Taal-En Letterkunde in Leuven

Hallo,
Ik ben een Belg en ik wil graag Taal- en Letterkunde studeren volgend jaar in Leuven (wat makkelijk gaat qua vervoer- Ik ben een pendelstudent).
Ik heb wel een aantal vragen:
-Wat houdt de richting precies in? Is het moeilijk? Wat kun je er later mee? Welke masters zijn mogelijk?
-Moet je veel boeken lezen? (Ik lees heel graag, dus dat zou geen probleem moeten zijn)
-Welke combinatie? Ik dacht eerst aan Nederlands-Engels. Is Engels moeilijk in Leuven? Of zou ik eerder Nederlands-Spaans of Nederlands-Italiaans kiezen?(Van deze talen beginnen ze vanaf 0, maar ik heb me eens laten vertellen dat Italiaans een makkelijkere taal is dan Spaans? Ik vind Italiaans ook een heel mooie taal.) Ligt het tempo bij deze talen hoog? Ik ben eventueel bereid om Engels-Italiaans te doen, maar liefst toch Nederlands met een van deze talen.
-Moet je veel presentaties geven? Ik ben namelijk heel goed in essays, papers en andere schrijfopdrachten, presentaties liggen me net iets minder.
-Wat houden deze vakken in? Zijn ze moeilijk? Krijg je veel werk? Zijn de examens schriftelijk of mondeling?
*Taal en tekst van je talen? Literatuur en taalkunde van je talen?
*Algemene taalwetenschap? Algemene Literatuurwetenschap?
*Inleiding tot de studie van de Europese literatuur en cultuur voor en na 1800?
*Inleiding tot de wijsbegeerte?
*Inleiding tot de Italiaanse cultuur?
-Moet je altijd aanwezig zijn in de les?
-Mag ik ook wat info over de richting Toegepaste taalkunde? Wat houdt dit in, hoe kun je talen combineren en wat is het verschil met taal- en letterkunde? Wat zijn de toekomstmogelijkheden?

Ik weet het, het zijn heel veel vragen. Maar ik vond nergens een goed forum om mijn vragen te stellen en ik hoop dat er hier mensen zijn die deze richting en liefst een van bovengenoemde combinaties of eventueel Engels-Italiaans heeft gedaan en dat zij mijn vragen kunnen beantwoorden?
In brochures zie je tenslotte toch minder en heb je minder info dan iemand die het echt doet of gedaan heeft.
Alle raad is welkom!
Alvast bedankt

Hoi! Ik studeer Taal- en Letterkunde Engels-Italiaans in Gent, maar misschien dat ik je toch een beetje kan helpen.

Je leert de talen spreken, je gaat veel boeken in de talen lezen en analyseren, je leert over de culturen van de landen en je leert de geschiedenis van de taal. Of het moeilijk is verschilt hier echt per taal. Ik heb een jaar Duits gedaan en dat was echt heel moeilijk, maar Italiaans is veel beter te doen. Welke masters mogelijk zijn, kun je denk ik wel op de website vinden.

Wij moeten veel boeken lezen.

Zoals eerder gezegd vind ik Italiaans goed te doen, maar ik weet niet hoe het in Leuven is. Engels vind ik ook heel goed te doen, dus daar zou ik geen schrik voor hebben.

Wij hebben 1 mondeling per taal per jaar en de rest van de examens zijn schriftelijk.

Ik heb 1 vak gehad waarbij aanwezigheid verplicht was, maar bij de rest van de vakken hoef je niet verplicht aanwezig te zijn.

Ik hoop dat je er iets aan hebt! Als je nog vragen hebt, mag je ze altijd stellen.

Naast wat Feuerwerk zegt:

Ga even langs op de openlesdagen, naar mijn weten zijn die er, en dan kan je zelf al je vragen stellen en een idee vormen van wat de richting precies inhoudt.
Het is binnenkort ook de SID-in beurs, als je daar al niet met school naar toe gaat, ga dan daar ook eens langs, daar zijn zowat alle scholen/richtingen met hun docenten aanwezig en kan je ook terecht met je vragen!

Dank je hier heb ik al zeker wat aan! En ik ben zeker van plan de openlesdagen of opendeurdagen te bezoeken.