Syndactylie

ik heb Syndactylie, hebben meer mensen hier last van? Ik heb nooit iemand gezien maar weet wel dat het vaker voorkomt.

Korte beschrijving
Syndactylie is een aangeboren afwijking, waarbij twee of meer vingers of tenen met elkaar vergroeid zijn.

Syndactylie ontstaat tijdens de ontwikkeling in de baarmoeder. Rond de zesde tot achtste week in de zwangerschap scheiden de vingers en tenen van elkaar. Bij syndactylie gebeurt dit onvolledig.

Meestal is alleen de huid geheel of gedeeltelijk vergroeid. Heel soms is ook het bot vergroeid. Als er ook een extra vinger of teen is dan is sprake van polysyndactylie

NIET GOOGLEN ZIET ER GOOR UIT…
In tegenstelling tot de meeste plaatjes van google zien mijn tenen er niet vies uit en ik mis ook geen tenen, het is zoals op dit plaatje

http://i54.tinypic.com/2gsj0cz.jpg

Maar, mijn tenen staan wel dichter bij elkaar. Daarom doet het ook zeer om teenslippers te dragen. Het kan wel, maar het voelt niet fijn.

ik ken iemand die dat had, maar toen hij heel klein was had hij dat laten opereren dus heeft dat niet meer (:

Raar, net een siamese tweeling

okee, ik laat het niet opereren. Ik leef er nu 14 jaar mee en heb er totaal geen last van. Behalve dat het zeer doet om slippers te dragen maar dan zou ik elke teen een stukje verder moeten spreiden en dat gaat niet lukken :stuck_out_tongue:

haha, toevallig ik noemde um vroeger altijd een tweelingteen.

Ik had hier dus nooit van gehoord, en eigenlijk denk ik dat je er makelijk mee kan leven en dat het eigenlijk niet zo,n verschil maakt

Nee doet het eigenlijk ook totaal niet. Alleen kan het dus ook veel erger dat je vingers mist of aan elkaar hebt. Het is 75% kans dat mijn kinderen het ook hebben. Maar het kan dus ook erger.

Ik denk dat je “geluk” hebt dat het aan je tenen is, want aan je vingers lijkt het me echt lastig!
Ik heb er nooit van gehoord… Je hebt er denk ik niet zoveel last van, toch?

nu word ik nieuwsgierig naar wat je ziet als je het googlet

^
Ja ik word daar ook nieuwsgierig naar :flushed:

Ik was eigenwijs :stuck_out_tongue: ik vond het wel meevallen :slightly_smiling_face:

Ok, OT: vervelend voor je! Ik ken zelf niemand die het heeft, maar het lijkt me niet heel opvallend oid. Zouden jouw kinderen het dan ook aan hun tenen krijgen? Of ook aan de handen?

haha, nu wordt ik ook nieuwsgierig =$
maar ik bespaar mezelf de nachtmerries.
Maar indd. het lijkt me alleen minder fijn met teenslippers ofzo, maar voorderest ziet het er niet heel bizar uit ofzo . ;p

Ik heb er geen last van. Het valt wel mee hoor maar je moet er tegen kunnen want er zitten ook wel niet zulke lekkere plaatjes bij xD

Ik heb best geluk gehad dat het zo netjes is, maar mijn kinderen kunnen dus inderdaad ook aan hun vingers krijgen of tenen/vingers missen of extra hebben.

Ik vond het dus wel meevallen! Het is niet traumatisch oid :’) Alleen soms zit er een plaatje bij van een operatie oid, dus zie je van die open huid, alleen dat is niet zo lekker.

^
Dat lijkt me wel vervelend, als je kinderen het aan de hand zouden hebben. Maar het is dus ook te opereren?

jahoor, alleen een vinger toevoegen is een beetje lastig :stuck_out_tongue:

Maar het meeste wat voorkomt is aan elkaar gegroeide tenen/vingers toch?

Ik ken een meisje dat aan beide voeten haar grote teen en de teen ernaast aan elkaar had zitten zegmaar, die is gewoon geopereerd toen ze 8 was. Waarom heb jij dat niet laten doen? Dan heb je er verder nooit meer last van.

Ik zou me iig wel ongemakkelijk voelen in de zomer of in het zwembad ofzo, maar ik zou het goed van je vinden als jij dat niet hebt! :slightly_smiling_face:

Ik heb 't gegoogled, toch weer té eigenwijs =3 Maar 't viel hartstikke mee :stuck_out_tongue:

Dat lijkt me wel vervelend ;s ik had er eigenlijk ook nog nooit van gehoord ;o is het zeldzaam?

ik heb dat niet, het boeit me niks wat mensen er van vinden :stuck_out_tongue: