'T is ook nooit goed!

We zijn thuis met zijn zessen,k heb twee zusjes en een broertje. Ik ben thuis de oudste. Nu zeggen mijn ouders vet vaak dat we onze kamers moeten opruimen en klusjes moeten doen. En als we dat niet doen worden ze kwaad. Ik probeer altijd alles op te ruimen. Ik heb alleen een zusje van bijna mijn leeftijd die heel vervelend is en nooit iets doet. Nu worden me ouders kwaad op haar steeds en dan gaat ze zielig doen en word ze kwaad op mij. Ik zit op t gymnasium en toen heeft ze eens gezegd, ga maar weer goede cijfers halen voor pappie en mammie. Ik trek me dat erg aan en ik wil niet dat ze alleen boos op haar worden. Maar als ik nergens mee help worden mijn ouders kwaad op mij en als ik wel help voel ik me schuldig tegenover me zusje. Ik ben bang dat ze zich onzeker voelt ofzow en probeer een band met haar optebouwen zoals ik dat ook met mijn andere zusje en broertje heb. Ze is alleen erg lastig in de omgang en word heel snel kwaad. Daarbij heb ik ook nog stress van huiswerk en een halfoverspannen moeder die een opleiding doet waardoor ze heel snel boos word!!
Ik probeer wil het liefst iedereen helpen en dat lukt niet en ik kan er niet meer tegen. Heeft iemand tips?

Het is goed van je dat je iedereen wil helpen, daar mag je jezelf wel een compilimentje voor geven. Probeer eens met je zusje te praten, en met je moeder. Je moet dan gewoon uitleggen hoe jij je bij deze situatie voelt. Verder weet ik ook zo gauw niet wat je kan doen, maar ik zou eerst dit eens proberen ; )

succes!

Jullie moeten eens met z’n drieën gaan praten. Uiteindelijk is het van belang dat iedereen weet wat er gaande is, zodat je rekening kunt houden met elkaar en hoe diegene zich voelt. Ik weet dat dat moeilijk is, maar vaak ontstaat zoiets uit onwetendheid. Zij heeft het gevoel dat jij alles braaf doet en denkt dus dat je voorgetrokken wordt, terwijl jij dat heel anders ervaart. Praten, praten, praten

Je moet je realiseren dat je niet iedereen kan pleasen. En voor het zusjesprobleem: Je zou een goed gesprek met je ouders en je zusje erbij aan kunnen gaan en kijken of dat helpt. En anders is er denk ik niet heel veel te doen, ik heb hetzelfde probleem met mijn zusje dat nu echt héél erg in haar puberteit zit, maar bij haar helpt eigenlijk vrij weinig.

Ik zal het probeben , DAnkjullie…