't Goede niveau?

Hee, ik heb jullie hulp nodig. Ik zit nu in 1 Havo. Maar ik heb een probleem, op de basisschool hoefde ik eigenlijk nooit echt iets te doen om een 6je te halen, een 7 redde ik ook makkelijk. Maar nu leer ik bij sommige vakken echt hard, en dan haal ik een 5 of een 5,6.

Nu ben ik toch aan het twijfelen of VMBO iets is, maar een nadeel ik wil graag het HBO gaan doen. Dus zouden jullie toch naar het VMBO gaan, en dan kijken of dat beter is?

Misschien kan je het wel, maar leer je op de verkeerde manier? Geen idee. Basisschool & middelbare is wel een beetje anders hé, ik kan me ook niet herinneren dat ik op de basisschool ooit iets moest doen.
Je kan het ook eens aan je mentor vragen, kijken wat hij/zij er van zegt. Diegene kent jou tenslotte beter als wij jou kennen!

Nouja, mijn mentor mag ik niet echt. Want hij begon aan het begin van het schooljaar al meteen te zeuren dat ik een Cito score heb voor Havo kinderen (540) maar anders toch beter naar VMBO kan.Maar ik wil wel mijn HBO halen GRRRRRRRRRRR waarom is het zo moeilijk?

Later als je in de bovenbouw zit zeg je precies hetzelfde.

Alleen basisschool-niveau is wel heel anders dan dat op de middelbare school.

ik kan me niet eens herinneren of ik wel cijfers had behalve op topo’s ;’) maar net zoals hierboven misschien leer je op de verkeerde manier? misschien nog even volhouden en kijken hoe het gaat als je op een andere manier leert ofzo en als dat niet gaat kun je best naar vmbo gaan en dan na vmbo kun je MBO gaan doen en dan alsnog HBO alleen ben je wel wat langer bezig :’)

Hmm, ja dat werkt ook niet echt stimulerend als je mentor al meteen zo zeikt. Is er niet iemand anders waar je je verhaal bij kwijt kan? Een leraar waar je je wel goed op je gemak voelt?
Het kan idd zou zijn dat het niveau daadwerkelijk te hoog voor je is. Maar volgens mijn mentor leerde ik altijd op een verkeerde manier. Misschien kan je met iemand (als het niet iemand van school is gewoon met je ouders?) een goed schema opstellen waarmee je kan leren ofzo?
Overigens is het echt niet erg als je nu vmbo gaat doen. Je kan wanneer je je diploma hebt altijd nog havo gaan doen en dan alsnog hbo! Als je het echt wilt, dan zal het je wel lukken ook.

Je als havo op dit moment te zwaar valt, kan je het ook zo doen: eerst vmbo, dan mbo, en dan hbo. (een vriend van me deed eerst vmbo, heeft daarna havo gedaan, toen hbo, en zit nu op de universiteit!)
Je omhoog werken kan altijd nog. Je zit pas in de eerste, dus er kan nog van alles veranderen. Misschien lukt havo je over een tijdje ook gewoon goed. Anders kan je het ook met je afdelingsleider oid bespreken (je mentor is niet je enige aanspreekpunt gelukkig) :slightly_smiling_face:

Ik denk niet dat je al direct moet denken aan zakken. Ik zat in het eerste middelbaar in een soortgelijke situatie. In het lager haalde ik 80 of 90% zonder er ook maar iets voor te doen, terwijl ik in het begin van mijn middelbare carrière het deksel op mijn neus kreeg.
Je bent het niet gewend om te studeren. Waarschijnlijk heb je dus nog niet de goede manier gevonden om dit te doen. Bij de een is dit schrijven tot hij erbij neervalt (zoals ik), bij de ander is het dan opzeggen. Probeer het dus eens op een andere manier te doen. :slightly_smiling_face:

Ik heb niet moeten zakken, even ter motivatie. :slightly_smiling_face:

En trouwens: ga niet van leraren uit.

Ze hebben mij nog nooit iets nuttigs vertelt. En zo te horen vertelt jouw mentor je ook geen nuttige dingen, je kan zelf wel beslissen of je havo blijft doen (je zit tenslotte nog maar in de 1e).

Ik had voor de cito 546, mijn leraar ik groep 8 zei dat het hoogst haalbare voor mij havo was. Ik zit nu in 4 vwo…

Tja, zo’n toets is slechts een momentopname. Per toeval een slechte dag hebben en je hebt een lage score.

Probeer nog even je best te doen! Het is niet zo dat als jij wat vaker onvoldoendes haalt meteen alles afgelopen is voor jou. Misschien moet je wel op een andere manier je huiswerk doen?
Ik heb eerst ook havo gedaan en ben sinds vandaag naar tl gegaan.
Dat zijn dus 2 weg gegooide havo jaren als je het zo bekijkt.
Overleg met je ouders en mentor (ook al mag je hem niet zo).
Maar als jij denkt dat je het echt niet kan dan kun je beter nu gaan…

bassischool en middelbare school zit een groot verschil in.
ik denk dat je persoonlijk dit jaar moet afmaken en dan kijken wat je verder zelf wilt, misschien kan het betere met het jaar?

en cito is nooit juist
ik had vmbo/havo advies
en nou doe ik 4VWO

twee keer gepost xd…

Ik zit nu in het 2e en je moet er wel wat voor doen en je moet het niet gaan vergelijken met de basisschool want dan word je echt gek, je zult niet meer zo gemakkelijk hoge cijfers gaan halen. en ik had 3 onvoldoendes toen ik over ging naar 2 havo. op de basisschool is mij trouwens ook verteld dat ik beter vmbo kon gaan doen, maar ik doe nu 2 jaar havo en ik hoef er niet extreem hard voor te werken meestal.

Ik heb dit probleem ook allemaal gehad, op de basisschool hoefde ik niks te doen…
Maar toen ik naar de middelbare school ging (havo) moest ik ineens heel erg m’n best doen om net een 6 te halen! Ik heb toen veel hulp aan leraren gevraagd, omdat ik echt niet naar het vmbo wilde gaan, en uiteindelijk is het allemaal goed gekomen! Dus misschien moet je gewoon extra hulp vragen?

Als je graag hbo wil gaan doen, dan zou ik toch op de havo blijven! Basisschoolniveau is inderdaad echt niet te vergelijken met middelbare school niveau, en als je graag hbo wil doen kan je ook best je best doen voor je havo toch? (: Komt wel goed joh, is helemaal niet raar dat je nu lagere cijfers haalt en/of meer moet doen!

Ik zou havo proberen, je kan altijd nog vmbo gaan doen!
Bij mij werd havo aangeraden, cito-score zei havo, ik haalde niet hele hoge cijfers…
maar ik zit nu toch wel al in eindexamenjaar vwo :slightly_smiling_face:
Duss, je kan het altijd proberen toch!

Havo is ook moeilijker dan de basisschool.
En je kan na het vmbo nog overstappen naar havo, dan doe je 6 jaar er over.

Luister vooral níet naar je leraren. Seriously. Ze zeiden mij ook in de 4e dat ik beter naar de Havo kon gaan,
ik ben weliswaar eenmaal blijven zitten en ik zit nu in het examenjaar van 6VWO en zo slecht sta ik er niet voor. Blijven zitten kwam meer doordat ik simpelweg niets deed hoor.

Bovendien hebben ze ook enorm veel mensen verkeerd geadviseerd met wiskunde e.d. dus daar zou ik niet naar luisteren in ieder geval.

Je zou wel wat bijles eventueel kunnen vragen of wat opdrachten om te oefenen enzo. Of misschien naar een andere manier vragen om te leren.