Switchen van European Studies naar Communicatie

Hee Girlsceners!

Ik studeer European Studies en ben erachter gekomen dat de opleiding toch niks voor mij is. De vakken spreken me niet echt aan en ik zie erg op tegen de uitwisseling van een half jaar. Dat is echt niets voor mij. Toen ik aan deze opleiding begon dacht ik dat het nog wel mee zou vallen en dat ik het tegen die tijd wel leuk zou vinden, maar ik zie er toch nog steeds tegenop. Daarom heb ik een professionele beroepentest gedaan met mensen die je kunnen helpen bij je studiekeuze of wanneer je twijfels hebt. Uit die test kwamen allerlei beroepen waar je de opleiding Communicatie voor nodig hebt en het werd ook vrij duidelijk dat ES echt niets voor me is.

Vorig jaar wilde ik al Communicatie doen, maar toen werd me verteld dat ik niet toegelaten kon worden omdat ik geen examen had gedaan in wiskunde (ik heb profiel C&M zonder wiskunde gedaan). Verder heb je tijdens de hele opleiding geen wiskunde en zelfs heel weinig economie (vooral theorie), maar om toegelaten te worden heb je dat inzicht blijkbaar wel nodig. Nu heb ik m’n European Studies propedeuse gehaald en eigenlijk wil ik het liefst naar Communicatie toe. De vakken lijken me erg leuk, ik ken veel mensen die Communicatie studeren en zij zeggen allemaal dat het echt iets voor mij is.

Nu het volgende probleem: ik weet niet of ik toegelaten word met m’n propedeuse. De opleidingen ES en Communicatie zitten op dezelfde afdeling en dat is zo doordat ze heel nauw met elkaar verwant zijn. Ik heb het opleidingshoofd van Communicatie gevraagd of ik toegelaten kan worden met m’n propedeuse zonder dat ik die wiskunde toets hoef te doen. Daar krijg ik binnen enkele dagen antwoord op. Als dat zo is, is er natuurlijk geen probleem. Maar ik denk zelf dat het niet kan en dat ik alsnog die wiskunde toets moet doen. Dan heb ik de volgende opties:

[i]- Stoppen met ES en gaan leren voor die wiskundetoets (hij is pas eind 2013). En dan hem echt halen zodat ik Communicatie kan doen. Dan moet ik alleen nog wel een heel jaar wachten.

- Doorgaan met ES en ondertussen leren voor de wiskundetoets zodat ik dan volgend jaar aan Communicatie kan beginnen en als ik hem niet haal dan kan ik doorgaan met ES. Nadeel is wel dat als ik het wel haal, ik zes jaar studeer (Communicatie duurt ook vier jaar). Dan heb ik dus te maken met de langstudeerboete.

- Doorgaan met ES en niet meer nadenken over switchen.[/i]

Ik zie echt ontzettend tegen de uitwisseling op en het lijkt me ook niet leuk om drie jaar door te gaan met een opleiding die ik eigenlijk niet zie zitten. Dus het liefste zou ik sowieso stoppen. Wat zouden jullie doen als jullie in deze situatie zaten? Ik heb echt behoefte aan jullie gedachten hierover.

Ik studeer communicatie en informatiewetenschappen maar heb hiervoor helemaal niets van wiskunde nodig dus misschien kun je voor communicatie studies kijken waarvoor die eis niet nodig is er zijn namelijk heel wat verschillende varianten van communicatie…

Ik heb gekeken voor varianten, maar ik zou het liefste op het HBO blijven en dan heb je dat praktisch altijd nodig, ook al krijg je tijdens de opleiding zelf helemaal geen wiskunde.

Voor 1 oktober moet ik sowieso beslissen of ik stop of doorga, anders geldt dit jaar als een collegejaar.
Ik denk wel dat het makkelijker is om met ES een baan te vinden dan met CM. Maar als het niet echt is wat ik wil, wat heb ik er dan aan? Ik twijfel erg, omdat ik waarschijnlijk wel door was gegaan met ES als de uitwisseling niet verplicht was. Maar qua startsalaris verschillen ES en CM amper. Daarom vraag ik me af, waarom zou ik ES blijven doen en me vijf maanden ongelukkig gaan zitten voelen in het buitenland als de banen die je kunt krijgen met CM me meer aanspreken en dan hoef ik er ook nog eens niet voor naar het buitenland!

