Taal- en letterkunde in België

Ik woon zelf in Nederland, maar zit er sterk aan te denken volgend jaar in België te gaan studeren. Dit omdat daar de studie taal- en letterkunde (twee talen, ik zou dan het liefst voor Nederlands en Italiaans kiezen) te volgen is, en deze spreekt mij erg aan.

Nu vroeg ik mij af of hier mensen zijn die beter bekend zijn met deze studie, of simpelweg met de universiteiten in België. Ik ben vooral benieuwd naar informatie over taal- en letterkunde in Brussel, Antwerpen en Leuven.

Dus, wie heeft er wat informatie voor mij? Welke Nederlandse meiden studeren in België, bevalt het en waarom? Wie heeft er ervaring met taal- en letterkunde? (:

Ik heb ervaring met Italiaans, maar ik volg een andere richting. Ik kan je wel in contact brengen met iemand die het studeert in Antwerpen. Note maar!

+ ik denk dat je in België 3 talen moet kiezen. Nederlands is nl. verplicht.

Naar wat ik heb gelezen op internet, kies je twee talen uit Nederlands, Engels, Frans, Duits, Italiaans en Spaans. Ik heb je genote! :slightly_smiling_face:

ik heb dat een jaar gedaan. in antwerpen (wel andere combinatie, maar het idee is hetzelfde)
wat wil je weten?

Ah, welke talen had jij gekozen?

Is het eigenlijk een kleinschalige opleiding? Zijn er meerdere Nederlanders daar of bijna alleen maar Belgen? Wordt er les gegeven in kleine lokalen of grotere zalen? Waarom ben je gestopt na 1 jaar?

ik deed engels en dan nog theater-, film- en literatuurwetenschap ipv een tweede taal. dat kan alleen in antwerpen. en ik ben gestopt omdat mijn pakket literatuur gewoon té veel werd, zo veel dat ik er geen zin meer in had en echt tegen dat tweede jaar opzag.

Grote opleiding juist, de gemeenschappelijke (dus niet taalgebonden) vakken zijn in grote aula’s. in heel taal en letterkunde in mijn jaar zaten een 350 mensen ongeveer. (de populairste combinaties zijn nederlands-engels, ned-tfl en eng-tfl. de minst poplaire duits-italiaans en duits-spaans. dus nederlands-italiaans ligt daar ergens tussen) de vakken die je dan enkel hebt met de mensen die ook jouw taal hebben gekozen zijn in kleinere groepen.
Er zijn ook wel wat nederlanders, zeker in antwerpen omdat dat wat dichter bij de grens ligt.
verder is het een richting met veeeeel vrije tijd. echt, ik had 1 volledige dag en 2 halve dagen, de rest was ik vrij. die tijd heb je wel nodig voor het leeswerk, maar zelfs dan vond ik dat echt opvallend.
uhm, nog iets?

@ Dolochov

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord!

Hoe zit het met de universiteit zelf? Is het mooi, hangt er een leuke sfeer, hoe is de relatie met de hoogleraren? En de stad Antwerpen? Ik ben er om eerlijk te zijn nog nooit geweest, dus ik vraag me af hoe het studentenleven is, en de stad zelf. Kun je er makkelijk aan een kamer komen bijvoorbeeld?

Oh, en studievereniging of iets dergelijks, hoe zit dat? Worden er leuke dingen georganiseerd, leer je snel je medestudenten kennen?

ik hield echt van de universiteit. de blok waar jij het meest zou zitten is niet echt mooi. maar ik weet niet, de sfeer was er goed. en de bibliotheek is echt hemels. Met de prof heb je in het algemeen niet echt veel contact, tenzij in die kleine groepjes als het oefeningensessies zijn. maar dan is het vaak nog een assistent die dat geeft. Ze zullen wel antwoorden op vragen en zijn wel vriendelijk maar verder niet echt.
verder ben ik ook alleen maar lovend over antwerpen, ik woon er zelf en ik kan mij geen leukere stad voorstellen, maar misschien ben ik nogal partijdig omdat ik niet echt beter weet. De studentenbuurt hier is ook wel gezellig, niet zo heel grootschalig maar ik kom er toch regelmatig en het is er altijd wel heel leuk :grinning:
Maar het is echt heel makkelijk om aan een kamer te geraken, hoewel een studio hier mee gebruikelijk is (dus eigen badkamer/keukentje) en de prijzen liggen ook echt niet zo hoog. voor 300 euro heb je echt al iets heel moois/ruims. er zijn ook sites die speciaal op studenten gericht zijn om een kot/studentenjob/… te vinden. die worden ook uitgebreid gepromoot bij de inschrijving/open dagen/…
En er is een studentenvereniging voor taal en letterkunde (lingua) die wel veel organiseren. maar je kan je ook aansluiten bij iets anders, zoals de antwerpse vrouwenclub ofzo. Keuze genoeg!
verder zijn er ook sportdingen om je bij aan te sluiten enzo als je dat zou willen. Genoeg opties dus om vrienden te maken dus!

ben ik nog iets vergeten?

