Switchen naar andere hbo opleiding.

Hoi!

Ik ben dit jaar begonnen aan de opleiding fiscaal recht en economie, maar ik vind het echt helemaal niks ik vind het ontzettend saai en heb daar door ook geen motivatie om iets voor school te doen.

Nu wil ik graag stoppen met de opleiding en volgend jaar beginnen met een nieuwe opleiding. Alleen is mijn vraag hoe zit dat met de studiefinanciering en het collegegeld? Via de site van de ibgroep kom ik er namelijk niet echt wijs uit. Want als ik voor feb. stop dan mag ik volgens die ibgroep het eerste jaar geen studiefinanciering ontvangen, maar mag ik dan nog wel lenen en collegegeld aanvragen?

Als iemand me er meer duidelijkheid over kan geven zou dat echt fijn zijn!

X

Geen idee, misschien moet je even praten met een studieadviseur. Zou heet sowieso nog wel even aankijken, mijn vriend doet HLO en vond de eerste maanden ook vreselijk en wilde stoppen, maar nu vind hij het juist intressant en is ie heel gemotiveerd.

ik heb toen mijn ov en stufi stop moeten zetten. Heb ik allemaal volgens mij via DUO gedaan.

Praten met een studieadviseur is misschien ook wel een goed idee!

Had precies hetzelfde, ben dit jaar op hbo begonnen, voor 1 oktober gestopt dus kreeg al mijn collegegeld terug en er was niks van mijn stufi af. (Was nog geen 18 dus kreeg in september niks). Je moet je uitschrijven via studielink en de studiefinanciering stopzetten bij duo. Als ik jou was zou ik als je het zeker weet zo snel mogelijk stoppen. Hoe sneller je stopt hoe meer geld je je ouders of jezelf bespaart!

Als je nu stopt gaat het aantal maanden dat je verbruikt hebt van je stufi af. Dus 4 jaar - … maanden = aantal dat je nog over hebt voor nieuwe hbo studie.

In de rest van dit college jaar mag je geen nieuwe studie doen, dus kan je ook niet lenen… Nieuwe schooljaar kan dat uiteraard wel weer.

Snap je het nu?

Het aantal maanden dat je nu verbruikt hebt van je studiefinanciering wordt inderdaad gewoon in mindering gebracht op wat je bij je volgende studie nog krijgt. Je krijgt ook nog een (groot) deel van je collegegeld terug als je stopt (: (Mits je dat al betaald hebt natuurlijk, niet als je in termijnen betaalt)

En vanaf volgend jaar september krijg je dan gewoon weer stufi, als je weer gaat studeren! Dan krijg je alleen de laatste 3 (ligt eraan wanneer je precies stopt) maanden van die opleiding geen stufi meer.

Weet je al welke opleiding? Want bij sommige opleidingen kun je in februari instromen. Doe je dat niet dan moet je zsm je studie + studifinanciering stopzetten en je OV kaart inleveren. Je hoeft je stufi nog niet terug te betalen, dat alleen als je meer dan 10 jaar over je studie doet (en dus geen diploma hebt). Maar als je je studie stopt en je stufi later opzegt dan moet je de stufi die je krijgt nadat je gestopt bent wel terug betalen.

Ik ben ook net gestopt met mijn HBO studie. Zat op Fontys, en ik krijg mijn collegegeld van de maanden die ik niet naar school ga terug. Ik stop per 1 november (gisteren dus), dus ik krijg nog bijna alles terug. Er is nu één maand van m’n Stufi af, ov moet je idd ook opzeggen.

Verder weet ik eigenlijk niet of je kunt instromen, ik ga zelf eerst een jaar goed oriënteren. Maar je kunt dat aan je SLB’er vragen, heb dat zelf niet gedaan omdat ik in de herfstvakantie definitief besloot te stoppen, en het anders niet meer voor 1 november geregeld kon zijn (en anders moest ik dus een maand langer collegegeld betalen).

HPfangirl, hoe ga je orienteren? Ik ga waarschijnlijk de 22ste stoppen. Maar heb geen idee wat ik later wil gaan doen…

Ik ga denk ik heel veel open dagen doen, meeloopdagen, op internet informatie zoeken en met mensen praten die de opleiding op dit moment doen waar ik in geïnteresseerd zou zijn. Ik heb wel vage ideeën over wat ik wil ga doen, maar als dat niks voor me is wordt het moeilijk. Ik heb beperkte mogelijkheden, omdat ik C&M zonder wiskunde heb gedaan.