symptomen van een te snel werkende schildklier

zijn hier meiden met een te snel werkende schildklier? hoe ben je daar achter gekomen en wat zijn de symptomen?

de huisarts heeft namelijk gezegt dat ik dat ook wel eens zou kunnen hebben dus ik moet bloed laten prikken, maar wat zijn de symptomen bij jullie? (als je het hebt)

google is your best friend. :’)

-

Mijn moeder heeft dat. Zij kreeg opvlieger-kenmerken: Zweetaanvallen, niet kunnen slapen, niet meer ongesteld worden, het heel vaak opeens suuuper warm krijgen.
Haar schildklier is stilgelegd en toen stopte het, en moet nu weer langzaam met medicijnen op gang gebracht worden.

ze vraagt toch of hier meiden zijn die het hebben, en wat hun symptomen zijn.

Ik heb zelf een schildklier die helemaal niet meer werkt doordat ik er veel te lang mee heb rondgelopen, helaas voor 't leven aan medicijnen gebonden dus. De klachten die ik had, maar die dus totaal verkeerd gediagnostiseerd werden waren wegblijven van menstruatie, ontzettende moeheid en sloom gevoel, maar ook psychische klachten zoals totaal niet helder meer kunnen nadenken, geen keuzes kunnen maken en verwarring met herinneringen, dat soort dingen.

Ik heb echt precies dit, maar heb nog gedacht aan me schildklier! Ik heb laatst bloed laten prikken, en dit was een soort ‘APK’ keuring zei de dokter. Word de werking van de schildklier dan ook getest of moet hier een speciale test voor gedaan worden?

Als de huisarts vermoed dat het aan je schildklier kan liggen dan wordt daar ook bloed voor afgenomen (werd bij mij aangevinkt op het formulier). Het is bij mij 3 maanden geleden getest en mijn schildklier zou juist wat te langzaam zijn… Moet eigenlijk deze week bloed prikken om weer na te laten kijken, maar ik heb het nu even te druk dus dat moet iets later.

Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen maar ik weet bijna zeker van niet, omdat je bloed op een bepaald schildklier hormoon word gecheckt en het dan ook moet worden aangevinkt op het formulier.

nu word ik er weer aan herindert ik moet ook weer bloed prikken daarvoor, die van mij werkte ook niet super…

ja ik word morgen dus geprikt op TSH en verder nog CREA, ASAT, ALAT en CRP.
dat TSH is dus voor me schildklier en ik vroeg me af wat hier kenmerken voor waren aangezien ik op google keek en ik ook dacht van goh, dat heb ik ook wel, ook al kan je dat niet zelf vast stellen.

Bij mij dachten ze aan een te snel werkende schildklier… veel moe, loom, enzovoorts…
wat inderdaad typische symptomen zijn hiervoor…
net als dun zijn/veel afvallen zonder reden…

Maar wat het eventueel ook kan zijn, is suikerziekte type 1! dit was bij mij het geval, en is per stom toeval ontdekt…

Bij die “apk”… word ook de tsh meegenomen. (meestal) Ik moet 1x per jaar nu zo’n apk doen, en daar word oa schildklier/nieren ed ook in meegenomen.

Heb dit onderwerp toevallig net afgerond met geneeskunde.

Bij een te snel werkende schildklier neemt inderdaad de stofwisseling in je lichaam toe,; je hebt het snel warm, zweten, snellere hartslag, gejaagd gevoel etc. Ook kan je schildklier groter worden waardoor je dus een soort opgezette hals krijgt. Bij bepaalde ziekten met overactieve schildklier krijg je ook uitpuilende ogen, wat dus ook een heel duidelijk kenmerk is.

Maar zoals hierboven ook al staat, een bloedtest kan vaak uitsluitsel geven, waarbij gekeken wordt naar je TSH (schildklierstimulerend hormoon) en T4 (een schildklierhormoon).

Heb nu een formulier aangevraagd bij een andere dokter waarbij het wel aangevinkt is. Het is alleen een beetje moeilijk om een keer nuchter te zijn haha

Gewoon vroeg en gelijk als je wakker bent gaan en je daarna helemaal vol proppen (oke, niet te erg haha), dan loopt het wel los!

als je een langzame schildklier hebt… dan word je dikker en ben je heel moe.
ik moest gisterbloedprikken voor flauwvallen… toen legde me dokter ook uit dat ik op me schildklier werd geprikt… maar hij zij… je bent heel moe maar niet dik dus eigelijk kan het niet… ( nu weet je wel wat er is met een langzame)

Ik moet eigenlijk elk dag om 7 uur werken, tot 4 uur. Dus is best lastig om tot dan nuchter te blijven haha. Maar ik ga een gaatje zoeken!