Taal en cultuur - Studieadvies gevraagd!! :)

Hallo medeGirlsceners,

Ik ben een meisje van 16 jaar, doe 4 havo C&M en zou graag studieadvies willen op het gebied van taal en cultuur. Ik ben hier erg in geïnteresseerd, en ik heb al research gedaan op internet naar geschikte opleidingen. Ik heb ook een beroepenmarkt bezocht. De meeste opleidingen die binnen m’n interessegebied liggen zijn op WO niveau, dat zou dus betekenen dat ik eerst nog atheneum zou moeten gaan doen, maar ik ben er nog niet zeker van of ik dat wil. Ik houd van reizen, dus het zou een pluspunt zijn als dit mogelijk is bij de opleiding. De opleidingen die me wel wat lijken zijn o.a Journalistiek, Communicatie, Algemene cultuur- en taalwetenschappen en Scandinavische talen en culturen. Er is eigenlijk heel veel wat me leuk lijkt, zolang het maar geen lerarenopleiding is. Het zou me heel veel helpen als er ervaringsdeskundigen wat willen vertellen over hun opleiding. Alvast bedankt!

Liefs,
Cestchouette

Edit: Bedankt voor alle reacties! Ik heb in november een gesprek met mijn decaan gehad, en ze vertelde over European Studies. Deze opleiding had ik al eens overwogen, het leek me leuk, maar ik las op het leerlingenportaal van onze school dat het veel economie en marketing was, dus ik haakte al snel af. Mijn decaan raadde me echter aan om me beter te gaan verdiepen in ES. Het klonk veel leuker dan ik eerst dacht, en in december ben ik wezen proefstuderen. Ik weet nu zeker dat dit de juiste studie voor mij is! Nu alleen nog slagen voor de havo :flushed:

UP!!

Zou het echt op prijs stellen om advies te krijgen :slightly_smiling_face:

Ik doe communicatie en informatiewetenschappen op de UU. Vind 't echt een super leuke studie! als je het een en ander wilt weten dan moet je maar even noten

Je hebt in utrecht trouwens ook de studie ‘taal en cultuurstudies’ misschien is dat wat voor je? Dan heb je van alles wat geloof ik, wat communicatie, een taal enz.

Klinkt interessant, ik zal je wel even noten :slightly_smiling_face:

Ik wil ook graag iets met talen en cultuur.

Ik twijfel nu tussen European studies en Windesheim Honours College. Allebei veel met talen en cultuur en je gaat een keer een half jaar naar het buitenland.

Ik studeer communicatie, en het gaat wel over taal, maar meer de manier waarop je iets goed kunt overbrengen. Door bijvoorbeeld een aantrekkelijke tekst te maken, met de juiste spelling en zinsopbouw enzo. Maar daarnaast gaat deze studie veel meer over marketing en PR, reclamecampagnes enzo. Het is heel breed, dus als je echt gericht op taal/cultuur wilt, zou ik je een andere studie aanraden. Als je nog vragen hebt, je mag me noten!

O wow, ik heb het even opgezocht, en ik denk dat het echt wat voor me is! Maar ik houd voorlopig nog even alle opties open :slightly_smiling_face:

Hey, ik doe Taal- en cultuurstudies aan de UU, dus als je nog vragen hebt, kun je mij ook een berichtje sturen;)

Dankjewel voor je reactie! Ik heb je een note gestuurd.

Hééé heel bekend probleem! Exact wat ik ook heb… Ik ga denk ik Toerisme & Recreatie studeren. Dan leer je veel over culturen enzo, je hebt een extra moderne vreemde taal en je reist er veel mee.

@Rianne: Ik dacht ook aan iets met toerisme, maar zit daar geen economie of marketing bij? Want ik kan niet zo goed rekenen :flushed:

Is er verder nog iemand met tips??? :flushed:

Iemand? Ik zit inmiddels in m’n examenjaar en ik heb nog geen idee wat ik ga doen, dus alle tips en ervaringen zijn zeer welkom :flushed: .

Ja taal- en cultuurstudies vind je dan misschien ook leuk? :slightly_smiling_face: Ik doe dat in Utrecht dus als je vragen hebt mag je me noten :slightly_smiling_face:

Voor de mensen die de beginpost niet hebben gelezen:

Bedankt voor alle reacties! Ik heb in november een gesprek met mijn decaan gehad, en ze vertelde over European Studies. Deze opleiding had ik al eens overwogen, het leek me leuk, maar ik las op het leerlingenportaal van onze school dat het veel economie en marketing was, dus ik haakte al snel af. Mijn decaan raadde me echter aan om me beter te gaan verdiepen in ES. Het klonk veel leuker dan ik eerst dacht, en in december ben ik wezen proefstuderen. Ik weet nu zeker dat dit de juiste studie voor mij is! Nu alleen nog slagen voor de havo :flushed:

Zijn inderdaad allemaal leuke opleidingen, maar houdt er wel rekening mee dat met (bijna) alle opleidingen die je noemt een baan er voorlopig niet in zit voor je.

^
Wat je wel moet bedenken, neem ff journalistiek als voorbeeld.
Als ze die studie zou gaan doen -ik ga m doen :upside_down_face: - dan is over 5 jaar iedereen die daar werkt een beetje vergrijst en is er een stroom jongeren nodig. 1 oudere is tegenwoordig 2 jongere. En met journalistiek word je steeds meer opgeleid om te freelancen.

^ Thanks voor de reacties. Ik ga European Studies doen :flushed:

Tegen de tijd dat ze afgestudeerd is zijn we ook weer vier jaar verder. Ik doe overigens ES aan de NHL, note me maar als je vragen hebt!