Ik ben met één studie tegen beter weten in doorgegaan en uiteindelijk alsnog gestopt. Nu denk ik eigenlijk wist ik het al zo snel waarom ben ik niet gestopt? Daar waren toen duizend en één redenen voor te bedenken en nu denk ik had ik maar. Als je toch al je Propedeuse hebt kun je sowiso stoppen en als blijkt dat communicatie niet lukt het alsnog weer oppakken. Je studeert dan misschien wel 1 of misschien zelfs 2 jaar later af maar so what, het is crisis en de banen liggen niet voor het oprapen dus één of twee jaar later afstuderen zou misschien zelfs in je voordeel kunnen werken, als ze tenminste eens opschieten met het oplossen van die crisis. En je ontloopt ook nog eens de verrekte langstudeerdersboete.

Hoe bedoel je dat ik het dan weer kan oppakken? Lijkt me niet logisch om, als Communicatie niet lukt, weer in jaar één te beginnen. Sowieso lijkt het me eigenlijk niet logisch om weer aan ES te beginnen als ik ermee stop, omdat ik die uitwisseling over een jaar ook nog echt niet zal zien zitten. Ik denk niet dat mijn kijk daarop gaat veranderen.

Als je je propedeuse hebt hoef je niet weer in het eerste jaar te starten, een propedeuse is het certificaat waarmee je aan kunt tonen dat je alle vakken uit het eerste jaar met ten minste een voldoende behaald hebt. Ook als je er een jaar tussenuitgaat. Tenzij er natuurlijk tussentijds essentiele wijzigingen komen in het eerste jaars vakkenpakket. Ik begrijp dat je liever iets anders wilt en dat zou ik sowiso doen als ik jou was, maar mocht om wat voor reden nou niet lukken wat je wilt dan heb je altijd je propedeuse nog en kun je om toch een diploma te hebben je studie weer oppakken.

Ik wil ook communicatie gaan doen. Lijkt me een superleuke opleiding. als ik jou was zou ik voor de eerste optie gaan.

Ik studeer communicatiewetenschappen, dus wel WO. Maar voor mijn opleiding was wiskundige voorkennis ook een vereiste. Nu is het niet zo dat je wiskunde krijgt tijdens de opleiding, maar ik heb wel een aantal statistiekvakken waarbij die voorkennis heel erg van pas kan komen. Ik zou dus even uitzoeken of je op de opleiding die jij wilt doen ook veel statistiek krijgt. Mocht dat zo zijn en mocht die wiskundetoets echt verplicht zijn, dan zou ik het voorstel doen dat je alvast begint met de opleiding (aangezien je al je propedeuse hebt) en de wiskundecursus/toets tijdens de studie doet.
Wat betreft de arbeidsmarkt, deze is natuurlijk ontzettend veranderlijk en in de crisis krijgt bijna niemand banen aangereikt (op techneuten na). Maar toch staat de communicatiesector er niet om bekend dat het moeilijk is er een baan in te vinden, ik zou veel naast je studie doen, veel ervaring opdoen en uiteraard is het ook maar net afhankelijk welke richting je op wil met je communicatieachtergrond. Maar ervaring is in ieder geval heel belangrijk!

Succes met je keuze!

@Ichthues

Dat is wel echt een heel goed idee van je! Om te vragen of ik alvast aan de studie kan beginnen doordat ik m’n propedeuse heb en dan later die wiskunde toets maken. Ik zal het meteen vragen zodra ik antwoord heb gekregen van het opleidingshoofd van Communicatie. De man heeft me nog niet terug gemaild, maar ik verwacht maandag een antwoord omdat ik hem vrijdag nogmaals heb laten weten actief met deze keuze bezig te zijn en dat ik echt zijn antwoord nodig heb om een besluit te nemen. Heb maandag ook het gesprek met het loopbaancentrum, misschien weten zij er meer over. Ik wacht zijn mail en het gesprek met het loopbaancentrum in ieder geval even af voordat ik definitief beslis!

Fijn dat je zegt dat het niet per se moeilijk hoeft te zijn om een baan te vinden in de communicatiesector. Dat is toch ook wel belangrijk om te weten. Mijn ouders zijn het er bijvoorbeeld niet mee eens dat ik wil gaan stoppen, omdat ze vinden dat je met ES veel meer kans op een baan hebt (door het internationale tintje). Maar ja, stel dat ik dan ES doe en ik vind later makkelijk een baan, dan doe ik iets dat ik eigenlijk minder leuk vind dan wat ik had kunnen doen. Dat schiet ook niet op, lijkt me. Als ik naar de uitslag van de beroepentest kijk komt daar toch Communicatie uit, dus misschien moet ik daar gewoon naar luisteren. Ik denk overigens wel dat het me moet lukken om me te onderscheiden van andere studenten. Ik heb m’n ES propedeuse, een afgeronde cursus Spaans en ik begin over enkele maanden met een cursus copywriting. Ook ga ik binnenkort ‘‘stage’’ lopen bij een communicatie/pr-bureau, dus hopelijk doe ik daar ook wat ervaring op!