Symbolen als fashion

Ik merk de laatste tijd steeds meer dat het gros van de mensen geen waarde meer geeft aan symbolen. Overal, op blogs en op straat, zie ik dat mensen symbolen dragen puur als fashion item. Dan heb ik het over o.a. christelijke kruizen, peace tekens en de heilige-armbandjes maar ook dingen als de Amerikaanse vlag of zelfs bandshirts. Deze discussie is eigenlijk al eens gevoerd in het bandshirtdiscussietopic, maar daar lag de nadruk vooral op bandshirt. Terwijl ik merk dat vooral die vlaggen tegenwoordig heel hip zijn. Ik vind dat raar. Ik snap heel goed dat je het design van een Amerikaanse vlag heel mooi vind, maar als je niet Amerikaans bent en er verder totaal geen band mee hebt dan vind ik echt heel raar als je die vlag gaat dragen. Je bent toch Nederland, Europeaan of whatever? Waarom zou je iets dragen wat totaal niet bij je past of bij jou hoor? En dat trek ik echt heel ver, van het dragen van lego-steentjes terwijl je een Barbiemens bent of het dragen van Spongebob terwijl je anti-cartoon bent. Het slaat in mijn ogen gewoon nergens op. Ik vind gewoon dat je niet alles hoeft te dragen wat je mooi vind.

Dus daarmee de vraag wat jullie er nou van vinden:

vinden jullie het OK om dit soort ‘duidelijke’ symbolen uit te dragen zonder dat je daar een echte band mee hebt?

En waarom natuurlijk :3

Meningen verschillen, net als kledingsmaak of levensstijl. En daarom dus ook de kijk naar symbolen - de ene hecht er waarde aan, de ander niet. Waarom moet je per se gothic zijn, om de kleding te ‘mogen’ dragen? Wie zijn wij om dat te bepalen?

Wat een ander draagt is niet aan mij.

Ik ben het niet helemaal met je eens, ik vind wel dat je alles kunt dragen wat je mooi vindt, maar ik vind dat er een verschil zit tussen een shirt met de Amerikaanse vlag en bijv. kruizenringen, ik vind niet dat je persé uit Amerika hoeft te komen om zoiets te dragen, maar bij kruizenringen vind ik het dan wel weer raar als je die draagt terwijl je er niks mee hebt. Dit vind ik ook van bijv. beatles shirts als je totaal niks met de muziek hebt.

Als je het met alles gaat doen, zoals lego-shirt als je niet met lego hebt gespeeld, dan zouden we tegenwoordig niets meer aan kunnen. Ik denk dat je het iets te ver trekt zoals je al zei, kijk met duidelijke tekens als kruizen, snap ik je helemaal. Bands ook nog. Maar lego shirts en barbies…

Mjah maar ik vind kledingstijlen niet gelijk staan aan sterke symbolen als een kruis of een vlag. Wat zegt dat nou over de wereld als iedereen ineens de Engelse of Amerikaanse vlag gaat dragen maar niet hun eigen? Het is niet een kwestie van smaak, maar een kwestie van waarde. Ik vind namelijk dat je kledingstijl moet uitdragen wie jij bent, welke persoonlijkheden jij hebt en welke dingen je leuk vind. Als je katholiek bent vind ik het dus leuk als je dat laat zien in je uiterlijk en als je van Disney houdt vind ik het leuk dat je dat laat zien. Daarom vind ik het tegenstrijdig als je shirt van de Beatles draagt terwijl je geen fan bent of dat je een legosteentje om je nek hebt terwijl je daar vroeger helemaal niet mee gespeeld hebt. Ik vind dat je jezelf en de wereld dan een beetje voor gek houdt.

Hoezo zou dan niks kunnen? Als je een legosteentje koopt dan doe je dat vaak om dat ‘nostalgie’ gevoel, waarom zou je dat dan kopen als het niet jouw eigen nostalgie gevoel is? Dan haal je toch liever iets waar jij echt iets mee hebt?

