Synesthesie

Heee,

Ik heb een bepaald soort iets in mijn hersenen waardoor ik bepaalde kleuren zie bij cijfers/woorden/geluiden. Dit heet synesthesie.
We hadden het er laatst over bij kunstgeschiedenis, maar aan wie ik het ook vertel, niemand gelooft mij… Het komt namelijk bij 1 op de 2000 mensen voor. Vooral mij is het altijd normaal geweest, ik weet ook niet beter, ik dacht zelfs dat iedereen dat gewoon had.

Zijn er toevallig meer meiden die dit hebben? Of er iets meer over weten?

wikipedia link over synesthesie voor meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Synesthesie_(zintuig)

Dat heb ik ook! Ik dacht dat iedereen dat had inderdaad :’)
Ik heb het niet heel bewust maar 2 is voor mij bijvoorbeeld geel en 8 blauw, dat zie ik in mijn hoofd ofzo, als ik aan dat getal denk. Gek eigenlijk :3

Ja ik heb het ook, dacht ook altijd dat het normaal was…
Paar jaar geleden las ik er iets over in een boekje en toen kon ik het een naam geven…
Fijne dingen, leuke muziek, aardige mensen ‘zie’ ik altijd in rood…

hè, dit heb ik ook bij alles (x heb er eigenlijk nooit echt dieper bij na gedacht dat het iets aparts zou zijn.

Haha nicee, eindelijk mensen die hetzelfde hebben!

Ik heb ook dat ik bij muziek soms hele rare vormen ga zien.
En als ik piano speel en zeg tegen iemand: “Neee het is te geel” dan snapt niemand het…
Nu ik weet dat niet iedereen het heeft, is dat logisch. Maar toen dacht ik echt, huhh doe gewoon minder geel?!?!

Nieuwsgierig vraagje:
Is dat niet ontzettend irritant als je een tekst leest?

(Wel bijzonder trouwens, in de goeie zin van het woord!)

Ik zie bij de dagen van de week kleuren, maar dat komt door de tvgids :’)
Lijkt me wel raar om zoiets te hebben ja.

Bij mij niet, ik zie de kleuren niet echt, ik denk ze alleen :'D Dat klinkt gek :3

Zoiets kan ik me nu echt voorstellen, omdat ik het niet heb. Lijkt me apart!

Hahah, ja dat voorbeeld met die piano laat wel zien dat jij het echt hebt, super grappig! Heel veel mensen die ik ken beweren dat ze dit hebben, alleen omdat ze bij bijvoorbeeld een 8 oranje zien, maar dat is dan alles en dat hebben ze gewoon een keer opgepikt bij sesamstraat.

Vet :grinning: Lijkt me geweldig om te hebben! maar voor jullie is het waarschijnlijk al zo normaal dat het je niet eens meer opvalt…

Dude dat heb ik ook!
Bij 6 denk ik aan groen, 7 aan felblauw en 8 een hele donkere groen xD

Dat heb ik ook bij veel dingen ja! Maar dat het maar bij 1 op de 200 voorkomt lijkt me sterk, want ik ken toch nog een paar mensen die dit ook hebben.

Ik heb dat al vanaf dat ik een peuter ben en heb het ook bij muziek enz :'D ik werd altijd al voor gek verklaard hahaha

Voor mij denk ik niet. Ik maakte al opmerkingen over kleuren zien voordat ik op school zat. En ik heb het ook bij muzieknoten, mensen, landen (oke dan kan het nog van landkaarten komen, maar de kleuren op standaard kaarten zijn anders dan die in mijn hoofd), muziekstijlen/toonsoorten, etc.

Maar hoe gaat dat dan als je een tekst leest? Je denkt toch niet bij iedere letter een kleur? Interessant dit!

wow dus bij elk woord denk je letters, het woord, de betekenis én de kleuren?
Is dat niet ontzéttend vermoeiend?
Wel gaaf dit, leuk onderwerp voor pws ofzo xd

Apart! Ik kan me echt niet inbeelden hoe dat is, om bijv wat ik nu aan het typen ben een kleur of iets te zien/denken ;p

Ik denk niet geelblauwgroenroodoranjeblauwgroenrood ofzo :3
Net zoals je letters ook niet zo leest.
Maar als er bijvoorbeeld veel e’s in een zin staan denk ik wel: Jeetje, wat een oranje zin. :"D

Ik vind het trouwens helemaal niet vermoeiend. Ik doe het onbewust, zoals je onbewust de betekenis van een woord denkt als je het leest.