Hee Girlsceners!
Ik studeer European Studies en ben erachter gekomen dat de opleiding toch niks voor mij is. De vakken spreken me niet echt aan en ik zie erg op tegen de uitwisseling van een half jaar. Dat is echt niets voor mij. Toen ik aan deze opleiding begon dacht ik dat het nog wel mee zou vallen en dat ik het tegen die tijd wel leuk zou vinden, maar ik zie er toch nog steeds tegenop. Daarom heb ik een professionele beroepentest gedaan met mensen die je kunnen helpen bij je studiekeuze of wanneer je twijfels hebt. Uit die test kwamen allerlei beroepen waar je de opleiding Communicatie voor nodig hebt en het werd ook vrij duidelijk dat ES echt niets voor me is.
Vorig jaar wilde ik al Communicatie doen, maar toen werd me verteld dat ik niet toegelaten kon worden omdat ik geen examen had gedaan in wiskunde (ik heb profiel C&M zonder wiskunde gedaan). Verder heb je tijdens de hele opleiding geen wiskunde en zelfs heel weinig economie (vooral theorie), maar om toegelaten te worden heb je dat inzicht blijkbaar wel nodig. Nu heb ik m’n European Studies propedeuse gehaald en eigenlijk wil ik het liefst naar Communicatie toe. De vakken lijken me erg leuk, ik ken veel mensen die Communicatie studeren en zij zeggen allemaal dat het echt iets voor mij is.
Nu het volgende probleem: ik weet niet of ik toegelaten word met m’n propedeuse. De opleidingen ES en Communicatie zitten op dezelfde afdeling en dat is zo doordat ze heel nauw met elkaar verwant zijn. Ik heb het opleidingshoofd van Communicatie gevraagd of ik toegelaten kan worden met m’n propedeuse zonder dat ik die wiskunde toets hoef te doen. Daar krijg ik binnen enkele dagen antwoord op. Als dat zo is, is er natuurlijk geen probleem. Maar ik denk zelf dat het niet kan en dat ik alsnog die wiskunde toets moet doen. Dan heb ik de volgende opties:
[i]- Stoppen met ES en gaan leren voor die wiskundetoets (hij is pas eind 2013). En dan hem echt halen zodat ik Communicatie kan doen. Dan moet ik alleen nog wel een heel jaar wachten.
- Doorgaan met ES en ondertussen leren voor de wiskundetoets zodat ik dan volgend jaar aan Communicatie kan beginnen en als ik hem niet haal dan kan ik doorgaan met ES. Nadeel is wel dat als ik het wel haal, ik zes jaar studeer (Communicatie duurt ook vier jaar). Dan heb ik dus te maken met de langstudeerboete.
- Doorgaan met ES en niet meer nadenken over switchen.[/i]
Ik zie echt ontzettend tegen de uitwisseling op en het lijkt me ook niet leuk om drie jaar door te gaan met een opleiding die ik eigenlijk niet zie zitten. Dus het liefste zou ik sowieso stoppen. Wat zouden jullie doen als jullie in deze situatie zaten? Ik heb echt behoefte aan jullie gedachten hierover.