Ik stel het natuurlijk heel overdreven tegenover elkaar, maar dat is een beetje om mijn punt duidelijk te maken. Ik vind niet dat je Amerikaans moet zijn om zo’n vlag te dragen, maar ik vind wel dat je er ‘iets’ mee moet hebben. Al is het maar een jarenlange obsessie of een vakantiemomentje waar je veel waarde aan hecht. Ik vind het een beetje plat om het puur te dragen omdat je het mooi vind. Het is een sterk symbool en het hoort iets te zeggen over jezelf.

Waarom zou je het niet dragen als je het mooi vind, maar als je er geen band mee hebt. Misschien dragen sommige mensen een shirt met de beatles erop puur omdat iemand anders hem ook had. Maar ik zou hem dragen omdat ik het mooi vind. En wat iemand anders denkt kan me eigenlijk niks schelen. Wat maakt het uit wat anderen dragen? Misschien zijn ze geen fan van de beatles of zijn ze geen katholiek.
Boeiend.

Heb je überhaupt ooit weleens iemand erop aangesproken en gevraagd waarom ze iets dragen en of ze het kennen of ernaar luisteren?

Ik heb mensen niet uitgehoord, dat vind ik ook onlogisch. Maar als ik iemand met bijv. een kruis zie dan stel ik wel eens de vraag van: “Oh ik wist niet dat je gelovig was” oid. Of als iemand een bandshirt draagt van een band wat ik ook leuk vind prober ik dat wel eens als aanknooppunt te gebruiken ja. Maar het gros van de mensen, zoals ik al zei, hebben niks met de symbolen die zij dragen.

Waar maak je je druk om, serieus?
Laat mensen lekker dragen wat ze willen.

Waarom maak ik me direct druk? Dit is niet iets waar ik dagelijks over zit te stressen oid. Ik denk er gewoon wel eens aan en ik dacht, ik kaart het eens aan. Kijken wat anderen vinden. Niet elk topic dat een vraag stelt is een direct aanval op mensen.

Nee oke je hebt gelijk,
ik zelf ben echt iemand die zoiets heeft van ‘chill out’… haha maar dat is meer mijn luie karakter. Ik draag dan ook gewoon waar ik op dat moment zin in heb.
(al vind ik bijvoorbeeld kettingen met kruizen en heiligen, niet echt iets voor bijvoorbeeld een hindoe of gewoon iemand die niet geloofd).
maar voorderest cartoons/ bands etc… don’t care :stuck_out_tongue_winking_eye:

ik ben het er eigenlijk niet mee eens dat dit gebeurd. ik kan er zo boos om worden als iemand een bandshirt draagt zonder niet eens de naam van de band te weten, en hoe vet ik het ook vind, ik draag geen dingen met christelijke kruisjes

Dus je ziet iemand met een Beatles shirt en weet niet of hij of zij het kent, maar gaat er direct uit van niet, dus mag ze het niet dragen omdat jij het misleidend vindt.

:’)

Ik heb per ongeluk een shirt van Guns&Roses gekocht (H&M). Toevallig luister ik dat regelmatig, maar hier kwam ik pas achteraf achter. Maar het hangt er wel. Moet een meisje bewust dat shirt laten hangen omdat ze het nooit heeft gehoord? Eerst even een cd beluisteren voor ze toestemming heeft van een ander om het shirt te kopen?

Je snapt zelf ook wel dat dat nergens op slaat. En er zijn ook genoeg mensen die veel symbolen niet eens kennen. Ga eens naar Amerika. Je moest eens weten hoeveel mensen geen idee ervan hebben dat een swastika van origine een heilig symbool is en niet bedacht door de nazi’s.

Ik zou er niet zoveel waarde aan hechten.

Ach, nee zo extreem denk ik er nou ook weer niet over. Ik ga de wereld niet scannen op mensen die toestemming moeten hebben voor het dragen van een symbool. Maar als ik toevallig iemand tegenkom waar ik mee ik een gesprek heb en die draagt iets superbekends zoals bijv. The Beatles waar vaak ook letterlijk ‘The Beatles’ op staat en ik wil daar een leuke gesprekje over voeren. Dan is het wel heel teleurstellend als blijkt dat ze niet eens weet wie ze zijn. Als daar toevallig een ander leuk verhaal achter zit, iets als ‘het is het t-shirt van mijn pa, die heb ik gekregen bla-bla-bla’, dan vind ik het een ander verhaal. Maar ik vind zelf dit soort dingen dus een punt waarmee je iemand persoonlijkheid een beetje kan inschatten zodat je kunt kijken of iemand dezelfde interesses heeft of mss zelfs kunt inschatten hoe iemand als persoon is. Ik vind het gewoon ontzettend tof als mensen uitdragen waar ze fan van zijn, dat is imo hoe het ‘hoort’.

