je hebt dus sowieso algemene taalkunde, dus echt over Fonetiek en fonologie, morfologie, syntaxis en pragmatiek enzo. vrij taal-technisch, maar ik vond dat een leuk vak. (een samenvatting van dat vak staat echt gewoon op internet, als je echt wil weten wat het precies inhoud. google op algemene taalkunde lingua)
Filosofie is ook verplicht in het eerste jaar. helaas.
dan heb je ook nog Literaire genres, dus een paar weken over drama (moet je ook een eigen monoloog schrijven die voldoet aan de regels van een besproken dramagenre, oh joy) een paar weken over poëzie (dat gaat dan vrij simpel over stijfiguren enzo) en een paar over proza.
ook heb je een keuzevak, en dan raad ik echt antropologie aan. heel leuk vak en hoogste slaagkans :’)
Bij nederlands weet ik nog dat mijn vriendinnen echt allemaal zaten te klagen over middelnederlands vertalen, blijkbaar hadden die daar dus een heel vak over…
verder kwamen vlaamse schrijvers enzo niet echt bod, in ieder geval niet in het eerste jaar. misschien dat dat later als keuzevak nog mogelijk was.
Je hebt ook altijd een vak dat echt over taalbeheersing gaat, dus ook over uitspraak enzo. dat is zelfs zo voor nederlands.
en je hebt ook een cultuurvak. over ‘de nederlanden’ dan in zijn geheel, wat dat was weet ik niet echt omdat ik dat natuurlijk niet had.
in ieder geval: http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=.OOD2012&n=105265
heb ik die link even terug opgezocht, want anders kan ik hier een boek gaan schrijven :’) dus elk linkje gaat naar vakinhoud. dat kan wel handig zijn natuurlijk!