moet klimmen , hahah.

en nog een vraagje, zwelt een tampon zegmaar op als ie in je zit ?

Ja, want hij neemt het bloed en wat vaginaalvocht/slijm op die je verliest als je ongesteld bent. Zie het als een spons