En het gaat mij echt niet om toestemming krijgen of het ‘recht hebben van dragen’, want ik ken idd veel symbolen ook niet en het kan best dat ik ook een keer in onwetendheid iets koop waar ik de betekenis niet van ken. Maar ach, dan heb ik daar weer een leuk verhaal achter. Ik vind ook dat mensen in principe gewoon moeten dragen wat ze willen. Ik sta niet aan de zijlijn om mensen te scannen en bekeuren als ze het ‘fout’ doen. Wat ik jammer vind is dat mensen er zelf bewust voor kiezen om iets aan te trekken wat ‘helemaal niks met ze te maken’ heeft. Daar kom ik niet echt bij. Waarom zou je een t-shirt dragen van The Beatles als je hen niet kent, waarom kies je dan niet voor een hip t-shirt van Rihanna? Is toch ook koel :0

Ik denk dat je dan even op een andere manier moet kijken naar kleding en de reden waarom men bepaalde dingen draagt. Er zijn verschillen tussen levensstijlen en interesses. Een echte metalhead heeft meerdere dingen waar je een metalfan aan kan herkennen. Het is niet moeilijk om een aantal dingen op te noemen. Iemand die er interesse in heeft of ‘wel eens heeft geluisterd’ heeft misschien een keer een leren jas aan, of band shirt aan omdat de print wel tof is. Het is dus interessant.
Misschien moet je niet alles te letterlijk nemen op een specifiek onderdeel, maar kijken naar het totaal-plaatje. Want de symbolen waar jij op doelt zijn of een accessoire (een interesse) of een levensstijl. En het verschil kun je erg goed zien en onderscheiden van elkaar. Zodra je dat van elkaar apart houdt, dan is het niet moeilijk om iemand te leren kennen door middel van de kleding.

Daarnaast moet je ook niet vergeten dat er mensen zijn die ook totaal ruk zijn in kleding uitzoeken :’) Die kunnen zich gewoon minder goed uiten.

Misschien is dat dan ook het grote verschil. Ik vind namelijk niet dat je (vooral) zware symbolen moet dragen als ‘stijl’, maar als interesse. Ik denk ook dat veel gepaard gaat. Als gothics een pentagram dragen zijn ze daar vaak ook in geïnteresseerd, dus dan lijkt het me dat je het draagt om interesse en niet alleen om je stijl.

Ik vind dat je deels gelijk hebt.

Qua bandshirts: absoluut, ik vind dat je fan moet zijn om zo’n shirt te dragen. Anders is het gewoon belachelijk, ik zie ook niet in waarom je anders zo’n shirt zou dragen. Onlangs kwam ik een jongen tegen met een Rolling Stones T-shirt. Ik vroeg hem: hé, ook fan van de Stones? En hij bekeek me alsof ik krankzinnig was, zonder te begrijpen wat ik zei en zonder te weten wie de Stones zijn. Dat vind ik echt erg. (’:

Maar als het dan over bijvoorbeeld kruisen gaat: dat kan ook gewoon puur om het esthetische gaan. Ja, christenen gebruiken een kruis als symbool, maar eigenlijk is het gewoon zo’n simpel symbool dat in zijn eenvoud ook gewoon mooi kan zijn, dus dan snap ik wel dat mensen dat dragen.

Voor het geval mensen nu zeggen dat ik mezelf tegenspreek: bij een bandshirt waar het logo van de Rolling Stones opstaat of hun gezichten of hun naam, dan denk ik meteen aan de Rolling Stones. Bij het zien van een kruis denk ik niet meteen aan het Christendom…

waarom zou je niet mogen dragen wat je mooi vindt?
Bandshirts is een ander verhaal want als je iets draagt van een band terwijl je 0 nummers kent is het wel een beetje faal XD maar verder maakt het mij echt niks uit.