Top, dankje, hier heb ik echt wat aan!

Welke studie doe je nu/ga je aankomend jaar doen?

Oh, en wat bedoel je met dat het blok niet mooi is? Zijn het van die vieze gebouwen waar het tocht en zo, of denk je gewoon Oh, het zou mooier gemaakt kunnen worden?

tja, het is gewoon zo een simpel gebouw, iets te veel bakstenen zichtbaar. maar allemaal wel schoon enzo hoor (op een occasioneel kapot klapstoeltje/tafeltje na. maar dat heb je overal wel). het had gewoon mooier gemaakt kunnen worden!

ik doe nu medische beeldvorming, iets helemaal anders dus!

moest je nog inhoudelijke vragen hebben, ik heb wel vriendinnen die nederlands doen. en over de algemene vakken van het eerste jaar weet ik ook nog wel wat. laat maar weten hoor! c:

Oh ja, daar ben ik wel benieuwd naar! Wat voor vakken krijg je, wat vond jij de leukste vakken en waarom? Wat was minder leuk?

En je bedoelt vriendinnen die Nederlands als een van de talen of in combinatie met theater en zo hebben gekozen? Dat zou wel top zijn, aangezien ik geinteresseerd ben in het kiezen van Nederlands als een van de talen dan ja.

Ik vraag me ook onder andere af of je met Nederlands dan de poëzie en proza behandelt van Vlaamse schrijvers, en of er een gedeelte politiek bij komt kijken en dat soort dingen. Of is het echt op de taal gericht?

Oh, en wat vinden jullie van Belgische jongens? Ik hoor nu al van vier betrouwbare bronnen dat de jongens daar echt drie keer niks zijn ): Niet dat dit erg belangrijk is voor mijn studiekeuze (haha), maar ik vroeg het me af, aangezien ik echt zo goed als nooit in België kom en het zelf dus niet weet.

je hebt dus sowieso algemene taalkunde, dus echt over Fonetiek en fonologie, morfologie, syntaxis en pragmatiek enzo. vrij taal-technisch, maar ik vond dat een leuk vak. (een samenvatting van dat vak staat echt gewoon op internet, als je echt wil weten wat het precies inhoud. google op algemene taalkunde lingua)
Filosofie is ook verplicht in het eerste jaar. helaas.
dan heb je ook nog Literaire genres, dus een paar weken over drama (moet je ook een eigen monoloog schrijven die voldoet aan de regels van een besproken dramagenre, oh joy) een paar weken over poëzie (dat gaat dan vrij simpel over stijfiguren enzo) en een paar over proza.
ook heb je een keuzevak, en dan raad ik echt antropologie aan. heel leuk vak en hoogste slaagkans :’)

Bij nederlands weet ik nog dat mijn vriendinnen echt allemaal zaten te klagen over middelnederlands vertalen, blijkbaar hadden die daar dus een heel vak over…
verder kwamen vlaamse schrijvers enzo niet echt bod, in ieder geval niet in het eerste jaar. misschien dat dat later als keuzevak nog mogelijk was.
Je hebt ook altijd een vak dat echt over taalbeheersing gaat, dus ook over uitspraak enzo. dat is zelfs zo voor nederlands.
en je hebt ook een cultuurvak. over ‘de nederlanden’ dan in zijn geheel, wat dat was weet ik niet echt omdat ik dat natuurlijk niet had.

in ieder geval: http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=.OOD2012&n=105265
heb ik die link even terug opgezocht, want anders kan ik hier een boek gaan schrijven :’) dus elk linkje gaat naar vakinhoud. dat kan wel handig zijn natuurlijk!

Hartstikke bedankt, hier heb ik zeker wat aan!

Zijn er nog andere meiden met ervaring met de studie die er wat over kunnen vertellen? Hoe bevalt het jullie?

Weet iemand trouwens soortgelijke opleidingen die in Nederland te volgen zijn? En dan bedoel ik niet alleen Nederlandse taal en cultuur, of Italiaanse taal en cultuur. Iets met of twee talen of méér dan alleen de taal en cultuur.

Ik ben van plan om volgend jaar Taal- en Letterkunde te gaan studeren in Gent, puur omdat Zweeds daar tot één van de talen behoort.

Dus als iemand mij daar nog wat meer over kan vertellen zou ik echt heel blij zijn (Leer je de taal echt -vloeiend- spreken, hoe is Gent als studentenstad, etc.)!

Ik gebruik jouw topic even, want een tweede topic openen over min of meer hetzelfde onderwerp leek me niet zo fijn.

-

@ labrevot

Waarom is die vriendin van je gestopt met Italiaans?

Wat is het verschil in onderwijs tussen Leuven en Antwerpen? (Aangezien zowel jij als je vriendin Nederlands deden weet je misschien een paar verschillen en overeenkomsten tussen Nederlaands in Antwerpen en in Leuven).